Dat zegt Olaf Zwijnenburg, retailanalist van Rabobank. ‘Steeds meer winkelketens houden de deuren gesloten. Ze geven aan dat er alleen nog online besteld kan worden en dat zal een forse fysieke omzetdaling niet opvangen’, verwacht Zwijnenburg. ‘Uitstel van aankoop betekent in een groot aantal gevallen ook afstel. Slechts een deel van de verloren omzet zal daarom later in het jaar worden ingehaald.’
Retail is een van de sectoren die behoefte heeft aan extra liquiditeiten, hoort Rabobank van klanten. ‘Non-food retail wordt nu al heftig geraakt met omzetdalingen van 50 procent en meer. Steeds meer ketens en zelfstandigen sluiten hun winkels met een daling van 100 procent tot gevolg, constateert Zwijnenburg. Openblijven of dichtgaan is voor veel ondernemers een heel, heel moeilijke keus. Sluiten betekent meteen nul inkomsten, terwijl de kosten doorlopen’, aldus Zwijnenburg.
Binnensteden en winkelcentra
Vooral de segmenten mode, schoenen en sport krijgen het volgens de analist moeilijk. ‘Daar zijn voorraden afgeleverd die betaald moeten worden terwijl er geen verkopen aan consumenten plaatsvinden. In food, doe-het-zelf, tuin of consumentenelektronica zit je goed, dat loopt extreem goed.’
‘De eerste tekenen zijn dat vooral de historische binnensteden en grote winkelcentra fors minder bezoekers hebben’, zegt de analist van Rabobank. ‘Forenzenstromen zijn grotendeels weggevallen en mensen kiezen voor aankooplocaties dicht bij huis. Winkels in wijkwinkelcentra, zeker die met supermarkten en kleinere steden en dorpen lijken vooralsnog verrassend veel traffic te hebben.’
Ongewenste duw
‘De waarschuwingen van Locatus over het hoogste risicoprofiel van de afgelopen tien jaar voor winkels en de oplopende leegstand binnen winkelgebieden moeten serieus genomen worden’, vervolgt Zwijnenburg. ‘De problemen zijn niet gebaseerd op tijdelijke trends, maar op structurele ontwikkelingen die doorzetten. Deze corona-crisis die daar bovenop komt is een ongewenste duw richting een neerwaartse spiraal.’
Toch ziet Zwijnenburg het niet alleen somber in voor stenen retail. ‘Als al deze ellende achter de rug is zullen consumenten de fysieke winkel weer oprecht gaan waarderen. De mens is een sociaal wezen heeft er behoefte aan om ideeën en gevoelens te delen. De consument wil niet de hele dag eenzaam aan de computer zitten, maar gaat er ook graag op uit om vermaakt te worden. Winkels kunnen voorzien in de behoefte van mensen aan ontmoetingsplaatsen, sociale interactie en gedenkwaardige ervaringen. Winkels concurreren niet meer op lokale distributie van artikelen maar om de schaarse tijd van consumenten.’
Reddingsboei
‘Juist de combinatie van online en offline biedt retailers kansen om een krachtig businessmodel neer te zetten waarmee de klant een propositie krijgt die ‘online pure players’ niet kunnen matchen. Daarmee is de combinatie van online en offline het antwoord van de fysieke retail op de groei van de online giganten en de reddingsboei voor zelfstandige retailers. De kansen die de combinatie biedt zullen helaas niet door iedereen benut worden.’
Zie ook:
Kaalslag retailmarkt: winkels verlaten grote stad
Amazon zet de aanval in: wat kan de Nederlandse markt verwachten?