Miele deelt kennis met bewoners via Washapp

Miele deelt kennis met bewoners via Washapp

Met de Miele Laundry Boutique biedt Miele een duurzame oplossing voor beheerders, eigenaren of investeerders van grote woongebouwen. Het is de moderne opvolger van de traditionele wasruimte. 'Wij zorgen voor trendy, hoogwaardige wasruimtes inclusief betaalsysteem dat via een app werkt', vertelt Wesley Schoeree, manager Miele Laundry Boutique.

In feite richt Miele de hele ruimte in: naast de machines kleden ze ook de ruimte aan. Die aankleding is door een extern bedrijf ontwikkeld. ‘Het moest wel aansluiten bij Miele. Hip, aansprekend, met zachte kleuren. Maar tegelijkertijd hufterproof. Het blijft wel een gebruiksruimte.’

‘Moet dat bolletje voor de zeep helemaal vol?’”

Bewoners kunnen zelfs een tijdslot reserveren, zodat zij niet hoeven te wachten tot andermans was klaar is. Schoeree: ‘Er worden veel nieuwe wooncomplexen gebouwd en kantoren tot woningen getransformeerd. Vaak is een algemene wasruimte de juiste keuze. In het verleden verkochten wij als Miele de apparatuur behorend bij algemene wasruimtes, de klant exploiteerde de wasruimte dan zelf. Maar vaak zaten ze helemaal niet te wachten op het beheer. Daarom hebben wij een totaalconcept ontwikkeld waarmee wij alles uit handen nemen,’ zegt Schoeree.

Delen is duurzamer

Woningcorporaties komen volgens hem vaak met wasruimtes in de knel te zitten. ‘Dat komt omdat ze geen winstoogmerk hebben. Vaak hebben ze geen idee wat ze voor een wasbeurt moeten vragen. Dan houden ze wel rekening met de initiële investering voor de machines, maar niet met de dagelijkse kosten, zoals het energieverbruik, het water en de onderhoudskosten. Daarmee lijden zij vaak verlies op een wasruimte, want die kosten moeten in het wastarief zitten.’

Met de Miele Laundry Boutique wil Miele mensen bovendien bewuster maken. Schoeree: ‘Het past bij deze tijd om duurzaam met ruimte en apparaten om te gaan. Delen is de nieuwe trend en bovendien veel duurzamer. Op honderd bewoners zijn maar twee machines nodig. Bovendien zijn gebruikers veel kritischer wanneer ze gaan wassen. Dat scheelt dus veel zeep en energie en er wordt daardoor ook minder water gebruikt.  Wij wassen in Nederland met drinkwater. Dat is al bizar als je je dat realiseert. Maar als je dat weet, kun je ook wat kritischer omgaan met wat je wast en hoeveel je wast.’

Miele deelt kennis met bewoners via Washapp

Woongenot

Met deze dienst zoekt Miele dan ook aansluiting bij starters en wat deze generatie drijft. ‘In veel van dit soort complexen wonen jongeren; studenten of starters op de arbeidsmarkt. De woonunits zijn vaak niet zo groot, echt studio’s. Om het woongenot te vergroten zijn er daarom veel gedeelde faciliteiten, zoals werkruimte en een gemeenschappelijke ruimte. Vaak zijn er veel services aanwezig. In Delft hebben we net een boutique opgeleverd in een nieuw wooncomplex die grenst aan de ontmoetingsruimte. Voor deze doelgroep is delen al heel gewoon. De boutiques passen daarom in een trend van bijvoorbeeld deelauto’s en swapfietsen,’ zegt Schoeree.

De wasruimte is uitgerust met professionele machines. Een 60 graden was is in 49 minuten klaar en in 36 minuten droog. Dat is ook nodig, de procestijd moet kort zijn. Eigenaren of beheerders sluiten een contract af voor minimaal 5 jaar. Hoe langer de looptijd hoe lager het tarief voor de bewoners wordt.

Miele deelt kennis met bewoners via Washapp

Basis-was-regels

Vragen van bewoners handelt Miele ook af. Dat gaat via de Washapp, waarmee ook wordt betaald. Shoeree: 'Studenten hebben vaak geen idee hoe een wasmachine werkt. Het is leuk om mensen op weg te helpen. Dat doen we al in de aankleding van de ruimte door basis-was-regels op te hangen bijvoorbeeld. Of aan te geven hoeveel belading er maximaal in een machine mag en dat zij de filter van de droger moeten legen voor gebruik. Dat proberen we op een leuke, ludieke manier over te brengen. En er komen ook de nodige vragen. Bijvoorbeeld: “Moet dat bolletje voor zeep helemaal vol?”. We beantwoorden alle vragen en eigenlijk worden we als Miele nu een kennisbank voor was. We kunnen veel delen. Voor ons is het natuurlijk ook goed om interactie te hebben met een toekomstige doelgroep, want in een gezinssituatie is het delen van een wasruimte vaak minder geschikt. Daar wordt veel meer gewassen.’

Het doel is om door te groeien naar 80 locaties.”

Het concept is uniek voor Europa. Schoeree: ‘Het is een Nederlands concept en we hebben nu ongeveer 50 locaties uitgerust met een Miele Laundry Boutique. Het doel is om door te groeien naar 80 locaties. Het fijne is dat we door heel Nederland al serviceteams hebben rondrijden met door Miele opgeleide servicemonteurs. Binnen 24 uur zijn storingen opgelost. Eigenlijk hebben wij een extra schakel toegevoegd aan ons aanbod: het leveren van een dienst en totaalconcept aan bewoners. Maar bovenal zorgen wij nog steeds voor hetzelfde; voor schone was.’

Dit artikel is gesponsord door Miele.