We ervaren momenteel allemaal de gevolgen van het coronavirus. Sommigen meer dan anderen. Natuurlijk lijken supermarkten over de hele wereld leger te worden, maar de situatie in Amsterdam is niet te vergelijken met bijvoorbeeld Noord-Italië.
We krijgen allemaal het advies om binnen te blijven. Dat is niet voor iedereen een optie.
Medewerkers in de zorg zijn onevenredig blootgesteld. Helden. Ook een pluim voor de winkeliers en hun personeel. Ze blijven contact houden met het publiek en het is 'veilig' om aan te nemen dat zij een hoger risico lopen om dit virus aan te trekken.
Ondanks de risico’s blijven zij hun diensten aan het publiek aanbieden.
Juridisch advies
Hun moed inspireert en roept ook de vraag op wat advocaten kunnen doen om de huidige crisis het hoofd te bieden. Ik heb verschillende nieuwsbrieven van advocatenkantoren gezien waarin ze hun cliënten advies proberen te geven hoe om te gaan met bepaalde juridische gevolgen van het coronavirus.
Een paar voorbeelden:
- Vormt het coronavirus een geval van overmacht? Is een bedrijf nu bijvoorbeeld vrijgesteld van bepaalde leveringen als gevolg van de impact van het virus? Kan een hotel- of reisboeking nu ook worden geannuleerd en de betaalde kosten volledig worden terugbetaald?
- Welke maatregelen moet een bedrijf nemen ten opzichte van haar werknemers, leveranciers, partners en klanten om de verspreiding van het virus binnen en buiten het bedrijf het beste te voorkomen?
Het meeste van dit advies is nuttig. Soms is de grens tussen het geven van advies en het aangrijpen van een gelegenheid tot marketing wel wat vaag.
Crisiskorting
Er is evenwel één belangrijk element dat ik bij geen van deze initiatieven terug heb gezien.
'We zien dat je het moeilijk hebt. U bent een gewaardeerde klant van het kantoor met wie wij een langdurige samenwerking hebben en wij zullen ook uw partner zijn in deze crisis. We verlagen onze tarieven.'
Is dit te veel gevraagd? Moet deze reactie niet vanzelfsprekend zijn?
Hoe treurig is het als een cliënt zijn advocatenkantoor zelf moet vragen om de kosten te verlagen en uit te leggen hoe moeilijk het bedrijf het op dit moment heeft. Mijn advies: wees proactief, benader de klant en bied crisiskorting aan.
Veel bedrijven voelen de keiharde gevolgen van deze crisis. Wederom geldt dat de crisis de een harder raakt dan de ander.
Helpende hand
Een van mijn belangrijkste klanten is een grote luchtvaartmaatschappij. De effecten voor deze klant zijn enorm. Mij werd verteld dat het nog nooit eerder een fall-out van deze omvang had meegemaakt. Alle projecten en investeringen zijn acuut stopgezet. De cashflow zal de komende maanden van cruciaal belang worden. Het stopzetten van juridisch advies is voor deze cliënt echter geen optie.
Maar ik heb wél opties. Ik benaderde mijn klant en bood dezelfde diensten aan, maar met 28 procent korting voor de duur van de crisis. De klant stelt dit zeer op prijs.
Het is niet alleen good business voor de lange termijn. Het is gewoon juist handelen.
Voor al mijn juridische collega’s die dit nog niet hebben gedaan: ik nodig jullie van harte uit om hetzelfde te doen.