Het Ringpark-gebouw werd ruim drie jaar geleden gekocht door vastgoedinvesteerder Round Hill Capital, dat vooral gecharmeerd was van de locatie: vlakbij de A10 en OV-knooppunt Amsterdam Lelylaan, net binnen de ring en aan de rand van het Rembrandtpark, het op-een-na-grootste park van Amsterdam. “Het gebouw zelf was behoorlijk gedateerd, wat niet zo vreemd is na bijna 55 jaar,” vertelt ontwikkelaar Marnix Beudeker van Boelens de Gruyter. ‘De herontwikkeling die Round Hill Capital aan ons delegeerde, gaat veel verder dan verduurzamen en moderniseren. Op het hoofdgebouw voegen we twee kantoorverdiepingen toe, die vooral uit glas bestaan en daardoor een fantastisch uitzicht bieden op het Rembrandtpark. Dat geldt ook voor het paviljoen, dat grotendeels door water en groen is omringd en helemaal opnieuw wordt opgebouwd.”
Fantastisch uitzicht
Als onderdeel van de gebiedsontwikkeling Rembrandt Park (zie kader), wordt Rembrandt Park One een BREEAM Excellent-gecertificeerd multi tenant-kantoorgebouw van 25.000 m2 dat ook plaats gaat bieden aan een flexkantooroperator. “De belangstelling is groot,” stelt Beudeker tevreden vast. “Op een uitstekend bereikbare locatie, gaat Rembrandt Park One startups, scale-ups en multinationals een hoogwaardige, duurzame en dynamische kantooromgeving bieden. Eentje bovendien met fantastisch uitzicht op het Rembrandtpark, dat dankzij een nieuwe brug over het water een soort achtertuin wordt voor alle kantoorgebruikers. Je hoeft niet meer om te lopen via de Nachtwachtlaan, maar bent er zo, bijvoorbeeld voor een lunchwandeling.”
Boelens de Gruyter besloot al in een vroeg stadium Compass Group bij de herontwikkeling te betrekken. “We zijn wereldwijd marktleider in food & support services, op werkplekken, in onderwijsinstellingen, in horecagelegenheden en tijdens sportwedstrijden en culturele evenementen,” legt sales manager Maarten van de Graaf uit. “Goede voorbeelden van kantoren waar we voor ‘workplace wellbeing’ zorgen, in de vorm van hospitality en catering, zijn Symphony en het Atrium op de Zuidas. Onder invloed van de coronacrisis is onze markt aan het veranderen. Boelens de Gruyter bood ons de kans om voor Rembrandt Park One een nieuw hospitality- en horeca-concept te ontwikkelen, dat in de toekomst kan worden uitgerold naar locaties met net zoveel aantrekkingskracht.”
Goed en gezond
Volgens Van de Graaf ligt de lat daarbij bijzonder hoog. “Op de begane grond van Rembrandt Park One komen onder andere een koffiebar, een shop en een restaurant dat zich richt op verschillende doelgroepen: in de eerste plaats kan iedereen die in het gebouw werkt er samen met collega’s of bezoekers lunchen, dineren, borrelen en noem maar op. Daarnaast is ook iedereen die in de buurt woont en werkt van harte welkom. Mede dankzij een groot terras aan het water moet het restaurant van Rembrandt Park One ook voor hen uitgroeien tot een hotspot waar ze graag komen om goed en gezond te eten en te drinken. En om al dan niet in combinatie met een bezoek aan het park even te ontsnappen aan de drukte van de stad.”
Voor het hospitality- en horeca-concept is op de begane grond ongeveer 1.000 m2 beschikbaar. Van de Graaf: “Dat lijkt veel, maar als er rond de middag 1.500 tot 1.800 kantoorbewoners komen lunchen hebben we iedere vierkante meter en iedere stoel hard nodig. Aan de andere kant moet het ook inspirerend, gastvrij en gezellig ogen op minder drukke momenten. Juist omdat we ons op twee verschillende doelgroepen richten, moeten we op het gebied van inrichting, indeling, uitstraling, sfeer en organisatie heel doordacht te werk gaan en alles uit de kast halen. Dat doen we momenteel dan ook, in nauw overleg met de architect, in de fascinerende wetenschap dat alle trends en ontwikkelingen op het gebied van hospitality en horeca hier samenkomen. ”
Hybride werken-trend
Met het nieuwe hospitality- en horeca-concept in Rembrandt Park One spelen Boelens de Gruyter en Compass Group in op de hybride werken-trend die naar verwachting na de coronapandemie door zal zetten. “Mensen zullen een paar dagen per week thuiswerken en een paar dagen per week op kantoor,” voorspelt Beudeker. “Aan het kantoor worden daardoor andere, hogere eisen gesteld dan voorheen. Werknemers moeten als het ware worden verleid om er te gaan werken, in een goed bereikbare, moderne, duurzame, gezonde en inspirerende omgeving met een hoog ‘serendipity-gehalte’. Mede dankzij de nabijheid van het Rembrandtpark, de A10 en het centrum heeft Rembrandt Park One alles om uit te groeien tot een aantrekkelijk nieuw werkgebied.” Van de Graaf: “Binnen Rembrandt Park One is het aan ons om mensen te verleiden om bij ons te komen lunchen, dineren en borrelen, ongeacht of ze nu in het gebouw werken of niet. Dat gaan we doen met goede, gezonde en duurzame producten en een ruimte waar je graag komt, vanwege de sfeer, de uitstraling, de inrichting, de events, de vriendelijke bediening en bovenal de goede prijs/kwaliteit-verhouding van het eten en drinken.”
Gebiedsontwikkeling Rembrandt Park
Rembrandt Park One maakt deel uit van de gebiedsontwikkeling Rembrandt Park, die in totaal een plangebied van 11.000 m2 bestrijkt, uit drie gebouwen bestaat en Amsterdam aan een nieuwe, levendige bestemming moet helpen. Volgens planning worden de kantoorunits van Rembrandt Park One in januari 2023 opgeleverd, enkele maanden later gevolgd door het restaurant en de ondergrondse fietsenkelder.
Dut artikel is gesponsord door Compass Group.