Door het stilvallen van de containeroverslag in januari en februari in China, zien analisten vraaguitval ontstaan van de logistieke markt in de haven van Rotterdam. Europa en Nederland voelen de pijn pas acht à tien weken later.
Leegstand zal alleen maar toenemen
Het echte goederentekort zal dus pas in april en mei voelbaar zijn. Bedrijven komen dan met lege distributiecentra te zitten, terwijl de huur blijft doorlopen. Als die situatie te lang aanhoudt, kunnen ze in zwaar weer terechtkomen, voorspelde een logistiek vastgoedexpert eind vorige week al. 'We zien nu dan ook dat sommige logistieke dienstverleners al leegstand krijgen in hun warehouse en dat zal de komende maanden alleen maar toenemen,' verwacht Menno van Boxtel, Head of Industrial & Logistics Cushman & Wakefield.
Hercuton: ‘projecten liggen niet stil’
Bouwbedrijf Hercuton, dat in Nederland op dit moment diverse distributiecentra in aanbouw heeft, merkt nog niet dat er Oost-Europese bouwvakkers massaal het werk neerleggen om terug te keren naar hun vaderland. 'Op dit moment liggen er geen bouwprojecten en we ontvangen ook geen signalen dat projecten stil zijn komen te liggen maar we hopen dat dat zo blijft', zegt Susan van der Geld van Hercuton. 'Wat we nu vooral merken is dat potentiële opdrachtgevers een stuk voorzichtiger zijn geworden met het verlenen van opdrachten want wat gaat deze crisis voor gevolgen hebben voor de economie.'
DHG: ‘Minder bezichtigingen’
Bij logistiek vastgoed ontwikkelaar DHG in Rotterdam is de kantoorbezetting minimaal en de rest van het personeel werkt ook thuis. ‘Buiten’ lopen de bouwprojecten gewoon door zegt Richard Elich. 'We zijn voor twee grote partijen bezig waaronder een huurder uit Duitsland. Daar waren we in het begin best wel bevreesd over door het coronavirus, maar die opdrachtgever heeft aangegeven dat de bouw gewoon door kan gaan. Wat we wel zien is dat het aantal bezichtigingen afneemt want bedrijven mogen dat ook niet meer.'
E-commerce vraagt om meer opslagcapaciteit
Hoe nu verder? Menno van Boxtel, Head of Industrial & Logistics Cushman & Wakefield, durft daar geen concrete uitspraken over te doen. 'Wat we wel nu signaleren is een toename in de vraag naar tijdelijke opslagruimte voor de komende 3 tot 6 maanden om de piek voor de komende maanden op te vangen. De druk was al groot op de bestaande markt vanwege de schaarste en dat wordt nu alleen maar groter. Vooral door de boost in de e-commerce business.'
Die trend wordt mede gevoed door het feit dat mensen als gevolg van de thuisblijfmaatregel veel meer vanuit huis gaan bestellen. De wachttijden voor het thuisbezorgen van online bestelde boodschappen lopen flink op, merken veel Nederlanders. De online supermarkten breiden daarom hun capaciteit uit.
Vergroot risico op uitval
Van Boxtel plaatst daarbij wel een kanttekening. 'In de huidige situatie komt nu ook het risico op uitval van personeel bij. Het is op de arbeidsmarkt al een strijd om aan voldoende gekwalificeerd personeel te komen en naast de maatregelen vanuit de overheid is er door de coronacrisis nu een vergroot risico op uitval door daadwerkelijk ziek worden van medewerkers.'
Dit artikel verscheen eerder op Logistiek.nl.