Eerst komt de hamvraag aan Ruitenburg aan bod: Is EDGE nu een technologiebedrijf met toevallig ook nog vastgoed in de portefeuille? Of is het juist andersom? Ruitenburg: “We hebben een technologie- én een vastgoedbedrijf. We laten ons niet verleiden om een keuze te maken. Deze zitten in dezelfde groep, maar zijn wel losstaande businessunits met een eigen management en een eigen businessplan. Maar we werken samen aan projecten en we versterken elkaar.” Aan Ruitenburg de vraag hoe technologie het kantoor van de toekomst vormgeeft. “We hebben technologie en data nodig om kantoren efficiënter te gaan gebruiken. Wij geloven dat de trend van thuiswerken ook na de coronacrisis blijft. De discussie is of dat tot minder vierkante meters kantoor leidt. De enige manier om daarachter te komen en sturing aan te geven is weten wat er op welk moment waar in je kantoor gebeurt. Technologie helpt dat inzicht te krijgen.”
Aflevering 5: Boudewijn Ruitenburg, Chief Operating Officer EDGE Technologies
Hard en subtiele sturing
Ruitenburg ziet dat grote bedrijven momenteel bij hun medewerkers inventariseren wat de wensen zijn. “In hoeverre willen medewerkers thuiswerken? Daarnaast moeten bedrijven zelf nog een standpunt innemen over wat nu wenselijk is. Hoeveel dagen moet je op kantoor zijn op de communicatie te kunnen waarborgen? De afgeleide daarvan is hoeveel en wat voor een soort huisvesting je nodig hebt. Ik verwacht daarbij een evenwicht, waarbij bedrijven moeten sturen op wie waar kan zijn op welk moment. Je moet ook voorkeurspatronen herkennen. Ik onderscheid op die manier actieve sturing via reserveringsapp en vergadersystemen en subtiele sturing door suggesties te doen. Dat heet nudging. Op basis van gebruikspatronen ga je dan bijvoorbeeld suggesties geven over waar een medewerker zijn of haar activiteit het beste kan ondernemen.”
Traditionele vastgoedwereld
In een eerdere aflevering van Yardi Proptech Insights stelde Jeroen Lokerse van Cushman & Wakefield Nederland dat smart buildings niet bestaan. Het gebouw dat dertig jaar meegaat moet los worden gezien van de modulaire technologie die we er inhangen. Hoe kijkt Ruitenburg daar tegenaan? “In de vrij traditionele vastgoedwereld gebruikten we lange tijd technologieën als sensoring, chips, software en analysetools niet of nauwelijks. We zijn dat sinds een aantal jaren aan het pushen. Je wilt eigenlijk met mensen waarmee je samenwerkt van realisatie tot het gebruik van het gebouw gegevens delen over dat gebouw. Denk aan ontwikkelaars, bouwers, adviseurs, financiers, eigenaars, beheerders en gebruikers. We proberen gebouwen zo in te richten dat de hardware - de systemen, kanalen en plafonds –heel lang meekan. En dat je in de tussentijd meer softwareupdates kunt doen in plaats van dat je om de vijf jaar je gebouw moet verbouwen. À la de softwareupdates van Tesla.”
Miljarden enen en nullen
EDGE Technologies meet beweging, CO2, licht en temperatuur in kantoorgebouwen. “Miljarden enen en nullen. Los van elkaar zijn ze al interessant, maar als je een combinatie kunt maken en je koppelt dat aan tijdstippen en soorten gebruikers is het nog interessanter. Dan krijg je fantastische gebruikspatronen te zien. Eén van de zaken die ons opvallen, is dat gebouwen vaak als vol worden ervaren, maar in werkelijkheid, als we naar de data kijken, maar voor zeventig procent optimaal benut. Dan zijn er uren en tijdsblokken waarin een ruimte niet gebruikt wordt. Daar zit de grote winst. Als je weet waar het zit, dan kun je daar actief of subtiel sturing aan geven. Dan verbeter je het gebruik van het gebouw. Een ander element is energie. Een gebouw staat altijd te koelen of te verwarmen. Dat kost energie. De kunst is om warmte of koelheid te krijgen waar je medewerkers ook zijn. Zo ga je gericht te werk.”
Welk doel dient het verzamelen van data?
Ruitenburg praat over een datalake waarin gegevens worden bewaard. Maar is dat niet het verzamelen van gegevens zonder echt doel? “Ja, dat is ook ingewikkeld. Je moet als vastgoedontwikkelaar weten op welke data je klanten wel en niet zitten te wachten. Dan moet je dus ook weten wie je klant is. De gebruiker, de gebouwbeheerder of de eigenaar? We bieden dan ook dashboards aan aan die partijen met de vraag of ze hiermee geholpen zijn. Waar klanten dan over het algemeen het meest geïnteresseerd in zijn? Nu met de trend naar thuiswerken in hoeverre er minder vierkante meters nodig zijn. Daar zit het grote geld. Voor al die meters moeten huur, schoonmaak en servicekosten worden betaald. Als je daar met minder meters toe kunt, is dat een hele interessante besparing.”
Bekijk ook de aflevering 4e aflevering van Yardi Proptech Insights
Jeroen Lokerse van Cushman & Wakefield Nederland
Bekijk ook de 3e aflevering van Yardi PropTech Insights
Met Bart van Twillert van Unibail Rodamco Westfield
Bekijk ook de 2e aflevering van Yardi PropTech Insights
Met Mark Kuijpers van Greystar
Bekijk ook de 1e aflevering van Yardi PropTech Insights
Met Richard Gerritsen van Yardi Systems
Dit artikel is gesponsord door Yardi
Bezoek ook het partnerdossier op Vastgoedmarkt.nl