Hybride werken: dichtbij huis werken wordt steeds populairder

Hybride werken: dichtbij huis werken wordt steeds populairder

De telefoon en de laptop zijn het kantoor. "We hebben geen stenen meer nodig om te kunnen werken, maar ze dienen weldegelijk een doel", stelt Annelou de Groot, development director van de International Workplace Group in de nieuwste aflevering van Yardi Proptech Insights. Zij gelooft in een 15 minuten stad waarin ook de flexoffice een belangrijke rol speelt.

Corona heeft volgens De Groot trends versneld. Eén daarvan is op afstand werken. “De hele tijd thuiswerken is niet ideaal, maar elke dag naar kantoor reizen ook niet. Zo is het werk meer hybride geworden. Drie keer zoveel bedrijven als voor de pandemie denken nu na over een hybride model. Daarin werken we een beetje op kantoor, een beetje thuis maar vooral ook dichtbij huis. Dat dichtbij huis werken faciliteren wij als IWG. Wij nemen daarmee een tussenplek in. Dat biedt voordelen voor zowel werkgever als werknemer. Voor de werknemer levert het direct privétijd op omdat hij of zij niet zo ver hoeft te reizen. Voor de werkgever gaat om een blije medewerker, maar ook om het verminderen van de CO2-footprint.”

Bekijk hier de video met Annelou de Groot van IWG

Positie bepalen

Hoe speelt technologie een rol in dat hybride model? De Groot: “Onze laptop is inmiddels ons kantoor. Of sterker nog: mijn mobiele telefoon is tegenwoordig mijn kantoor. We hebben geen stenen meer nodig om te kunnen werken en in te pluggen. Wat wij zelf doen met technologie? Wij zijn een platformorganisatie. Alles gebeurt op ons platform. Wij vergelijken ons wel eens met Airbnb. Daar kun je je woning aanbieden om te verhuren, wij verhuren de kantoorruimte die je over hebt. Dat gaat allereerst middels onze app om via die weg de communicatie met IWG en onze klanten te laten lopen. Maar we zijn ook bezig met pricing en yieldmanagement. Wanneer en waar betaal je welke prijs? Daarbij houden we ook de concurrentie in de gaten om de prijs te betalen. Allemaal data om je positie in de markt te bepalen.”

“We hebben geen stenen meer nodig om te kunnen werken”

Het gebruik van centers

Hoe speelt technologie aan de gebruikerskant een rol? De Groot: “We zien door het aantal logins in onze centers hoe onze centers gebruikt worden. Dat is heel wezenlijk, want klanten kunnen natuurlijk opzeggen of niet-opzeggen, maar dat niet-opzeggen betekent niet per se dat ze wel naar kantoor komen. Los daarvan spelen we altijd Tetris in onze gebouwen. We zijn altijd bezig met plukjes die vrijkomen, bedrijven die groeien die we een plaats willen geven, enzovoorts.”

“We hebben geen stenen meer nodig om te kunnen werken”

De 15 minutenstad

De Groot voorspelt dat de toekomst van het werk draait rond het concept van de ‘15-minutenstad’, waarin alle belangrijke voorzieningen in een korte reisafstand van huis liggen. “Daarom hebben we ook centers in plaatsen als Roermond en Enschede. Zo kunnen werknemers dichtbij huis werken. Daarnaast geloven we in een mixed use-gebied of misschien wel een mixed used-gebouw. Daar waar je de functies horeca, retail, wonen en werken combineert.”

“We hebben geen stenen meer nodig om te kunnen werken”

Koplopersgroep

Tot slot: hoe innnovatief vindt De Groot de vastgoedmarkt? “Je ziet een sterke koplopergroep die bezig is met verduurzamen, digitaliseren en innoveren. Zij omarmen Breeam, Paris Proof en digitale aansturingsmodellen. En je ziet een grote middenmoot die voldoet aan wet- en regelgeving, maar niet meer dan dat.”

De Groot noemt aansluitend twee voorbeelden van innovatieve concepten die haar inspireren. “De eerste is de Netflix van het kantoormeubilair: Nonorm. Dat biedt abonnementen op kantoormeubelen. De andere is Wundermart, waarmee wij samenwerken. Dat zijn onbemande minisupermarkten vol met technologie die je dus ook in kantoren kunt neerzetten. Camera’s houden bij hoe het staat met de met name verse goederen in de schappen. Moet bijgevuld worden of niet? Maar ze hebben ook een goed betaalsysteem en een bestelsysteem. Dat zijn prachtige voorbeelden van innovatie.”

Bekijk ook de 7e aflevering van Yardi Proptech Insights
Paul Oligschläger en Mike Strang van KPMG

Bekijk ook de 6eafleveringvan Yardi Proptech Insights
Manfred Kühl, CEO Holland Immo Group.

Bekijk ook de aflevering 5e aflevering van Yardi Proptech Insights
Boudewijn Ruitenburg van EDGE Technologies

Bekijk ook de aflevering 4e aflevering van Yardi Proptech Insights
Jeroen Lokerse van Cushman & Wakefield Nederland 

Bekijk ook de 3e aflevering van Yardi PropTech Insights
Met Bart van Twillert van Unibail Rodamco Westfield

Bekijk ook de 2e aflevering van Yardi PropTech Insights
Met Mark Kuijpers van Greystar

Bekijk ook de 1e aflevering van Yardi PropTech Insights
Met Richard Gerritsen van Yardi Systems

Dit artikel is gesponsord door Yardi

Bezoek ook het partnerdossier op Vastgoedmarkt.nl