Altera hanteert een bedrijfsmodel waarin duurzaamheid centraal staat. De vastgoedbelegger is er van overtuigd dat de gekozen beleggingsstrategie – het in portefeuille hebben en verwerven van kwalitatief hoogwaardige, betaalbare en duurzame woningen en publieksvriendelijke en duurzame supermarkten en wijkwinkelcentra – met geïntegreerde ESG-aanpak het meest duurzame rendement oplevert.
Goed voor belegger, huurder en maatschappij
Deze strategie – investeren in klimaatbestendig en energieneutraal vastgoed - is goed voor de belegger, de huurder en maatschappij, aldus Wessels. Altera belegt voor Nederlandse en buitenslandse institutionele beleggers (zoals pensioenfondsen en verzekeraars) en heeft voor meer dan drie miljard euro hoogwaardig en duurzaam vastgoed in eigendom (woningfonds 2.4 miljard euro, winkelfonds 0,6 miljard euro).
Volgens Global Real Estate Sustainabilty Benchmark (GRESB), een onafhankelijk benchmark dat vastgoedfondsen en -portefeuilles wereldwijd beoordeelt en vergelijkt op hun duurzaamheidseisen, beschikt Altera over het meest duurzame woningfonds ter wereld. Maar ook het winkelfonds, dat zich richt op food & convenience, scoort volgens GRESB bijzonder hoog.
Ook voor bestaand vastgoed Altera
De ambities op het gebied van duurzaamheid gelden niet alleen voor nieuwbouwprojecten: ook naar het bestaande vastgoed van Altera wordt kritisch gekeken, aldus Wessels. We werken met roadmaps per bestaand object.’’ In een roadmap staat beschreven in welke tijdsvolgorde welke verbeteringen worden aangebracht op het gebied van duurzaamheid en energie-efficiency om uiteindelijk te komen tot “Paris proof”.
Albert Heijn legt lat ook hoog
Ook Albert Heijn, een van de huurders van Altera, heeft grote ambities op het gebied van duurzaamheid, zegt Allard Steenbeek, Development Manager & Sustainability Lead bij Albert Heijn Real Estate. De grootste supermarktketen van Nederland lanceerde onlangs een nieuw concept waarmee klanten een groot deel van hun dagelijkse boodschappen duurzamer kunnen doen: AH verpakkingsvrij.
Daarnaast versnelt Albert Heijn – samen met partners – de verduurzaming van transport naar winkels en klanten. Steenbeek: “Alle winkels in de vier grote steden worden binnenkort volledig elektrisch bevoorraad, een gigantische stap in de goede richting.’’ AH wil per 2024 volledig overstappen op biobrandstoffen voor al het transport.
Paris Proof
Verder is de supermarktketen hard bezig om zowel winkels als distributiecentra ‘Paris Proof’ te krijgen, vervolgt Steenbeek. AH volgt de Routekaart Retail van DGBC (Dutch Green Building Council), met de stappen die de retailsector moet maken om gebouwen ‘Paris Proof’ te krijgen. Het gemiddelde energieverbruik van een AH-winkel bedraagt momenteel 350 kWh per vierkante meter, aldus Steenbeek. De stip op de horizon, als het om energieverbruik gaat: 250 kWh per vierkante meter in 2030 en 150 kWh in 2050. Het streven is dat ruim 90 procent van alle winkels eind 2023 gasloos zijn. In 2030 moeten alle winkels bovendien voorzien zijn van een CO2-installatie.
Zonnepanelen, groene daken en isolatie
Albert Heijn wil zoveel mogelijk zonnepanelen op distributiecentra leggen. Steenbeek: “Dat moet leiden tot een reductie van 60 procent in energieverbruik.’’ Andere maatregel is daken op winkels groen maken. Dat levert niet alleen een energiebesparing van 3 procent op, bovendien leidt het tot minder opwarming in de winkel. Verder worden veel winkels – met name panden uit de jaren zestig en zeventig – beter geïsoleerd. Deze maatregel leidt tot een reductie van 5 á 10 procent in energieverbruik. Steenbeek benadrukt dat AH de eigenaren van winkelvastgoed hard nodig heeft om de doelstellingen op het gebied van duurzaamheid te bereiken.
INNAX wijst de weg met dynamische routekaart
Als adviseur op het gebied van gebouwverduurzaming is INNAX een belangrijke partner van Altera en Albert Heijn. De missie van INNAX: energieoplossingen realiseren waarmee voor opdrachtgevers, hun gebouwen én omgeving duurzame resultaten worden bereikt.
Samen met circa 40 partijen heeft INNAX het Paris Proof Commitment ondertekend en verbindt zich daarmee aan de doelstelling om het energiegebruik in de gebouwde omgeving met tweederde te verlagen.
Gebouwdata verzamelen
INNAX versnelt het verduurzamingsproces door het digitaliseren van vastgoed en biedt vervolgens schaalbare en financiële oplossingen om het verduurzamen bereikbaar te maken. “Stap 1 is gebouwdata verzamelen”, zegt commercieel directeur Joop van der Voort van INNAX. Het gaat onder meer om energieverbruik, maar ook inspectie- en onderhoudsdata. Op die manier krijg je inzicht in de verbetermogelijkheden. Dan wordt een plan van aanpak gemaakt in de vorm van een routekaart. Van der Voort: “Dan begint het spel eigenlijk. Je hebt te maken met verschillende partijen: eigenaren, beheerders en gebruikers. Zo’n routekaart is niet statisch, maar dynamisch.’’
De klimaatdoelen zijn duidelijk, de route vaak nog onbekend, stelt Van der Voort. “Als onafhankelijk partner in verduurzaming willen we als INNAX niet alleen de weg wijzen, maar hem vooral ook samen met de opdrachtgever en andere betrokken partijen afleggen.”
Paris Proof Monitor
“De resultaten worden in beeld gebracht met de Paris Proof Monitor’’, zegt projectleider Paul Beindorff van INNAX. De Paris Proof Monitor is een intelligent dataplatform dat overzicht en inzicht geeft in het vastgoed en in de meest effectieve verduurzamingsroute. “Daarmee heb je alle energie- en gebouwdata compleet en inzichtelijk op een plek’’, aldus Beindorff.
De monitor is gebaseerd op een combinatie van domeinkennis en moderne data science technieken. Naast overzicht in de vastgoedportefeuille als geheel, heb je als eigenaar of huurder inzicht in de status op gebouwniveau: van jaarverbruiken elektra, gas en CO₂ tot energielabel en de te nemen maatregelen, inclusief investering en terugverdientijd.
Hoe de route naar Parijs precies gaat lopen, is onduidelijk, maar één ding is zeker: Altera, Albert Heijn en INNAX zijn samen op weg naar Parijs.
Dit artikel is gesponsord door Altera Vastgoed
Bezoek ook het partnerdossier op Vastgoedmarkt.nl.