Ze staan op steeds meer plekken, zoals langs de rijkswegen en in de bebouwde kom bij het winkelcentrum: snelladers. Van 50 kW tot 175 kW en soms wel 350 kW. Het grote voordeel van snelladen is dat het erg efficiënt is. Handig voor met name de situaties waarin de batterij snel volgeladen moet zijn. Denk aan zakelijk vervoer, wanneer de rijafstand groter is dan de actieradius van de auto.
De snellader kan ook handig zijn als ‘last mile’-oplossing. Dus even snel bijladen om de eindbestemming te halen en daar verder te laden. In vergelijking: met een openbare laadpaal of thuisladen (voor wie de luxe heeft) kan het zes tot wel tien uur duren voordat de batterij weer volgeladen is. Thuis laden is veelal goedkoper dan onderweg en dus kan het gebruik van een snellader een noodzakelijk laadmoment zijn.
Voor- en nadelen snelladen
Snelladen (DC laden) is vaak fors duurder dan laden bij een regulier AC laadstation. De prijsstelling gaat alle kanten op. Een hogere kWh prijs en soms ook een tarief voor de minuten dat de auto staat aangekoppeld, maakt dat de prijs per kWh soms richting de €0,80/kWh gaat.
Het is voordeliger om de elektrische auto voor langere tijd te parkeren en te laden aan een reguliere laadpaal. Bij een reguliere laadpaal betaalt men gemiddeld €0,30 tot €0,33 per kWh. De hogere kWh prijs bij een snellaadstation is te verklaren. Een DC laadstation is duur in aanschaf en installatie en ook het benodigde vermogen kost meer om aan te leggen.
Thuisladen wordt steeds belangrijker
Technisch gezien is het beter om de batterij van de auto vol te ‘druppelen’ met stroom (dus op lagere laadsnelheid) in plaats van dagelijks de batterij te laden met (extreem) hoge snelheid. De levensduur van de batterij wordt bekort door overmatig gebruik van een snellader (>50kW).
Er is nog een reden waarom thuisladen (op eigen terrein of openbare weg) steeds belangrijker gaat worden. De batterijen van toekomstige auto’s worden, mede om kosten te drukken, eerder kleiner dan groter.
Autofabrikanten kijken naar het gebruik en de behoefte van de automobilisten. Niet iedereen heeft een enorme actieradius nodig, omdat immers niet iedereen de auto dagelijks gebruikt. Een auto met een lager gewicht verbruikt uiteraard ook minder energie en kan af met een kleinere accu. Een kleinere accu is middels een regulier laadstation (AC) in relatief korte tijd van een paar uurtjes volgeladen.
CityCharge
De missie van Dutch Charge is om elektrisch rijden zo zorgeloos mogelijk te maken door te kunnen laden waar men ook is: thuis, op het werk, kantoor, sportschool, museum, hotel, restaurant, winkelcentrum, ziekenhuis, golfbaan of evenementenlocatie. Het bedrijf biedt high end AC-laadinfra en laadpalen op alle parkeerlocaties, parkeerterreinen en parkeergarages.
Dutch Charge heeft samen met haar partner een laadoplossing ontwikkeld waardoor elektrische rijders zonder eigen oprit of parkeerplaats toch de batterij van de elektrische auto kunnen laden zónder extra laadpalen op de stoep: CityCharge. Dit is een smart AC laadpaal, volledig geïntegreerd in de lantaarnpaal in de straat.
Niet lang zoeken naar een beschikbare laadpaal of gedoe met laadkabels vanuit de woning over de stoep naar de auto. Geen onveilige situaties, maar comfortabel zoals het ook kan. Laden aan een regulier AC laadpunt. Goed voor de levensduur van de batterij, en met 11 kW per uur staat de auto na een paar uur laden weer helemaal klaar voor gebruik.
Dit artikel is gesponsord door Dutch Charge.