De afgelopen jaren heeft het bedrijf ingezet op innovaties om onder andere intermediairs nog beter te ondersteunen, zo leggen Benjamin Westdorp en Niek Soetekouw van Mogelijk uit. Het gaat om persoonlijker contact en digitaal gemak, maar ook om uitbreiding van het productenpalet en het delen van kennis.
‘Het intermediair is een belangrijke partner waar we relaties mee opbouwen voor de langere termijn’, zegt Manager Commercie Benjamin Westdorp. ‘De persoonlijke benadering staat daarbij centraal. Dat zit in het DNA van dit bedrijf, ook nu we van start-up zijn uitgegroeid naar scale-up.'
Kwaliteit en conversie verhogen
Vanaf dag één schakelt Mogelijk een-op-een met intermediairs. 'De helft van onze business komt op deze manier binnen. De afgelopen jaren zetten we hier nog zwaarder op in, omdat we zien dat de kwaliteit van aanvragen en daarmee ook de conversie een stuk hoger is. Voor klanten is het inschakelen van een intermediair van toegevoegde waarde.’
Mogelijk heeft nu ongeveer 1500 intermediairs in zijn bestand, maar naarmate de non-bancaire financiering zich verder ontwikkelt, zal op lange termijn de behoefte aan meer intermediairs in de regio steeds groter worden.
Regiomanagers spreken de taal
Om nog dichter bij het intermediair te komen, heeft Mogelijk vorig jaar Regiomanagers aangesteld, zo legt Niek Soetekouw uit. Hij is één van de vier regiomanagers bij Mogelijk. Soetekouw zit in Utrecht, Zuid-Holland en Zeeland. ‘Een Regiomanager is iemand met helikopterview, die over alle financieringslijnen heen kijkt. Die kan het intermediair zo voorzien van de juiste informatie en meedenken bij een complexe aanvraag. Een Regiomanager woont in zijn of haar eigen gebied, dus spreekt de taal en kent de cultuur. Dat is cruciaal. Ze zijn volledig op de hoogte van de regionale vastgoedontwikkelingen. Nederland is klein, maar er spelen per regio weer hele andere dingen. Die belichten we ook via lokale events en kennissessies.’
Nieuw portaal tijdens Provada
Op deze manier zorgen de Regiomanagers voor veel grotere toegankelijkheid. Het nieuwe intermediairportal dat binnenkort wordt gelanceerd, gaat zorgen voor nog makkelijkere digitale communicatie, zo laten Westdorp en Soetekouw op de Provada zien. ‘Intermediairs kunnen hun aanvragen volledig digitaal voorleggen voor alle typen financieringen. Ze kunnen de status in alle details zien, in welke processtap de financieringsaanvraag is en bij wie dan de bal ligt. Zo kunnen intermediairs hun klanten continu op de hoogte houden over de stand van zaken.’
In eigen huis
Mogelijk gelooft in persoonlijke benadering, ondersteund met goede digitale oplossingen, legt Benjamin Westdorp uit. ‘Dat is ook de reden waarom wij alles in eigen huis bouwen. We hebben een stevig team aan developers die nauw samenwerken met collega’s en intermediairs. Noem ons maar oprecht een FinTech. We maken het allemaal zelf, in dialoog met de mensen uit het veld.’
Vraag en aanbod
Mogelijk startte in 2016 met het bij elkaar brengen van vraag en aanbod. Ondernemers op zoek naar financiering vonden bij Mogelijk een netwerk aan private investeerders die hun zakelijk vastgoed wilden financieren. Iets later kwam daar de Verhuurhypotheek voor residentieel vastgoed voor de verhuur bij. Hierbij maakt Mogelijk gebruik van institutionele funding.
Zakelijk Hypotheken Fonds
De volgende stap was het Mogelijk Zakelijk Hypotheken Fonds, dat twee jaar geleden werd geïntroduceerd. In een fonds leggen meerdere beleggers geld in waarmee het vastgoed van meerdere ondernemers wordt gefinancierd. Hierbij is vooral de spreiding en diversiteit in het soort objecten een belangrijke motivatie voor de beleggersdoelgroep.
Verduurzamingsfonds
‘Sinds deze maand is er naast de private en institutionele funding een nieuwe geldstroom bijgekomen: publieke funding, vanuit een samenwerking met Energiefonds Overijssel’, zegt Niek Soetekouw. ‘Half april heeft Mogelijk samen met Energiefonds Overijssel het Verduurzamingsfonds Zakelijke Hypotheken Overijssel gelanceerd, bedoeld om panden te verduurzamen. Het idee is dat we dit in meer regio’s kunnen gaan doen en misschien ook met meer partners.’
Zo zoekt Mogelijk continu naar nieuwe mogelijkheden. Benjamin Westdorp: ‘Voor het intermediair is het erg prettig om meerdere opties te hebben. Wij zijn een soort one-stop-shop voor vastgoed gerelateerde financiering. Dus bel gewoon naar Mogelijk. Of nog beter: zet ons op één in de speeddial, dan kunnen we je op elk moment helpen.’
Bring Your Own
Het productenpalet binnen de rechtstreekse lijn is eerder ook uitgebreid met nóg een optie. ‘We zien in de markt dat heel veel intermediairs zelf gaan functioneren als een ‘kleine Mogelijk’. Ze hebben een eigen netwerk van private investeerders op zoek naar rendement die ze koppelen aan aanvragers voor een vastgoedfinanciering’, legt Benjamin Westdorp uit. ‘Zij zijn alleen niet altijd in staat om de financiering professioneel te begeleiden. Ze hebben de kennis wel, maar het is niet hun corebusiness. Daarom hebben wij vorig jaar de Bring Your Own-propositie in de markt gezet. Als de bemiddeling door de intermediair tot stand is gebracht, dan zegt Mogelijk: ‘Kom naar ons toe. Wij verzorgen de dossiers, brengen aanvrager en investeerder naar de notaris en als alles is gepasseerd, dan zorgen wij dat de lening goed geadministreerd wordt, inclusief in- en excasso en maand- en jaaroverzichten.’
Van A tot Z
Mogelijk doet het hele traject van A tot Z, zodat het intermediair precies die rol kan pakken waar ze sterk in is: partijen bij elkaar brengen.’ Mogelijk richt het proces professioneel in voor de lange termijn. Dat ontzorgt alle partijen, zeggen Westdorp en Soetekouw, zodat mensen op een verjaardag gewoon een borreltje met elkaar kunnen drinken zonder gedoe over geld.
Belgische geldnemers
Mogelijk breidt niet alleen uit in producten, maar ook in werkgebied. Onlangs zijn de eerste matches bij de zuiderburen gemaakt. Niek Soetekouw: ‘Belgische ondernemers, panden en investeerders zijn nu ook welkom voor een financiering bij Mogelijk. We hebben recent de eerste Belgische geldnemers gekoppeld aan Nederlandse investeerders. De verbreding naar België is best ambitieus, want daar werkt alles net even anders dan in Nederland. Er is nog nauwelijks non-bancair aanbod maar dat is nu snel aan het veranderen’, zo ziet Benjamin Westdorp. ‘Wij geloven dat wij invulling aan die behoefte kunnen geven. Het past in onze strategie van continu optimaliseren, waardoor er altijd ontwikkelingen zijn bij Mogelijk.’ Reden genoeg om eens contact op te nemen, vinden Westdorp en Soetekouw, of om langs te komen op de Provada-stand.
Dit artikel is gesponsord door Mogelijk.