Coronavirus: bouw distributiecentra gaat door, maar onzekerheid groeit

Coronavirus: bouw distributiecentra gaat door, maar onzekerheid groeit
Voor het eerst in de geschiedenis wordt logistiek vastgoed in 2022 mondiaal waarschijnlijk groter dan kantoren.

Ondanks dat de bouw van distributiecentra op dit moment niet volledig plat ligt in Nederland, begint de logistieke vastgoedmarkt inmiddels de eerste gevolgen van het coronavirus langzaam te voelen.

Door het stilvallen van de containeroverslag in januari en februari in China, zien analisten vraaguitval ontstaan van de logistieke markt in de haven van Rotterdam. Europa en Nederland voelen de pijn pas acht à tien weken later.

Leegstand zal alleen maar toenemen

Het echte goederentekort zal dus pas in april en mei voelbaar zijn. Bedrijven komen dan met lege distributiecentra te zitten, terwijl de huur blijft doorlopen. Als die situatie te lang aanhoudt, kunnen ze in zwaar weer terechtkomen, voorspelde een logistiek vastgoedexpert eind vorige week al. 'We zien nu dan ook dat sommige logistieke dienstverleners al leegstand krijgen in hun warehouse en dat zal de komende maanden alleen maar toenemen,' verwacht Menno van Boxtel, Head of Industrial & Logistics Cushman & Wakefield.

Hercuton: ‘projecten liggen niet stil’

Bouwbedrijf Hercuton, dat in Nederland op dit moment diverse distributiecentra in aanbouw heeft, merkt nog niet dat er Oost-Europese bouwvakkers massaal het werk neerleggen om terug te keren naar hun vaderland. 'Op dit moment liggen er geen bouwprojecten en we ontvangen ook geen signalen dat projecten stil zijn komen te liggen maar we hopen dat dat zo blijft', zegt Susan van der Geld van Hercuton. 'Wat we nu vooral merken is dat potentiële opdrachtgevers een stuk voorzichtiger zijn geworden met het verlenen van opdrachten want wat gaat deze crisis voor gevolgen hebben voor de economie.'

DHG: ‘Minder bezichtigingen’

Bij logistiek vastgoed ontwikkelaar DHG in Rotterdam is de kantoorbezetting minimaal en de rest van het personeel werkt ook thuis. ‘Buiten’ lopen de bouwprojecten gewoon door zegt Richard Elich. 'We zijn voor twee grote partijen bezig waaronder een huurder uit Duitsland. Daar waren we in het begin best wel bevreesd over door het coronavirus, maar die opdrachtgever heeft aangegeven dat de bouw gewoon door kan gaan. Wat we wel zien is dat het aantal bezichtigingen afneemt want bedrijven mogen dat ook niet meer.'

E-commerce vraagt om meer opslagcapaciteit

Hoe nu verder? Menno van Boxtel, Head of Industrial & Logistics Cushman & Wakefield, durft daar geen concrete uitspraken over te doen. 'Wat we wel nu signaleren is een toename in de vraag naar tijdelijke opslagruimte voor de komende 3 tot 6 maanden om de piek voor de komende maanden op te vangen. De druk was al groot op de bestaande markt vanwege de schaarste en dat wordt nu alleen maar groter. Vooral door de boost in de e-commerce business.'

Die trend wordt mede gevoed door het feit dat mensen als gevolg van de thuisblijfmaatregel veel meer vanuit huis gaan bestellen. De wachttijden voor het thuisbezorgen van online bestelde boodschappen lopen flink op, merken veel Nederlanders. De online supermarkten breiden daarom hun capaciteit uit.

Vergroot risico op uitval

Van Boxtel plaatst daarbij wel een kanttekening. 'In de huidige situatie komt nu ook het risico op uitval van personeel bij. Het is op de arbeidsmarkt al een strijd om aan voldoende gekwalificeerd personeel te komen en naast de maatregelen vanuit de overheid is er door de coronacrisis nu een vergroot risico op uitval door daadwerkelijk ziek worden van medewerkers.'

Dit artikel verscheen eerder op Logistiek.nl.

Beeld: Make more Aerials/Shutterstock

Logistiek onmisbaar: 'mooi om de underdog te zijn'

Logistiek vastgoed presteert als segment al jaren als een van de beste uit de klas. Toch beginnen de leegstandscijfers weer langzaam op te lopen. Betekent dit een einde aan de jarenlange bloei? Niet volgens David Hart (DHG), Bram Verhoeven (URBZ Capital) en Ronald van der Waals (Logicor), reageerde zij tijdens een paneldiscussie op het Nationaal Vastgoeddiner.  

Foto: Eyesmile Photography

'Logistiek vastgoed is saai, lelijk en bovendien niet meer interessant'

Is logistiek vastgoed lelijk? Saai? Zijn de hoogtijdagen voorbij? Tijdens het Nationaal Vastgoeddiner kregen David Hart (DHG), Bram Verhoeven (URBZ Capital) en Ronald van der Waals (Logicor) de gelegenheid om mythes en misvattingen over hun sector door te prikken.

Ontwikkeling van Montea voor Intergamma in Tiel.

Waarom logistiek uit de gratie is bij aandelenbeleggers

Tijdens de coronacrisis en na de Russische inval in Oekraïne gold logistiek als veilige haven, maar de laatste tijd verliest het segment wat van zijn glans.

Jim Orsel, Head of Industrial & Logistics CBRE Netherlands. Beeld Elisabeth Lanz Fotografie

Jim Orsel (CBRE): Nederland blijft logistieke hotspot ondanks uitdagingen

Het zijn roerige tijden in de logistieke sector. De Europese economie blijft achter bij de verwachtingen. Internationale geopolitieke ontwikkelingen zorgen voor onzekerheid. En tegelijkertijd krijgen logistieke bedrijven grote uitdagingen voor hun kiezen. Er is sprake van een pas op de plaats, maar op de middellange termijn zal de markt voor logistiek vastgoed zeker weer aantrekken, voorspelt Jim Orsel van vastgoedadviseur CBRE.