De binnenstad van Rotterdam bestaat uit grote kantoorpanden, landelijk bekende winkels en woningen. Door de recente prijsstijgingen staat de betaalbaarheid onder druk, waardoor de binnenstad alleen nog voor de happy few dreigt te worden. Rotterdam zet in op inclusiviteit. Dat betekent: grote bedrijven, start-ups, maakindustrie en lokale helden, die schouder aan schouder een plek in de binnenstad krijgen. 'Global meets local is ons streven.'
Een binnenstad die niet draait om de skyline alleen, met die torenhoge kantoorgebouwen van multinationals. Maar een veel bredere, interessantere en spannender mix. Zo’n binnenstad stond centraal in het rondetafelgesprek dat de gemeente Rotterdam op de Provada organiseerde. De basis voor het gesprek werd gevormd door de presentatie van projectmanager Ruimtelijke Economie Esther Roth over de omgevingsvisie van de gemeente Rotterdam. Ze legde uit dat de binnenstad een van de prioritaire gebieden is waar stedelijke doelen gerealiseerd kunnen worden. Daarbij gebruikte Roth de term ‘metropolitane stad’. ‘In de visie van de gemeente Rotterdam is een metropolitane stad een stad die zich richt op tal van functies. In ons geval willen we groeien in mensen en banen om onze economie blijvend te stimuleren. Concreet willen we over vier jaar 9.000 banen hebben gecreëerd in de binnenstad. Speerpunten van zo’n nieuw centrum zijn duurzaam, compact, productief, inclusief en gezond. Maar het belangrijkste voor ons is kansengelijkheid. Dat de binnenstad echt voor iedere bewoner van Rotterdam is. Dat iedereen er dezelfde kansen krijgt. Dat betekent dus niet alleen dat wonen in de binnenstad voor iedereen bereikbaar moet zijn, maar ook werk.’
Vastgoedmarkt is hét platform op het gebied van commercieel vastgoed. Ontvang elke werkdag het laatste nieuws, ontwikkelingen én de belangrijkste transacties uit de vastgoedsector.