Volgens Van Twillert zijn de middelgrote winkelcentra in de vorige eeuw op een unieke manier ontstaan. ‘Toen kenden we distributieplanologie als planningsprincipe voor het Nederlandse winkellandschap. Om de distributie van producent naar consument te organiseren, is een hiërarchie van winkelplaatsen ontwikkeld. Grofweg van klein naar middelgroot en naar groot. De komst van online winkelen heeft de distributie volledig veranderd. Dat heeft de grootste gevolgen voor middelgrote winkelcentra en binnensteden zoals In de Bogaard in Rijswijk, de binnenstad van Zeist of het oude Leidsenhage in Leidschendam, dat wij opnieuw hebben ontwikkeld tot Westfield Mall of the Netherlands. Die centra zijn stuck in the middle. Te groot om de dagelijkse boodschappen te doen, te klein om echt een compleet aanbod en beleving te bieden. Die middelgrote centra en middelgrote binnesteden hebben het moeilijk en die zullen verder afglijden.’
Bekijk aflevering 3: Bart van Twillert van Unibail-Rodamco-Westfield
Bezoek ook het partnerdossier op Vastgoedmarkt.nl