Leiderschap heeft voor Richard Gerritsen alles te maken met creativiteit. 'Technologie verandert de wereld. Als technologiepartner spelen we daarin een rol, maar het gaat ook om de juiste balans tussen baten en lasten. Wij proberen onze verkoopteams te motiveren op zoek te gaan naar de beste oplossingen voor onze klanten, maar tegelijkertijd is het belangrijk dat onze verkopers en alle andere collega’s zelf goed in hun vel zitten.'
Moeilijke omstandigheden
Hij merkt dat veel van zijn jonge medewerkers het moeilijk hebben door de uitbraak van covid-19. 'Ik woon buiten de grote stad. Na een dag vol met videoconferenties kan ik op mijn fietsje stappen en binnen een paar minuten ben ik in de natuur. Uitgewaaid en opgeladen kom ik dan weer thuis, maar we hebben ook jonge mensen binnen ons bedrijf met een ‘urban lifestyle’. Ze wonen op een appartementje in het leuke deel van de stad en zijn gewend veel buitenshuis te verblijven. Hun leven wordt door de crisis enorm ingeperkt; hun leven speelt zich noodgedwongen af tussen bed, bank en eettafel. Dat valt een aantal van hen echt zwaar, terwijl een groot deel van ons werk eruit bestaat om met veel energie, passie en enthousiasme een bepaalde boodschap te brengen. Dat lukt dan niet zo goed. Het is heel lastig hen daarin te helpen.'
Leiderschap houdt voor hem dus ook in dat een inspanning moet worden geleverd om binnen teams het energieniveau hoog te houden. 'Vraag is hoe we uit de omstandigheden waarin we nu verkeren een positieve boodschap kunnen halen. We staan voor een nieuwe tijd met nieuwe normen. Welke kant gaat het op? Daarover moet worden nagedacht. In de eerste weken dat alles tot stilstand kwam, hebben we veel aandacht geschonken aan de onderlinge uitwisseling van kennis en ervaring. Iedere ochtend waren er teammeetings. Om ervaringen te delen. Met trainingen in product- en marktkennis, maar ook met de uitnodiging nieuwe visies te ontwikkelen op de markten die wij bedienen.'
Andere culturen
We kunnen leren van onze successen, maar leren evengoed van mislukkingen, zo zegt Gerritsen.'Als een klant voor een ander kiest of juist bij ons blijft, dan moeten we daar lessen uittrekken. Alleen dan zal het ons lukken morgen beter te zijn dan vandaag.' In de zoektocht naar zelfreflectie wordt hij geconfronteerd met verschillende werkculturen. 'Wij bedienen klanten in dertig landen. In Europa hebben we teams in vijf landen. Nederlanders zijn tamelijk direct in hun communicatie, maar Duitsers kunnen vrij stellig zijn. Persoonlijk vind ik dat soms lastig; alsof onze waarheid de enige waarheid is. Het gaat er niet om dat iedereen het zo doet als ik het graag wil, maar een boodschap komt alleen over als de verkoper er zijn eigen, authentieke verhaal van weet te maken.'
Wat past beter bij die nieuwe tijd? Hoe kunnen digitale middelen bedrijven verder helpen? 'De uitbraak van covid-19 leidt ertoe dat veel medewerkers heel plotseling thuiswerken. Al die mensen moeten via internet toegang hebben tot de juiste middelen en de juiste data. Daarom is het zo belangrijk dat bedrijven beschikken over goed geïntegreerde systemen met alle data, documenten en functionaliteiten. Als het niet uitmaakt of iemand op kantoor, thuis of in een vakantiehuisje werkt, dan is de dienstverlening gewaarborgd.'
Praktische oplossingen
De anderhalvemetermaatschappij kan volgens hem alleen met meer technologie beter functioneren. 'De afgelopen maanden zijn we nieuwe initiatieven gestart om die nieuwe werkelijkheid te ondersteunen. Soms gaat het om de introductie van nieuwe technologie, als de introductie van chatbots. Soms gaat het om praktische oplossingen. Veel van onze klanten hebben te maken met huurders in penibele financiële omstandigheden. Dat leidt tot een stroom aan maatwerkoplossingen. Dan gaat het erom al die verschillende afspraken goed vast te leggen. Daarnaast is het belangrijk inzichtelijk te hebben welke invloed die afspraken hebben op de kasstroom op het niveau van het pand, de portefeuille en de hele onderneming, zodat bedrijven het overzicht niet kwijtraken en aansluitend de juiste strategische keuzes kunnen maken.'
Ook benadrukt hij het belang om in deze moeilijke tijd niet alleen commercieel te denken. 'De focus moet liggen op hulp aan onze klanten; partijen waar we doorgaans een langetermijnrelatie mee onderhouden. Het gaat er niet om voor de hoofdprijs een product te verkopen, zo zitten we als bedrijf in privéhanden ook niet in elkaar. Dat wisten we binnen Yardi altijd al wel, maar de laatste maanden is dat nog duidelijker geworden. We hebben direct na de virusuitbraak aan klanten en medewerkers gecommuniceerd: zijn er problemen, laat ons dat weten. Dan zoeken we samen naar een oplossing. We hebben ook na het uitbreken van de coronacrisis ons e-learning platform gratis ter beschikking gesteld om in deze moeilijke tijd makkelijker een weg te vinden om te overleven.'
Dit artikel is gesponsord door Yardi.
Bezoek ook het partnerdossier op Vastgoedmarkt.nl