Vanaf de jaren '70 is er veel meer ruimte gekomen voor de auto in steden. Sindsdien werd bij elk woongebouw parkeerruimte aangelegd. Op het open veld, maar ook onder de woongebouwen. Hoewel woningcorporaties inmiddels in sommige gemeenten afspraken over de parkeernormen kunnen maken, is dat in veel gemeenten nog niet het geval. Ze krijgen bij nieuwbouwcomplexen parkeernormen opgelegd, terwijl het merendeel van de bewoners niet in het bezit is van een auto en de parkeerplaatsen dus grotendeels voor de leegstand worden gebouwd.
Tegelijkertijd ligt bij woningcorporaties de focus op andere prioriteiten dan het verhuren van parkeerplaatsen. Ze missen de juiste kennis, de systemen zijn er niet op ingericht en het brengt weinig tot niets op. Dit leidt tot structurele leegstand, die hen niet alleen financieel pijn doet, maar wat ook ten koste gaat van het veiligheidsgevoel en de leefbaarheid rondom het wooncomplex.
Van leegstand naar buurtfunctie
Om die reden zoeken woningcorporaties naar manieren om het beheer (gedeeltelijk) uit handen te geven, de operationele kosten zo laag mogelijk te houden en de inkomsten te verhogen. Een manier om dat te doen is door een deel van de parkeerplekken beschikbaar te maken voor extern gebruik. Hiermee kunnen woningcorporaties de omzet verhogen, zonder daarmee ook direct de exploitatielasten te verhogen.
Een partij die dit mogelijk maakt is ParkBee. Als digitaal parkeerplatform focust ParkBee zich voornamelijk op de vijftien grootste gemeenten in Nederland, waar ze lege parkeerplekken toegankelijk maken voor buurtbewoners of andere doelgroepen van buitenaf. Dit doen ze door slimme technologie op de bestaande parkeerinfrastructuur te plaatsen. Hiermee wordt er efficiënter gebruik gemaakt van de beschikbare ruimte en krijgt zo’n locatie veel meer een buurtfunctie. Uiteraard komen bewoners op de eerste plaats en stellen ze alleen de ruimte beschikbaar die niet door de eigen bewoners wordt gebruikt.
Een digitaal proces
Het digitaliseren van het parkeerproces door ParkBee zorgt voor een vermindering van exploitatie- en onderhoudskosten en een efficiënter en gebruiksvriendelijker proces. Sleutelbeheer is niet meer nodig, dat verloopt allemaal digitaal. Gebruikers kunnen eenvoudig via hun mobiel naar binnenrijden en ook betalen gebeurt online. De installatie vergt een kleine investering en is simpel. Dat maakt het mogelijk om eenvoudig op te schalen binnen een portefeuille.
Daarnaast maakt ParkBee het mogelijk om de parkeerlocatie ook voor andere doeleinden te gebruiken, bijvoorbeeld om deelvervoer aan te bieden. Zeker huurders van woningcorporaties hebben steeds meer behoefte aan deelconcepten zoals (elektrische) auto’s, scooters of fietsen. In plaats van al die deelconcepten een plek op straat te geven, kunnen deze worden ondergebracht in parkeerlocaties. Het deelvervoer kan er opgeladen worden of zelfs een deel van de energieopslag leveren. Zo worden parkeerlocaties ware mobility hubs, waar niet alleen de bewoner maar ook bezoekers, buurtbewoners en andere doelgroepen optimaal gefaciliteerd worden.
Samenwerken met Rochdale
Een voorbeeld van een woningcorporatie die samenwerkt met ParkBee is Rochdale. Voor hen vervult ParkBee een aantal rollen: naast dat ze leegstand oplossen binnen de parkeerportefeuille en het operationele proces optimaliseren, zorgen ze ervoor dat de portefeuille dienst kan doen voor de stad om meer auto’s van de straat te halen. Daarmee komt er ruimte op straat vrij die gebruikt kan worden voor andere doeleinden zoals bomen, bankjes of speeltuinen. Een duurzame oplossing voor de bewoners, woningcorporatie en voor de stad.
Dit artikel is gesponsord door Parkbee.