Yardi nam begin dit jaar het initiatief voor de Proptech Insights videoreeks. Daarin werden prominenten in de vastgoedmarkt gevraagd naar hoe zij data gebruiken. Diezelfde vastgoedpartijen kwamen nu op het Vastgoedmarktplein samen. Richard Gerritsen, Regional Director Europe van Yardi, over het ontstaan van Proptech Insights: “Ik ging in de afgelopen jaren vaak naar evenementen zoals de Provada en dan was altijd de conclusie: data is belangrijk. Maar dat is een dooddoener. Want waarom is data belangrijk en hoe pak je het concreet op om waarde toe te voegen aan vastgoed?”
Daar ging één van de stellingen dan ook over: Je verdienmodel moet niet alleen afhangen van het maximaliseren van de huur, het minimaliseren van de kosten en het aantal vierkante meters, maar ook van data. Bart van Twillert, country manager bij Unibail-Rodamco-Westfield kon daar wel wat mee. “‘Als we zien dat een retailer op een locatie meer of minder omzet heeft, dan kunnen we hem of haar adviseren over de locatie. Ook op basis van data uit andere winkelcentra. Waar kan hij of zij het beste zitten in het winkelcentrum? Naast welke collegaretailer? Op wie moet hij zich waar richten?”
Boudewijn Ruitenburg op LinkedIn
Levert data een strategisch voordeel op?
Nog zo’n stelling: Data levert een strategisch voordeel op ten opzichte van andere vastgoedpartijen. Daar zit een eerste worsteling. Want houd je als vastgoedpartij nu data voor jezelf om een concurrentievoordeel mee te creëren of gooi je de boel open om juist nieuwe innovatie te vinden door samenwerking met andere partijen. Jeroen Lokerse, directeur van Cushman & Wakefield Nederland toonde zich een voorstander van het laatste. Maar daarmee ontstond ook een spanningsveld met een andere stelling: Met een focus op dataverzameling verdienen vastgoedpartijen niet vanaf dag één meer geld. Sander Grünewald, verantwoordelijk voor de vastgoedadviespraktijk bij KPMG: “Dat is zo omdat je eerst aan het verzamelen moet, waarna je past waar kunt onttrekken. Maar dat is geen reden om stil te staan. Maak een keuze voor een project waarmee je data waardevol kunt maken. Bekijk vanuit je strategie wat belangrijk is om als digitaal project op te pakken en begin.” Zijn collega Paul Oligschläger, manager vastgoedadviespraktijk bij KPMG, had daarbij ook een goed tip. “Als kleiner bedrijf kun je ook inventariseren welke data je al voor handen hebt. Om daarmee juist een digitaliseringslag mee te maken.”
Bestaat Proptech wel?
Proptech bestaat niet, concludeerde Lokerse in één van de video’s. “Je kunt namelijk wel technologie in gebouwen hangen, maar die technologie is over vier jaar alweer verouderd.” Daar bleef hij bij tijdens de sessie op de Provada, maar er kwam ook een nuancering. “Het is niet erg dat je die technologie telkens moet vernieuwen, maar uiteindelijk gaat het in vastgoed om het gebouw zelf. En hoe duurzaam en bruikbaar deze is, ook voor in de toekomst.” Boudewijn Ruitenburg, Chief Operating Officer bij EDGE, reageerde op de stelling dat vastgoedbedrijven meer databedrijven worden. “Bij ons is het één. Het werken met data is integraal onderdeel van onze werkzaamheden en ons businessmodel. We gebruiken technologie en data om kantoren efficiënter te gebruiken. Het is de enige manier om erachter te komen wat de bezetting is en om sturing te geven aan wat er op welk moment waar in je kantoor gebeurt. Technologie helpt dat inzicht te krijgen.”
Worstelen met waardevol gebruik data
Ronduit vuurwerk werd het bij de stelling dat de vastgoedsector worstelt met het waardevol gebruik van data. Die stelling kwam bij KPMG vandaan. Lokerse was het daar niet mee eens, waarop Grünewald nuanceerde. “Je valt over het woord ‘worstelt’, maar de crux zit in het woord ‘waardevol’. Want het is een zoektocht toch?” Dat beaamde Lokerse. Waarbij ook vond dat de vastgoedsector laat is ingestapt op de trend van digitalisering, maar nu in rap tempo een inhaalslag maakt. Dat zag Grünewald ook zo. “Maar ik vind wel dat we veel meer strategisch voordeel uit data kunnen halen in de vastgoedsector. Want op basis van data over gebruikspatronen kunnen er in multifunctionele gebouwen nieuwe businessmodellen bestaan en kun je flexibel zijn.”
Niet je ogen sluiten
Daarmee kwam er een hamvraag op tafel: Waar begin je mee? De strategie om data te gaan gebruiken of begin je maar gewoon? Gerritsen: “Natuurlijk begint het met het doel van de organisatie en het hangen van een digitale strategie aan dat doel, maar je moet daarna niet je ogen sluiten. Mijn ervaring is dat, als je eenmaal aan de gang bent met data, je onvermoede mogelijkheden ziet van het gebruik van data of het combineren van diverse bronnen.” Precies dat effect werd duidelijk door een fragment van VPRO’s Tegenlicht dat werd getoond. Beleggers zagen op basis van flight track-data dat twee CEO’s fusiegesprekken voerden en maakten mooie winsten met de aandelen die ze kochten. Kortom, vorm een strategie, maar sluit de ogen niet voor onvermoede kansen. Dat is de beste manier om datatrajecten aan te vliegen.
Bekijk ook de aflevering 6e aflevering van Yardi Proptech Insights
Manfred Kühl van Holland Immo Group
Bekijk ook de aflevering 5e aflevering van Yardi Proptech Insights
Boudewijn Ruitenburg van EDGE Technologies
Dit artikel is gesponsord door Yardi
Bezoek ook het partnerdossier op Vastgoedmarkt.nl