De EV-lichtmast is niet bedacht achter de tekentafel. Het product is tot stand gekomen dankzij alle kennis die Nedal in huis heeft. Maar hiervoor is ook kennis buiten de organisatie verzameld. Bij Nedal heerst het besef dat je ambitieuze doelen, zoals schoon vervoer in 2030, niet alleen voor elkaar kan krijgen. Stakeholders, partners, consumenten, bedrijfsleven en politiek zijn hard nodig om alles voor elkaar te krijgen. Er is nog een lange weg te gaan, maar we zijn goed onderweg. Dit vraagt om continue innoveren, krachtig optreden en visie.
Waarom zijn gecombineerde oplossingen in lantaarnpalen nodig?
Steeds meer mensen wonen in steden. Het proces van verstedelijking is niet te stoppen. Daarom zijn er duurzame ontwikkelingen nodig om (ondanks verhoogde energiebehoefte en milieuvervuiling) een goede levenskwaliteit te garanderen. Als het dan om openbare voorzieningen (zoals lantaarnpalen, laadpalen, vuilnisbakken, wegbewijzering enzovoort) gaat, krijg je wel een hele volle straat. Dit wordt ook wel de verrommeling van het openbaar gebied genoemd. Het “verpakken” van allerlei toepassingen geeft veel verschillende objecten waarbij combinatie van verschillende toepassingen in één object juist die rust in het openbaar gebied creëert.
Wat is de toekomst bestendigheid van de combinatie ?
Als je kijkt naar het veiligheidsgevoel (lichtbron), de locatie in de stad (op straat), de stroomvoorziening (openbare NUTS voorzieningen) en de aangelegde data infrastructurele toepassingen (glasvezel tracés), is een lichtmast één van de logische connectiviteit-hubs om al die taken voor technische innovaties te huisvesten.
Maar hoe krijg je dit in een gestandaardiseerde EN-40 lantaarnpaal voor elkaar? Je moet immers ook letten op de reproduceerbarheid, het beheer in service, de betaalbaarheid van de oplossing en de connectivtiteit van EV-charging en wifi/5G. Bovendien heeft elke gebruiker ook een aantal prestatie-eisen. De gemeente eist bijvoorbeeld een minimaal aantal lichturen. Een 5G-netwerkprovider kijkt naar up-time in zender. En een EV-charging CPO controleert maximaal gebruik en bereikbaarheid. Als beheerder wil je hier de juiste toegankelijkheid en service garanderen. Om de slimme stad te verwezenlijken moet het licht op de “lantaarnpaal” zijn plek gaan delen met onder andere meetapparatuur, connectiviteit-zenders en Mennekes-stekkers voor EV-charging.
Hoe veilig zijn deze toekomst bestendige combinaties in 1 lantaarnpaal?
Al deze objecten worden in de openbare ruimte geplaatst en dat moet natuurlijk wel veilig zijn. Hiervoor heeft Nedal een speciale toepassing ontwikkeld, die de buitenkant van de lantaarnpaal beveiligt tot 400 Volt. Deze gepatenteerde EV-mast heeft een dubbele isolatie voor scheiding geleidende onderdelen waarmee in de lantaarnpaal zelfs een 3 x 25-amp EV-charge aansluiting kan worden ondergebracht.
Het voordeel van deze lantaarnpalen is dat er geen fundaties hoeven worden geplaatst bij wijziging van het object. En ze hoeven ook niet te worden uitgegraven. Het wisselen van een lantaarnpaal blijft zoals hij altijd al was…. eenvoudig rechtstreeks in de grond zonder poespas en allerlei extra zaken als beton.
Daarbij blijven andere kenmerken en voordelen van aluminium als onderhoudsvrij de groene eigenschappen van volledig hergebruikt aluminium bestaan. Hiermee is de “CityCharge” van Nedal aluminium voor gevraagde technologische oplossingen als “housekeeper” ontstaan.
Dit artikel is gesponsord door Nedal.