In 2017 was Lowery medeoprichter en leider van het flexibele werkruimteconcept Storey bij British Land, een van de grootste vastgoedbedrijven in het Verenigd Koninkrijk.
Waarom stapte je over naar technologiebedrijf essensys?
‘Het runnen van een bedrijf met flexibele werkplekken, vanuit een groot vastgoedbedrijf, heeft me inzicht gegeven in de uitdagingen en kansen waarmee niet alleen de eigenaren van onroerend goed, maar ook de beheerders en gebruikers van kantoren worden geconfronteerd. Technologie kan een grote rol spelen bij het creëren van oplossingen voor deze uitdagingen en het benutten van kansen.’
‘Het is echter best ingewikkeld om te bepalen welke technologie je moet gebruiken en hoe je die moet toepassen. Die observatie bracht me bij essensys. Al zestien jaar richt het bedrijf zich specifiek op het vereenvoudigen van de manier waarop verhuurders en exploitanten digitaal geactiveerde gebouwen en ruimtes kunnen creëren. We ondersteunen daarin ondernemingen die tot de grootste en meest innovatieve vastgoedbedrijven ter wereld behoren. Maar naast een mooi product zag ik ook een team van slimme en nuchtere mensen die er een geweldige werkplek van maken.’
Hoe zou je omschrijven wat essensys doet?
‘Wij bieden de intelligente digitale ruggengraat voor commercieel vastgoed door het leveren van digitaal ondersteunde gebouwen en ruimtes. Daarvoor doen we drie dingen: ten eerste verbinden we gebouwen met het essensys-platform via ons veilige, cloudgebaseerde, wereldwijde privénetwerk. Zo kunnen we veerkrachtige, schaalbare connectiviteit bieden.
Ten tweede biedt onze software een centraal controlepunt dat de complexiteit van het netwerkbeheer binnen een gebouw en over meerdere gebouwen heen wegneemt.
En ten derde stelt onze oplossing niet-technische vastgoedeigenaren en -exploitanten in staat om naadloze gebruikerservaringen voor hun klanten te creëren, terwijl ze gegevens en inzicht verwerven over hoe hun ruimtes worden gebruikt.’
Digitalisering is al bijna overal. Wat kan technologie hier nog aan toevoegen?
‘Als eigenaren en operators willen voldoen aan de eisen van hun klanten door naadloze ervaringen te creëren binnen de gebouwde omgeving, of dat nu is om via hun telefoon vergaderruimten te boeken, gesloten deuren te openen of te betalen voor diensten en voorzieningen, dan moeten ze de bijbehorende uitdagingen begrijpen. Eentje die vaak over het hoofd wordt gezien, maar kan worden vermeden, is het vereenvoudigen van het beheer van een groeiend aantal interne netwerken om meerdere, ongelijksoortige puntoplossingen te ondersteunen. Dat kan een domino-effect hebben, wat van invloed is op de efficiëntie en schaalbaarheid van een bedrijf. Dat is ons doel: deze complexiteit wegnemen en onze klanten in staat stellen om digitaal ondersteunde gebouwen en ruimtes te leveren, portfolio-breed.’
Flexibele werkomgevingen
‘Kantoormedewerkers willen een steeds flexibelere werkomgeving. Bedrijven strijden tegenwoordig niet alleen om talent, ze strijden ook om het talent naar hun kantoren te krijgen, vooral na de lockdowns veroorzaakt door Covid. Om mensen te verleiden weer terug naar kantoor te gaan, moet je een uitstekende gebruikerservaring bieden, bij voorkeur op een kosteneffectieve manier. Van betrouwbare wifi tot een naadloze aankomstervaring.’
Bij kantoren gaat het niet langer om het bieden van een bureau om e-mails te verzenden, zegt Lowery. ‘Het gaat om het creëren van productieve omgevingen, het opbouwen van sociaal kapitaal en het verbeteren van cultuur - in wezen het creëren van ruimtes die geschikt zijn om te werken, niet om bij je werk te passen. Je hebt daarvoor gegevens nodig om erachter te komen hoe je dat moet doen, omdat dit de enige manier is om het hoe, wanneer en waarom van kantoorgebruik goed te begrijpen - iets waar de hele branche mee worstelt in een postpandemische wereld.’
Inzicht en duurzaamheid
Het verzamelen en analyseren van data is ook essentieel in de derde belangrijke trend: duurzaamheid. ‘40 procent van de CO2-uitstoot komt van vastgoed. Dat zorgt voor druk van investeerders, huurders en wetgevers. Daarom zien we nu een enorme verschuiving naar het terugbrengen van die uitstoot naar nul. De pandemie heeft die ontwikkeling in een stroomversnelling gebracht. Technologie kan een belangrijke rol spelen bij het creëren van een duurzamere toekomst. Het kan inzicht geven in hoe je meer energie kunt besparen in een gebouw, bijvoorbeeld door data te verzamelen over hoe mensen ruimtes gebruiken en de kwaliteit van het binnenmilieu, zoals luchtkwaliteit en temperatuur.’
Toegang hebben tot gegevens is echter niet voldoende, zegt Lowery. ‘Die moet je kunnen gebruiken om bruikbare inzichten te bieden en een verandering in services te kunnen doorvoeren om te ondersteunen wat de gegevens laten zien. Door het beheer van interne netwerken te vereenvoudigen, wordt de samenvoeging en interpretatie van gegevens en het vermogen om on-demand digitale diensten te leveren mogelijk.’
Tot slot: wat is uw indruk van de Nederlandse markt?
‘De Nederlandse vastgoedmarkt is een van de meest vooruitstrevende in Europa op het gebied van digitalisering en het bieden van gebruiksvriendelijke werkomgevingen. Er zijn goede voorbeelden van slimme kantoren en flexibele werkplekken in Nederland en het is een echte voorloper op het gebied van vastgoed. Ik verwacht dat we hier de komende jaren veel grensverleggende initiatieven zullen zien. Daarom breiden we ook graag onze activiteiten in het land uit.’
‘Het lastige van digitalisering is dat je niet weet welke technologie de komende vijf, tien jaar zal zijn geëvolueerd. Met onze intelligente digitale ruggengraat willen we de flexibiliteit bieden om op dat moment snel te reageren en eigenaren en beheerders van gebouwen de juiste technologie geven om klaar te zijn voor wat de toekomst ook zal brengen.’
Dit artikel is gesponsord door Essensys.