De toekomstbestendige stad

De toekomstbestendige stad

De waarde van de stad zit in haar toekomstbestendigheid. Om te kunnen anticiperen op de behoeften van de tijd is visie en ambitie nodig als handvat voor strategische gebiedsontwikkeling. Door de eeuwen heen is bij de ontwikkeling van steden sprake van een continue wisselwerking tussen de centrale, regionale en lokale overheid met de markt. Ontwikkelingen blijken economisch, demografisch en technologisch gedreven, in verschillende fasen van (de-)urbanisatie, sub- en re-urbanisatie. Met in meer of in mindere mate met een ruimtelijke visie als kader. Een column van Elsbeth Quispel.

Ruimtelijke ordening als handvat voor toekomstbestendigheid

Na jarenlang een decentraal beleid te hebben gevoerd, gaat de Rijksoverheid opnieuw meer sturing geven aan stedelijke ontwikkeling. Met de in september gepresenteerde Nationale Omgevingsvisie (NOVI) geeft de overheid prioriteit aan de ontwikkeling van sterke en gezonde steden en regio’s. De enorme opgave om tot 2040 zo’n één miljoen woningen bij te bouwen wordt uitgedaagd door de verduurzamingsopgave. De bebouwde omgeving, geholpen door de Omgevingswet (per 1 januari 2022), kan én moet een enorme bijdrage leveren aan het tegengaan van klimaatverandering.

Stichten van een stad

De eerste steden die tussen 1100 en 1400 werden gesticht lagen veelal aan de oever van rivieren zoals Deventer, Utrecht, Arnhem, Dordrecht en Maastricht. Het stichten van een stad was destijds een particulier initiatief van inwoners en heren. Zij stichtten een zelfstandige economische kern, meestal met een haven. Bereikbaarheid was bepalend voor de locatiekeuze. Toendertijd over water, kenmerkend voor het stedenpatroon in ons land.

Ontstaan van woonsteden

In de 19e eeuw breidden als gevolg van industrialisatie bestaande steden zich uit en werden de stadsbesturen gedemocratiseerd bij de invoering van de Grondwet in 1848. De overheid ging zich in die tijd steeds actiever bemoeien met de ruimtelijke inrichting waaronder de infrastructuur. De komst van het spoor had een ingrijpende invloed op de stadscentra; het economische zwaartepunt breidde uit naar gebieden die werden ontsloten door treinspoor. Industriesteden als Eindhoven en Enschede werden snel bereikbaar en in deze tijd ontstonden woonsteden als Apeldoorn en Hilversum.

Suburbanisatie

Na de Tweede Wereldoorlog brak een periode van suburbanisatie aan. Inwoners vertrokken uit de steden, terwijl de focus juist verschoof naar de autobereikbaarheid, ook in de binnenstad. Dit leidde tot een toename van woon-werkverkeer en daarmee filedruk. Deze leegloop ging ten koste van het voorzieningenniveau waardoor binnensteden, de economische centra, verloederde. In reactie hierop gaf de Rijksoverheid met de Vierde Nota van Ruimtelijke Ordening sturing aan stedelijke ontwikkeling, waardoor processen van (re-) urbanisatie weer zichtbaar werden. De urbanisatie zet zich vooralsnog door, al is de sturing sinds het begin van deze eeuw decentraal, bij de gemeenten, neergelegd.

Laten we economisch, demografisch en technisch gedreven de juiste keuzes maken”

Sturen waar het moet, faciliteren waar het kan

Om onze steden  toekomstbestendig te maken, deze leefbaar en economisch gezond te houden en daarnaast ook de woning- en verduurzamingsopgave te kunnen oplossen is er nú behoefte aan een overkoepelende nationale visie op steden en regio’s. Met dit handvat kunnen regio’s zelf effectief en succesvol ambities realiseren en kan er bijgestuurd worden wanneer er gebrek is aan eigen visie en sturingsmiddelen. Tegelijkertijd is er ruimte nodig voor het creëren van eigen identiteit; een ontwikkeling die zich op veel plekken voordoet zoals in Wageningen ('Foodvalley'), en Eindhoven ('Design Stad, High tech stad, Brainport.'). De groeipotentie zit vooral waar multifunctionele gebieden (verder) ontwikkeld kunnen worden; waar woningen toegevoegd kunnen worden aan kantoorgebieden gecombineerd met gebruiksvoorzieningen. Hierdoor ontstaan plekken waar mensen graag verblijven.

Investeren in infrastructuur

Dus is het nodig om ook te investeren in goede infrastructuur, zowel binnenstedelijk, tussen steden als interregionaal, waardoor multimodale knooppunten ontstaan. Laten we economisch, demografisch en technisch gedreven de juiste keuzes maken, het schaalniveau omhoog brengen en versnellen. Gericht op een gezamenlijke stip aan de horizon: een innovatief, vooruitstrevend, duurzaam en kennisintensief land waar ruimtelijke ordening het handvat biedt voor de toekomstbestendige stad.

Elke maand verschijnt er een column van Elsbeth Quispel over een onderwerp dat gerelateerd is aan de waarde van de stad. Hierin geeft zij haar visie op de maatschappelijke relevantie van steden, stedelijke ontwikkeling en dus ook vastgoed.

Deze visie komt tot stand vanuit intern onderzoek en dialoog met interne en externe stakeholders, in nauwe samenwerking met consultants en analisten uit ons Real Estate Strategy & Innovation team. Meer achtergrond is te vinden in de gelijk genaamde Insight: Ruimtelijke ordening: handvat voor een toekomstbestendige stad.

Real Estate Strategy & Innovation is de service line binnen Cushman & Wakefield die een leidende rol neemt bij data gedreven strategische adviesopdrachten binnen de vastgoedmarkt. Waarmee we als professional real estate services company strategie en executie aan elkaar verbinden en blijvende toegevoegde waarde leveren aan onze opdrachtgevers. De volgende column sluit aan bij ‘Toekomstbestendigheid van de stad’ en gaat over duurzaamheid.

Dit artikel is gesponsord door Cushman & Wakefield.

Bezoek ook het partnerdossier op Vastgoedmarkt.nl

Fotograaf: Anneriet van der Spek

Barentsz Ontdekkingshuizen streeft naar compromisloze duurzaamheid

De bouwsector staat voor grote uitdagingen als het gaat om duurzaamheid, van het verminderen van CO₂-uitstoot tot het bouwen met biobased materialen. Bij Barentsz Ontdekkingshuizen zit duurzaam wonen en bouwen in het dna. Zowel in het ontwerp als in de productie- en bouwfase streeft het innovatieve bouwbedrijf naar 'compromisloze duurzaamheid'. 'We moeten niet als boekhouders alleen maar gericht zijn op de getallen. Uiteindelijk wil je huizen maken die prettig zijn om in te leven.'

Peter Klevering en Marieke Mentink

Eén miljoen woningen: Dura Vermeer versnelt met 'Het Goede Doen'

Hoe ontwikkel en realiseer je leefomgevingen die toekomstbestendig zijn en waarin mens en natuur in balans zijn? En hoe kun je versnellen in een tijd van beperkte capaciteit, tijd en middelen? Divisie Bouw en Vastgoed van Dura Vermeer biedt oplossingen voor deze complexe vraagstukken met zijn maatschappelijke kompas: Het Goede Doen. Met Het Goede Doen zet de ontwikkelende bouwer zich in voor een gezonde, leefbare aarde en samenleving voor de huidige en toekomstige generaties.

Duurzame keukens staan centraal in uniek project

Duurzame keukens staan centraal in uniek project

Het op-een-na grootste winkelcentrum van Leiden gaat op het schop. Eigenaar Van der Vorm Vastgoed is het verouderde Kopermolen aan het herontwikkelen. Er komt naar verwachting een nieuwe supermarkt, parkeergarage en een nieuwe woontoren. Op het dak van het winkelcentrum werkt Van der Vorm Vastgoed samen met Maat Feeling Home aan een uniek project: acht duurzame Tiny Houses rondom een gezamenlijke moestuin. De oogst kunnen de toekomstige bewoners makkelijk thuis bereiden in C02-neutraal geproduceerde keukens.

Pionieren in projectbouw: tegen de stroom in vooruit

Pionieren in projectbouw: tegen de stroom in vooruit

Terwijl bedrijven in de bouwwereld zich steeds meer specialiseren, vaart Barentsz een eigenwijze koers door juist het ontwerp- en bouwproces van a tot z in eigen hand te houden. En dat is een doordachte strategie. 'Elke extra schakel is een risico op fouten of vertraging.'