Sinds afgelopen week ligt het aantal pintransacties bij de fysieke winkels ruim een derde lager dan een jaar eerder wat verklaard kan worden door de sluitingen van winkels en beperkende maatregelen als gevolg van de coronacrisis. De afgelopen week lag het aantal transacties bijna 35 procent lager dan in dezelfde week een jaar eerder. Vanaf 15 maart liet het totaal aantal pintransacties een duidelijk dalende trend zien, maar de laatste zeven (beschikbare) dagen stabiliseert de daling net onder de 35 procent.Wel stijgt het gemiddelde bedrag per pintransactie licht.
Verschuiving naar online
In onlinewinkels zijn consumenten juist veel vaker te vinden dan voor de coronacrisis. Het aantal betalingen aan webshops is de afgelopen paar weken gestegen met maar liefst 25 procent ten opzichte van een jaar geleden al biedt deze verschuiving maar weinig tegenwicht aan de grote daling van het aantal pintransacties in fysieke winkels.
Minder vrije uitgaven
ING-econoom Marten van Garderen: 'Onze data leveren belangrijke indicatoren over hoe de coronacrisis de consumentenuitgaven op dit moment raakt. Een flinke daling in het aantal pintransacties is een sterke indicatie dat consumenten flink minder vrije uitgaven doen. Zo rekenen we namelijk het grootste deel van onze aankopen af. Bovendien wijzen cashopnames in dezelfde richting. De verschuiving richting online aankopen legt onvoldoende gewicht in de schaal om hieraan tegenwicht te bieden.'
>> Lees ook het dossier: Van dag tot dag: de impact van corona op retail
>> Zie ook: Antwoorden op veelgestelde vragen over impact corona op vastgoedsector