'Coronavirus toont belang logistieke sector in Nederland'

'Coronavirus toont belang logistieke sector in Nederland'

De logistieke vastgoedsector ervaart vooralsnog geen grote problemen door de uitbraak van het coronavirus. Integendeel. Het laat juist zien hoe belangrijk het is dat je veel spullen op eigen bodem hebt staan.

Dat zegt Willem Slager, directeur en partner van vastgoedontwikkelaar DHG, in een interview met Vastgoedmarkt.

Welke gevolgen heeft de coronacrisis voor jullie medewerkers?

‘We zijn met het kantoor gaan skiën in Oostenrijk, toen de huidige omvang van het coronavirus nog niet aan de orde was. Een aantal van ons zit nu helaas ziek thuis. Ze konden niet getest worden op corona, maar we nemen uiteraard het zekere voor het onzekere. De rest werkt gewoon door, dat kan thuis of op kantoor. Onze werkzaamheden gaan vooralsnog gewoon door.’

Welke gevolgen heeft de coronacrisis voor jullie als logistieke vastgoedontwikkelaar en belegger?

'De logistieke sector heeft relatief weinig last van het coronavirus. Integendeel, ik denk dat veel van onze klanten juist profiteren van de extra vraag naar producten. Wij hebben dus geen huurders die afhaken bij lopende projecten of die de huur niet meer kunnen betalen. Veel bestaande projecten gaan gewoon door. Ook deze week ronden we weer een project van 50.000 vierkante meter af voor een Duitse supermarktketen. Logistiek heeft ook nog een ander voordeel: als er een tijdelijke stop is, betekent dat in veel gevallen alleen maar vertraging. Je ziet dat de productie in China alweer op gang komen. Die orders stonden in de wacht, maar uiteindelijk gaan ze wel gewoon door. Als jij een restaurant of zoals mijn vrouw een modewinkel heb,t dan kun je die verloren tijd niet meer inhalen. Dat is heel anders.'

Hebben jullie lopende projecten die in de problemen komen als de bouw wordt stilgelegd?

'Ja, dat is natuurlijk wel spannend. We hebben tien lopende projecten. De eerste wordt naar verwachting in mei opgeleverd en de anderen later in het jaar. Mocht er een lockdown komen, en ik hoop uiteraard van niet, dan lopen die projecten mogelijk vertraging op. De helft wordt op risico gebouwd, dus daar is vertraging in principe niet zo'n probleem. Maar bij de andere helft staan de huurders al klaar. Het is natuurlijk wel vervelend als dat allemaal wordt opgeschoven. Gek genoeg heb ik op dit moment dus liever een project dat op risico wordt gebouwd.'

Er wordt gesproken van een logistieke bubbel. Zijn de hosanna-jaren nu voorbij?

'Niemand kan natuurlijk de effecten op de lange termijn voorspellen. Het zijn spannende tijden, ook voor ons. Maar mijn indruk is dat deze crisis juist laat zien hoe belangrijk het is dat je je spullen op eigen bodem hebt staan en niet afhankelijk bent van andere landen. Er wordt vaak tegen die "logistieke dozen" geschopt, maar nu zie je hoe belangrijk ze zijn. Er wordt nu veel gehamsterd, maar een halve middag later zijn de schappen weer gevuld. Ik weet als geen ander hoe lang we het in Nederland vol kunnen houden als dit land helemaal op slot gaat. Geloof me: dat is veel langer dan de meeste mensen denken.'

'Als ik heel eerlijk ben, verwacht ik alleen nog maar een grotere vraag naar logistiek vastgoed. Groter partijen zetten maar al te graag hun handtekening onder een contract voor 10 jaar om maar zo'n hal voor lange tijd bij zich te hebben. Voor retail is dat natuurlijk een heel ander verhaal. Die hadden het al zwaar en daar kan corona echt de nekslag zijn. Ook in de flexibele kantorenmarkt voorzie ik uitdagingen. Want wij merken hier ook: dat thuiswerken gaat eigenlijk best prima!'

Toch kan een lockdown ook voor jullie grote problemen geven

'Absoluut. Daarom moeten we er alles aan doen om dat te voorkomen. Ik snap dat het lastig is als je met drie kinderen op driehoog achter zit, maar toch zou ik met hoofdletters benadrukken: HOUD JE AAN DE RICHTLIJNEN. Blijf binnen, houd het hoofd koel en let een beetje op elkaar. Ik ben persoonlijk niet zo bang voor corona, maar meer bang voor de uiteindelijke, economische gevolgen als dit land echt op slot gaat. Die zijn niet te overzien.'

Servaas van der Laan

Servaas van der Laan

Hoofdredacteur Vastgoedmarkt

Servaas van der Laan is financieel journalist en sinds 1 oktober 2019 hoofdredacteur van Vastgoedmarkt. Eerder schreef hij over onder meer technologie en de huizenmarkt voor Elsevier Weekblad.

Beeld: Make more Aerials/Shutterstock

Logistiek onmisbaar: 'mooi om de underdog te zijn'

Logistiek vastgoed presteert als segment al jaren als een van de beste uit de klas. Toch beginnen de leegstandscijfers weer langzaam op te lopen. Betekent dit een einde aan de jarenlange bloei? Niet volgens David Hart (DHG), Bram Verhoeven (URBZ Capital) en Ronald van der Waals (Logicor), reageerde zij tijdens een paneldiscussie op het Nationaal Vastgoeddiner.  

Foto: Eyesmile Photography

'Logistiek vastgoed is saai, lelijk en bovendien niet meer interessant'

Is logistiek vastgoed lelijk? Saai? Zijn de hoogtijdagen voorbij? Tijdens het Nationaal Vastgoeddiner kregen David Hart (DHG), Bram Verhoeven (URBZ Capital) en Ronald van der Waals (Logicor) de gelegenheid om mythes en misvattingen over hun sector door te prikken.

Ontwikkeling van Montea voor Intergamma in Tiel.

Waarom logistiek uit de gratie is bij aandelenbeleggers

Tijdens de coronacrisis en na de Russische inval in Oekraïne gold logistiek als veilige haven, maar de laatste tijd verliest het segment wat van zijn glans.

Jim Orsel, Head of Industrial & Logistics CBRE Netherlands. Beeld Elisabeth Lanz Fotografie

Jim Orsel (CBRE): Nederland blijft logistieke hotspot ondanks uitdagingen

Het zijn roerige tijden in de logistieke sector. De Europese economie blijft achter bij de verwachtingen. Internationale geopolitieke ontwikkelingen zorgen voor onzekerheid. En tegelijkertijd krijgen logistieke bedrijven grote uitdagingen voor hun kiezen. Er is sprake van een pas op de plaats, maar op de middellange termijn zal de markt voor logistiek vastgoed zeker weer aantrekken, voorspelt Jim Orsel van vastgoedadviseur CBRE.