Het beeld van proptech-bedrijf ParkBee – dat een slimme oplossing bedacht voor vastgoedbeheerders om de bezettingsgraad van hun parkeerlocaties te optimaliseren – was lange tijd dat het een ‘leuke startup’ was. Maar proptech is volwassen geworden en met de verovering van België gaat ParkBee door de zeshonderd locaties heen, vertelt CIO Rutger Schuur. “Het wordt voor steeds meer vastgoedbeheerders en -beleggers vanzelfsprekend om op een meer ondernemende manier na te denken over hun parkeerlocaties.”
Uitkomst
Hoe het in zijn werk gaat? Partijen als institutionele vastgoedbeleggers, private beleggers, woningcorporaties, hotelketens, winkelketens of parkeeroperators verhuren een deel van hun parkkeerplekken – dat anders ongebruikt blijft – aan parkeerplatform ParkBee, al dan niet met een aantal flexibele plekken. ParkBee stelt die plekken beschikbaar aan gebruikers van parkeerapps zoals Parkmobile, Tranzer of Google Maps. Zeker in grote steden en op A-locaties, waar straatparkeren schaars is en dus duur, is dit een uitkomst voor gebruikers.
Meer ruimte
Steden winnen er enorm bij, omdat ParkBee zo helpt bij de realisatie van autovrije of autoluwe wijken. Er komt meer ruimte voor andere functies, zoals wonen, werken, winkelen, fietsen, wandelen of spelen. Bovendien wordt de uitstoot verminderd omdat automobilisten niet meer rondjes hoeven rijden op zoek naar een plekje.
Parkeerplatform voegt waarde toe
Voor vastgoedbeleggers of -eigenaren is deze opzet een makkelijke manier om waarde toe te voegen aan dure vierkante meters. Ze kunnen het rendement van hun investering zo fors verhogen. “Wij benaderen de partijen vaak zelf”, zegt Rutger Schuur. “Maar inmiddels hebben we zoveel naamsbekendheid in de vastgoedwereld dat ze steeds meer aan ons denken bij de invulling van hun parkeerlocaties.”
Schaarste in straatparkeren
ParkBee wil bewerkstelligen dat deze oplossing ook in de rest van Europa zijn intrede doet. Rutger Schuur verwacht voor het eind van dit jaar nog meer landen aan de portefeuille van ParkBee te kunnen toevoegen. “Landen verschillen nogal in regelgeving en compliance, daar moeten wij rekening mee houden in onze pitches en onze contracten. Maar de trend is in alle Europese steden hetzelfde: de schaarste in straatparkeren zal alleen maar toenemen door de forse beleidsmaatregelen. Dat zie je in Amsterdam, maar vooral ook in steden als Parijs, Barcelona en Stockholm.”
In België speelt dit het meest in Antwerpen en Brussel. “In die steden kunnen wij de meeste waarde toevoegen voor eigenaren. Daarom is de uitrol van ParkBee-locaties hier begonnen”, legt Schuur uit.
App-partners
De ingebruikname van de 135 parkeergarages gaat razendsnel. In drie maanden tijd zijn meer dan honderd locaties geopend. “Dat komt omdat wij geïntegreerd samenwerken met BePark. Op het moment dat de applicatie-interfaces aan elkaar gelinkt zijn, treedt het technisch in werking. Dan hoef je alleen nog de bebording op te hangen en kan de locatie worden toegevoegd aan onze website of aan de reserveer- en betaalapps van onze partners.” Dat kunnen grote aanbieders met Paneuropese dekking zijn, maar ook lokale.
In België werkt ParkBee nu samen met vier nieuwe partners: Yellowbrick, Seety, Parclick en Mobypark. Daarnaast komen vastgoedpartijen of bestaande relaties zelf naar ParkBee om nieuwe locaties te openen.
Duurzaamheid
Rutger Schuur werkt nu vier jaar als CIO bij ParkBee aan het optimaliseren van parkeerlocaties. Daarvoor was hij bij ABN AMRO verantwoordelijk voor real estate finance. Hij raakte daar gedreven in het verduurzamen van vastgoed. Nu is Schuur ook voorzitter van de Dutch Green Building Council (DGBC), de landelijke maatschappelijke organisatie die zich inzet om de gebouwde omgeving in hoog tempo toekomstbestendig te maken.
“Ik denk dat de bebouwde omgeving een grote rol kan spelen in het verlagen van CO2-uitstoot", aldus Schuur. 'ParkBee speelt daarin een belangrijke rol. Ik geloof in bedrijven met een duurzame missie. Natuurlijk moeten wij rendement maken, net als elk bedrijf, maar dat staat niet los van de maatschappelijke toegevoegde waarde die je kunt bieden. Gelukkig zie ik dat dat in de vastgoedwereld breed wordt omarmd.”
Dit artikel is gesponsord door ParkBee.