De auto de stad uit. Hoe dan?

De auto de stad uit. Hoe dan?

De komst van de auto heeft de ruimtelijke ontwikkeling van onze steden en de infrastructuur in Nederland radicaal veranderd. Om auto's en vrachtverkeer veilig én snel van a naar b te brengen werden snel- en autowegen, bruggen en viaducten, stoplichten en zebrapaden noodzakelijk. Steden waren beter bereikbaar dan ooit en de ruimte buiten de stad lonkte. Suburbanisatie was een feit en dit leidde tot de welbekende filedruk op de Nederlandse wegen. Maar ondanks dat, blijft de auto goed voor bijna 75% van de in totaal door personen (autobestuurders en -passagiers) afgelegde afstand.

Na tientallen jaren van (re-)urbanisatie wordt het in de steden aanhoudend drukker en maken we intensiever gebruik van de beperkte ruimte. Er is minder plek voor een auto en het blijkt vaak niet het snelste vervoersmiddel. Vooral in grote steden wordt de auto steeds vaker ingeruild voor een vaak duurzamer alternatief. Inwoners maken, inmiddels al jaren, gebruik van bakfietsen en elektrisch fietsen, step of scooter. En ook voor de ‘last mile delivery’ van onze pakketten en boodschappen wordt steeds meer gebruik gemaakt van een alternatief voor de bestelbus in de vorm van (elektrische) bakfietsen (of iets wat daarop lijkt).

Autovrije of autoluwe binnensteden

Lokale overheden hebben de uitdagende taak om ervoor te zorgen dat de binnenstedelijke infrastructuur efficiënt en veilig is voor al deze verkeersdeelnemers. Door het toenemende belang van leefbaarheid en gezondheid, ontstaan steeds meer autovrije of autoluwe binnensteden, fietsstraten waar de auto slechts te gast is en worden nieuwe wijken aangelegd gericht op alleen bestemmingsverkeer.

Vooral in grote steden wordt de auto steeds vaker ingeruild voor een vaak duurzamer alternatief”

Door  een grote verscheidenheid aan voorzieningen  in de buurt te faciliteren – conform de ‘15 minute city’ gedachte – neemt bovendien de noodzaak van het hebben van een (eigen) auto af. Het verminderen van vervoersstromen beperkt bovendien de stikstofuitstoot en dat is onder andere goed voor onze gezondheid.  Een mooi buitenlands voorbeeld is het Spaanse stadje Pontevedra, een volledig autovrije stad, waar 70 procent van de verplaatsingen wordt gedaan door voetgangers. Hierdoor is de vervuiling 61 procent gedaald en is het wegverkeer met 90 procent afgenomen. De infrastructuur en de openbare ruimte zijn aangepast om leefbaarheid te faciliteren.

Autonoom rijdende auto’s

Ook de auto zelf ontwikkelt zich. Zo komen er steeds meer elektrische auto’s – al zijn dat met name leaserijders – en in de steden zie je steeds meer (elektrische) deelauto’s die het hebben van een tweede auto of überhaupt een eigen auto overbodig maken. Een trend die er uiteindelijk toe gaat leiden dat er minder auto’s in de stad (stil)staan en de inrichting van de stad verandert. Dit gebeurt pas echt radicaal met de komst van de autonoom rijdende auto – al weten we nu niet of dat nog 5, 10 of 20 jaar duurt. De leefbaarheid in steden neemt hierdoor substantieel toe, waardoor de stad aantrekkelijker wordt om in te wonen. Door de komst van autonoom rijdende auto’s hebben mensen plotseling de beschikking over hun eigen ‘privé-trein’ en zou het kunnen dat mensen juist de voorkeur geven aan het wonen buiten de stad. Wat betekent dit voor het openbaar vervoer en haar huidige infrastructuur?

Mobiliteitshubs

In het toekomstbeeld van de stad is geen plaats meer voor (eigen) auto’s en al helemaal niet voor geparkeerde auto’s. Zonder dat dit ten koste gaat van de bereikbaarheid van die stad. Vanuit ‘mobiliteitshubs’ kunnen zowel bewoners als bezoekers en forenzen de stad uit en in met een vervoersmiddel naar keuze. Daar worden autonoom rijdende auto’s opgeladen of tijdelijk geparkeerd.

Vanuit ‘mobiliteitshubs’ kunnen zowel bewoners als bezoekers en forenzen de stad uit en in met een vervoersmiddel naar keuze”

Het zijn ook de plekken waar mensen elkaar ontmoeten voor (zakelijke) afspraken, hun boodschappen of pakketjes ophalen en waar mensen in de buurt willen wonen. Door nu strategische plekken in en aan de rand van de stad aan te wijzen als ‘mobiliteitshub’ bereikbaar met fiets, OV en auto, kunnen we voorsorteren op de toekomstige behoeften en deze stimuleren. Door nu te kiezen voor leefbaarheid en een andere manier van bereikbaarheid, maken we een strategische, duurzame keuze voor onze ruimtelijke inrichting op de lange termijn en vergroten we de waarde van de stad.

Elke maand verschijnt er een column van Elsbeth Quispel over een onderwerp dat gerelateerd is aan de waarde van de stad. Hierin geeft zij haar visie op de maatschappelijke relevantie van steden, stedelijke ontwikkeling en dus ook vastgoed. Deze visie komt tot stand vanuit intern onderzoek en dialoog met interne en externe stakeholders, in nauwe samenwerking met consultants en analisten uit ons Real Estate Strategy & Innovation team. Meer achtergrond is te vinden in de gelijk genaamde Insight: Mobiliteitshub: enabler voor toekomstige bereikbaarheid.

Real Estate Strategy & Innovation is de service line binnen Cushman & Wakefield die een leidende rol neemt bij data gedreven strategische adviesopdrachten binnen de vastgoedmarkt. Waarmee we als professional real estate services company strategie en executie aan elkaar verbinden en blijvende toegevoegde waarde leveren aan onze opdrachtgevers

De volgende column sluit aan bij ‘De waarde van de stad’ en gaat over de Kalverstraat anno 2030.

Dit artikel is gesponsord door Cushman & Wakefield.

Bezoek ook het partnerdossier op Vastgoedmarkt.nl

Tim Beckmann, ceo van vastgoedontwikkelaar Intospace

'Ruimtegebrek dwingt tot innovatie in logistiek vastgoed'

De overheid moet ruimte blíjven maken voor de economie en de bouw van logistiek vastgoed in het bijzonder: die oproep deed ceo Tim Beckmann van vastgoedontwikkelaar Intospace, tevens bestuurslid van DILAS, tijdens een door Savills verzorgd rondetafelgesprek op dag één van de Provada.

Maud Visschedijk, Wouter de Bever en Bas Rutten.

'Zonder buitenlands beleggingskapitaal raakt onze vastgoedklok van slag'

De vastgoedsector in Nederland is een complex en fijn afgesteld raderwerk, waarvoor de diversiteit van liquiditeitsbronnen vitaal is. Valt een bron droog, zoals nu dreigt te gebeuren met buitenlands investeringskapitaal, dan raakt het real estate uurwerk van slag. Met vergaande gevolgen voor economie en samenleving.

Fotografie: Fotobureau Roel Dijkstra

Dit parkeerterrein biedt meer dan een goede laadoplossing

Gratis laadoplossingen voor elektrische auto's is één ding; met het Parkeerterrein van de Toekomst gaat Pluq een paar stappen verder. 'We maken je parkeerterrein onderdeel van je energiemanagementsysteem', zegt medeoprichter Tom de Kort. 'Daardoor bespaar je kosten en genereer je meer opbrengsten. Het gebouw wint zelfs aan waarde.'

Waarom is P3 Logistic Parks zo positief over de Nederlandse logistieke markt?

Waarom is P3 Logistic Parks zo positief over de Nederlandse logistieke markt?

Met een nieuw kantoor op de Zuidas, een ontbijtsessie op de Provada 2023 en een focus op kansen wil P3 Logistic Parks groei en optimisme uitstralen. De nieuwe Head of Investment Joost Merkx vertelt waarom P3 Logistic Parks zo positief gestemd is over de Nederlandse logistieke markt.