Als Director Operations is Lot van der Sluijs verantwoordelijk voor de ondersteunende afdelingen van Savills, als Finance, HR, IT en Marketing. In die functie werkt ze veel en nauw samen met Charlotte Harmsen, die de Marketing & Business Development afdeling aanstuurt.
Wat is jullie het meest bijgebleven van de eerste lockdown in maart?
Van der Sluijs: ‘Hoewel we de ontwikkeling van het coronavirus op de voet volgden, kwam de lockdown toch sneller op ons af dan verwacht. Spanje en Italië zaten al op slot en toen kwam op vrijdag het nieuws dat we vanaf maandag onze deuren zouden moeten sluiten. Dat iedereen op de eerste maandag meteen up-and-running was, was met name te danken aan het feit dat wij allemaal al vanaf een laptop werkten. Dat kwam nu goed uit! Het belangrijkste was misschien wel dat we rustig bleven.'
'De eerste weken was ik vooral druk met het werkcomfort en welzijn van alle thuiswerkende medewerkers en het naar beneden bijstellen van de financiële verwachtingen voor 2020, met zo’n twintig procent. Inmiddels weet ik dat die bijstelling niet nodig was: covid-19 of niet, we sluiten het jaar straks met de omzet zoals we af die oorspronkelijk hadden ingecalculeerd.’
Harmsen: ‘Dat is deels te danken aan de goede balans tussen transactionele en non-transactionele dienstverlening. Waar het uitstellen van huisvestingbeslissingen leidde tot minder verhuuractiviteiten, groeide onze logistieke property management portefeuille dit jaar van 300.000 naar 1.000.000 m2.’
Over Savills
Vastgoedadviseur Savills biedt een breed scala aan gespecialiseerde advies-, transactie- en beheerdiensten aan. Dat gebeurt wereldwijd vanuit 600 vestigingen, waaronder twee in Nederland (Amsterdam en Utrecht). Vanuit meerdere disciplines wordt met beleggers, ontwikkelaars en gebruikers meegedacht over belangrijke beslissingen omtrent commercieel vastgoed, zoals (her)waarderen, verduurzamen, beheren, aan of verkopen en (ver)huren.
Het Savills-kantoor in Amsterdam was net verbouwd toch, toen de coronacrisis toesloeg?
Van der Sluijs: ‘Klopt. We wilden minder kleine hokjes en meer ruimte om te overleggen, te sparren en om elkaar te ontmoeten. Dat had niets met corona te maken, de verbouwing was al gepland, maar het toeval wil dat het kantoor onbedoeld helemaal geschikt werd gemaakt voor het post-coronatijdperk.’ Harmsen: ‘Het enige wat we nog hebben toegevoegd aan het bestaande ontwerp, waren betere communicatiemiddelen, zoals professionele camera’s en microfoons, om goed in contact in contact te kunnen blijven met onze klanten, bijvoorbeeld in de vorm van webinars en online pitches.’
Van der Sluijs: ‘Al heel snel hebben we een enquête gehouden onder alle medewerkers, waaruit bleek dat het thuiswerken over het algemeen gelukkig goed te doen was. Zodra de maatregelen het toelieten, hebben we met een pilotgroep, bestaande uit collega’s die graag weer naar kantoor wilden, de aangepaste kantoorindeling uitgetest. Binnen Savills werken we veel in teams. En met Teams, als onderdeel van het hybride werken waarbij thuiswerken en op kantoor werken heel goed samen kunnen gaan. Het kantoor behoudt daarbij zijn spilfunctie, zeker als het gaat om het aansturen en het verbinden van jongere medewerkers aan je bedrijf.’ Harmsen: ‘Werken kan je overal. Samenwerken niet.’
Hoe bleven jullie tijdens corona in contact met jullie relaties?
Van der Sluijs: ‘Normaal staan wij in fysiek constant contact met onze relaties, dat is de kern van het vak. Nu gingen evenementen als MIPIM, de Provada en Sail Amsterdam natuurlijk niet of in digitale vorm door. Dat leverde logischerwijs een kostenbesparing op, die we hebben geïnvesteerd in alternatieven.’
Harmsen: ‘Als duurzame partner hebben we uiteraard wel meegedaan aan de online-editie van de Provada, al was het maar uit waardering voor de organisatie. Voor onze makelaars is zo’n beurs het moment om te netwerken en om informatie op te halen, daar gaat hun hart sneller van kloppen. Gelukkig zijn er wel degelijk andere manieren om in contact te blijven met klanten, in binnen- en buitenland. We hebben daar veel tijd en energie in gestoken en met succes: door nog nadrukkelijker hun ogen en oren op de Nederlandse markt te zijn, hebben we de banden met onze buitenlandse klanten verstevigd. Ik weet zeker dat we daar in de toekomst de vruchten van gaan plukken.’
Van der Sluijs: ‘Iedereen is zoekende, het lijkt wel een hype om te benoemen hoe de toekomst van het kantoor eruit zal zien. Maar er is niet één antwoord, het is maatwerk: zoals bedrijven van elkaar verschillen, stellen ook afdelingen en personen heel andere eisen aan het kantoor. Goede advisering op dat gebied is heel belangrijk en op basis van de kennis, ervaring en creativiteit die we in 2020 hebben opgedaan, durf ik te zeggen dat Savills op dat gebied het verschil kan maken.’
Harmsen: ‘Daar komt bij dat we zijn blijven investeren in marketing. We willen niet alleen ons marktaandeel behouden tijdens deze pandemie, maar liefst ook aan marktaandeel winnen. Juist in crisistijd kun je echt aan je klanten laten zien wat je toegevoegde waarde is.’
Van der Sluijs: ‘Wat we de afgelopen jaren hebben opgebouwd, gaan we nu zeker niet afbreken. Die boodschap hebben we van meet af aan intern gecommuniceerd. Dat zorgt voor vertrouwen.’
Harmsen: ‘Een geweldige opsteker in dat verband was het klanttevredenheidsonderzoek, waarvan we de resultaten aan het begin van de coronacrisis bekend konden maken. Dat onze belangrijkste klanten ons een 8,8 als gemiddeld rapportcijfer gaven, was in een lastige periode een hart onder de riem voor alle Savills-medewerkers.’
Als we er even van uitgaan dat er vaccins beschikbaar komen en dat er dus licht is aan het einde van de corona-tunnel, wat zien jullie dan als grootste uitdagingen voor 2021?
Van der Sluijs: ‘Mijn zorgen over volgend jaar liggen niet op het financiële vlak, wel ben ik bezig met het welzijn van de medewerkers die thuis werken. Hoe gaat het met ze? Krijgen we wel het hele plaatje te zien, via Teams? Hoe lang houden ze dit nog vol? Want we zijn er nog niet. Ik loop ze liever vandaag dan morgen tegen het lijf, op het Savills-kantoor, bij de koffieautomaat of op de gang, om bij te praten, te sparren en plannen te maken.’
Harmsen: ‘Dat geldt voor ons allemaal. De Savills-slogan ‘Property starts with people’ slaat op ons menselijke kapitaal, in de vorm van goede, gedreven medewerkers die enorm klant- en resultaatgericht zijn. Als je maandenlang door omstandigheden veel minder klanten spreekt en veel minder transacties tot een goed einde kunt brengen dan je gewend was, doet dat iets met je. Ik vrees dat het langer gaat duren dan we allemaal hopen, maar tot die tijd proberen we het moraal hoog te houden door creatieve manieren te bedenken om in contact te blijven met elkaar en met onze opdrachtgevers, en successen te delen en digitaal te vieren.’
Laten we positief afsluiten: waar kijken jullie het meest naar uit?
Harmsen: ‘Het moment waarop we weer zonder beperkingen ons ding kunnen doen, in een markt die gezonder en dynamischer is dan voor de coronacrisis en die ons juist daardoor in staat stelt om op basis van kwaliteit echt het verschil te maken voor onze klanten.’
Van der Sluijs: ‘De verduurzamingsopgave, een volledig en transparante vastgoeddatabase, de toekomstige inrichting en functies van het kantoor… Voor Savills liggen er enorme mogelijkheden. Ik weet zeker dat al onze medewerkers staan te popelen om die kansen te benutten, maar dat ze ook weten dat ze daarvoor het kantoor en hun collega’s nodig hebben. Je weet pas wat je mist, als het er niet is.’
Harmsen: ‘Absoluut. ‘Ik mis jullie’ zei onze Managing Director Clive Pritchard letterlijk en uit de grond van zijn hart, tijdens een van de eerste live videoboodschappen die hij regelmatig verspreidde om iedereen goed geïnformeerd en gemotiveerd te houden. Op een hecht kantoor als dat van ons, gold en geldt dat voor iedereen.’
Dit artikel is gesponsord door Savills