De eerste slimme “laadlantaarn” in Nederland wordt vandaag symbolisch overhandigd aan wethouder Joa Maouche van de gemeente Renkum (o.a. Klimaat en Duurzaamheid) tijdens “De Slimme Stad van Morgen begint Vandaag’, een congres dat georganiseerd is door Vastgoedmarkt.
Multifunctionele lantaarnpaal
Heimen Visser, Fund Manager Communication Infrastructure & Smart Cities bij Primevest CP zegt: “Door een lantaarnpaal multifunctioneel te maken die naadloos opgaat in het bestaande straatbeeld, bieden wij tevens een oplossing tegen de ‘verrommeling’ van de openbare ruimte dat ontstaat door steeds meer objecten erbij te plaatsen in plaats van te integreren in hetgeen er al staat. Onze partners Dutch Charge, CityTec en Nedal zijn ook ingesprongen op deze ontwikkelingen en leveren complete CityCharge laadlantaarns waarin modules voor elektrisch laden en, in de toekomst, ook IoT (Internet of Things), en 5G kunnen worden geïntegreerd. Door deze integratie wordt met deze moderne lantaarnpalen ook een extra bijdrage geleverd aan de duurzaamheidsdoelstellingen, zoals besparing op grondstoffen en minder verkeersbewegingen door efficiënter beheer, waarmee aanvullend bijgedragen wordt aan de gestelde eisen uit het Klimaat Akkoord.”
Wethouder Klimaat en Duurzaamheid Joa Maouche: “De gemeente Renkum heeft nagenoeg alle 6.300 lichtpunten in de gemeente vervangen door duurzame lantaarnpalen. In het najaar worden de eerste laadlantaarns toegevoegd, die geïntegreerd worden in het straatbeeld. Met deze nieuwe functie ontstaat er een nieuwe vorm van straatverlichting die daadwerkelijk ‘slim’ is. We zijn blij dat wij als gemeente hebben kunnen bijdragen aan deze ontwikkeling die meer gemeenten kan helpen met het behalen van hun duurzaamheid doelstellingen en de verrommeling van de openbare ruimte tegen gaat”.
Slimme straatverlichting en verduurzaming gaan hand in hand
Primevest is samen met Bank Nederlandse Gemeenten (BNG) in dit toekomstperspectief gesprongen en heeft het Smart City Nederland initiatief ontwikkeld. Dit model heeft als doel gemeenten te helpen bij de financiering, verduurzaming en vernieuwing van hun openbare verlichting en zo de transitie naar een slimme stad te versnellen.
Heimen Visser voegt toe: “Renkum is met de ingebruikname van deze multifunctionele en duurzame infrastructuur niet alleen een pionier maar ook de eerste ‘smart city’ in ons land die openbare verlichting en laden van elektrische auto’s op deze wijze combineert. Wij verwachten dat andere gemeenten snel zullen volgen. Ons Smart City Nederland-model kan eenvoudig worden opgeschaald.”
In Nederland is er sprake van een enorme exponentiele groei in laadbehoefte en zouden er in 2030 ruim 1,7 miljoen laadpunten gerealiseerd moeten zijn. Momenteel worden er slechts 45 laadpunten per dag uitgerold terwijl het dagelijkse totaal 600 zou moeten bedragen om aan de vraag te voldoen. Als dit tempo niet omhooggaat, zullen de klimaatdoelen van Nederland in 2030 niet worden gehaald.
Daarnaast staan er in de openbare ruimte al veel objecten, waardoor het bijplaatsen van nog meer laadpalen tot steeds meer fragmentatie van essentiële infrastructuur leidt. Mobiele aanbieders willen bijvoorbeeld 5G-antennes in de openbare ruimte plaatsen in lijn met de eisen die het Ministerie van Economische Zaken stelt om mee te kunnen dingen naar de landelijke frequentieveilingen (zie ook de website van de Rijksoverheid). Ook moeten gemeentes zelf voldoen aan het Klimaatakkoord door in 2030 een reductie van tenminste 50 procent in hun eigen energieverbruik te realiseren en een vergelijkbare vermindering van hun CO2-uitstoot.
Verduurzaming van de straatverlichting in gemeenten biedt gelijke tijd ook kansen voor ‘slimme lantaarnpalen’.
Een van de middelen om aan de landelijke klimaatdoelstellingen te voldoen, is straatverlichting te vervangen door energiezuinige LED-verlichting en veel gemeenten zetten hier dan ook vol op in. Als tijdens deze ombouw straatverlichting ook meteen toekomstbestendig wordt gemaakt, ontstaat er een win-win situatie voor zowel gemeenten als marktpartijen. Door het hele land zijn er maar liefst 3,5 miljoen lantaarnpalen met een gemiddelde hoogte van tussen de vier en acht meter en TNO heeft in haar onderzoek naar de haalbaarheid van ‘Smart Public Nodes’ aangetoond dat lantaarnpalen uitermate geschikt zijn om als telecommunicatie antennemast te fungeren, maar ook voor het plaatsen van Omgevingswet sensoren, laadpunten, WiFi en camerabewaking. Het combineren van verschillende functies leidt dus tot een duurzame en multifunctionele vorm van openbare verlichting. Door het multifunctionele karakter is deze mast tevens veel duurzamer en goedkoper in aanschaf en in onderhoud en beheer.
Dit artikel is gesponsord door Primevest.