Het is een doorn in het oog van menig receptionist van een kantoorgebouw. Hij of zij heeft bijna een dagtaak aan het aannemen van de postpakketjes die door de verschillende koeriersdiensten worden bezorgd voor huurders van het gebouw of medewerkers van het bedrijf. En wat te denken van appartementencomplexen? Huismeesters daarvan zijn vaak ook veel te druk met het aannemen van pakketten. En bewoners van appartementen zonder huismeester ergeren zich aan zendingen die soms achteloos in de hal worden gezet. Of gegooid. Soms raken ze beschadigd, soms worden ze zelfs gestolen. Last but not least is het voor veel bewoners van steden een gruwel om te zien dat dieselbusjes de hele dag door onder tijdsdruk door hun straat racen, met ronkende motor dwars op de stoep parkeren en de pakketjes snel-snel voor de deur zetten of bij de buren afleveren.
Schone, veilige, leefbare steden
Dat kan allemaal heel anders, dacht Martijn van Schaveren. Samen met zijn compagnons Luke van der Wardt en Dennis van den Berg richtte hij in 2014 MyPup op, waar hij nu als commercieel directeur werkzaam is. 'Onze missie is een bijdrage leveren aan schone, veilige en leefbare steden', zegt hij. 'Doordat iedereen steeds meer online is gaan bestellen – zeker de afgelopen twee jaar in coronatijd – zijn er ook steeds meer bezorgpartijen op de markt gekomen. Niet alleen de grote traditionele postpartijen, maar ook webshops zelf zijn gaan bezorgen. Gevolg: een veel drukker straatbeeld, met busjes die steden overspoelen.'
Hubs aan randen van steden
De oplossing van MyPup bestaat in feite uit drie delen: een hub aan de rand van elke stad, bezorging op een veilige en duurzame manier, eindigend in een onbemand Pick Up Point. Van Schaveren licht om te beginnen die hub toe. 'Je moet dat zien als een verzamelplaats aan de stadsrand. We zitten door heel Nederland, in grote en kleine steden. Overigens ook in enkele grote Europese steden, zoals Londen, Berlijn, München en binnenkort ook Dublin en Hamburg. Die hubs zijn plekken waar alle koeriersdiensten bestelde pakketjes kunnen afleveren. Een gebruiker van MyPup hoeft bij een bestelling alleen maar het afleveradres van onze hub in te vullen in plaats van het eigen woon- of werkadres. Dit scheelt enorm veel reisbewegingen. De grote bezorgbedrijven leveren in onze Amsterdamse hub soms wel 1.000 pakketjes per dag. Dat betekent dat ze niet 1.000 verschillende huisadressen in de Amsterdamse binnenstad hoeven af te rijden.'
Last mile delivery
Op zo’n hub worden de pakketjes door MyPup verzameld, geregistreerd en gesorteerd. Vervolgens gaan de koeriers van MyPup rond lunchtijd rijden, vertelt Rogier van Aalten, Business Development Manager van MyPup. “Onze koeriers rijden dan met een elektrische auto of elektrische bakfiets naar het kantoor, appartementencomplex, ziekenhuis, universiteit of provinciehuis. We noemen dat de last mile delivery.” De laatste stap is dat de koeriers de pakketjes afleveren in een speciaal kluisje in het betreffende gebouw. Van Aalten: “Die Pick Up Points zijn slimme, onbemande kluisjes in allerlei formaten in een speciale wand, waar vrijwel alle pakketten in passen en waar onze koeriers toegang toe hebben. Alles wordt zo dus netjes en veilig afgeleverd. Direct daarna ontvangen gebruikers een bericht van aflevering op hun telefoon. Eindgebruikers kunnen ook retourneren en verzenden via deze Pick Up Points. Hiermee is zo’n punt eigenlijk een onbemand postkantoor.”
Duurzame oplossing voor vastgoedsector
De voordelen voor bijvoorbeeld vastgoedontwikkelaars en -beheerders laten zich raden. Van Schaveren: “In de wereld van de bouw en het vastgoed hebben veel bedrijven grote duurzame ambities. Voor het bouwen zélf zijn er ook al veel goede duurzame oplossingen. Maar voor de logistiek naar een gebouw was die er nog niet. Wij leveren met onze dienstverlening dan ook een bijdrage aan de duurzame ambities van vastgoedbedrijven. Bij een gemiddeld gebouw waar een Pick Up Point van MyPup is geplaatst, komt nog maar één koerier per dag langs, in plaats van soms wel vijftien verschillende.” Deze efficiënte en duurzame logistiek wordt ook erkend, bijvoorbeeld door de Dutch Green Building Council. Door gebruik te maken van MyPup Pick Up Point kan een gebouw een innovatiecredit verdienen voor BREEAM-NL, de certificeringsmethode voor een duurzaam gebouwde omgeving.
MyPup kan ook kostenbesparend werken, vult Van Aalten aan. “Wij kosten maar een fractie van een bedrag dat een beheerder betaalt voor de tijd die een receptionist of huismeester nodig heeft om alle pakketten aan te nemen. Denk ook aan mogelijke schade aan een gebouw. Toevallig vandaag was ik bij een klant die regelmatig te maken heeft met een lift die kapot is mede doordat veel koeriers daar gebruik van maken en lang niet altijd op een correcte manier.”
Ten slotte is er nog het servicevoordeel. “Om concurrerend te blijven, zoeken beheerders van bijvoorbeeld appartementencomplexen steeds vaker naar slimme services voor bewoners,” aldus Van Schaveren. “MyPup is een service die door bewoners erg gewaardeerd wordt. Iedereen bestelt immers weleens een pakketje en dan is het prettig als dat slim, veilig, duurzaam en gebruiksvriendelijk bij je aankomt.”
Dit artikel is gesponsord door MyPup.