Richard Gerritsen, Director Europe Yardi Systems: 'Morgen zijn we beter dan vandaag'

Richard Gerritsen, Director Europe Yardi Systems: 'Morgen zijn we beter dan vandaag'

Wie zijn de leiders in deze coronacrisis? Wat doet technologiepartner Yardi om het eigen personeel en de investment, asset en property managers door de crisis heen te slepen? Richard Gerritsen, director Europe van Yardi Systems over de balans tussen werk en privé, de noodzaak te leren van successen en mislukkingen en de bereidheid om niet alleen commercieel te denken.

Leiderschap heeft voor Richard Gerritsen alles te maken met creativiteit. 'Technologie verandert de wereld. Als technologiepartner spelen we daarin een rol, maar het gaat ook om de juiste balans tussen baten en lasten. Wij proberen onze verkoopteams te motiveren op zoek te gaan naar de beste oplossingen voor onze klanten, maar tegelijkertijd is het belangrijk dat onze verkopers en alle andere collega’s zelf goed in hun vel zitten.'

Moeilijke omstandigheden

Hij merkt dat veel van zijn jonge medewerkers het moeilijk hebben door de uitbraak van covid-19. 'Ik woon buiten de grote stad. Na een dag vol met videoconferenties kan ik op mijn fietsje stappen en binnen een paar minuten ben ik in de natuur. Uitgewaaid en opgeladen kom ik dan weer thuis, maar we hebben ook jonge mensen binnen ons bedrijf met een ‘urban lifestyle’. Ze wonen op een appartementje in het leuke deel van de stad en zijn gewend veel buitenshuis te verblijven. Hun leven wordt door de crisis enorm ingeperkt; hun leven speelt zich noodgedwongen af tussen bed, bank en eettafel. Dat valt een aantal van hen echt zwaar, terwijl een groot deel van ons werk eruit bestaat om met veel energie, passie en enthousiasme een bepaalde boodschap te brengen. Dat lukt dan niet zo goed. Het is heel lastig hen daarin te helpen.'

Wij proberen onze verkoopteams te motiveren op zoek te gaan naar de beste oplossingen voor onze klanten”

Leiderschap houdt voor hem dus ook in dat een inspanning moet worden geleverd om binnen teams het energieniveau hoog te houden. 'Vraag is hoe we uit de omstandigheden waarin we nu verkeren een positieve boodschap kunnen halen. We staan voor een nieuwe tijd met nieuwe normen. Welke kant gaat het op? Daarover moet worden nagedacht. In de eerste weken dat alles tot stilstand kwam, hebben we veel aandacht geschonken aan de onderlinge uitwisseling van kennis en ervaring. Iedere ochtend waren er teammeetings. Om ervaringen te delen. Met trainingen in product- en marktkennis, maar ook met de uitnodiging nieuwe visies te ontwikkelen op de markten die wij bedienen.'

Andere culturen

We kunnen leren van onze successen, maar leren evengoed van mislukkingen, zo zegt Gerritsen.'Als een klant voor een ander kiest of juist bij ons blijft, dan moeten we daar lessen uittrekken. Alleen dan zal het ons lukken morgen beter te zijn dan vandaag.' In de zoektocht naar zelfreflectie wordt hij geconfronteerd met verschillende werkculturen. 'Wij bedienen klanten in dertig landen. In Europa hebben we teams in vijf landen. Nederlanders zijn tamelijk direct in hun communicatie, maar Duitsers kunnen vrij stellig zijn. Persoonlijk vind ik dat soms lastig; alsof onze waarheid de enige waarheid is. Het gaat er niet om dat iedereen het zo doet als ik het graag wil, maar een boodschap komt alleen over als de verkoper er zijn eigen, authentieke verhaal van weet te maken.'

Wat past beter bij die nieuwe tijd? Hoe kunnen digitale middelen bedrijven verder helpen? 'De uitbraak van covid-19 leidt ertoe dat veel medewerkers heel plotseling thuiswerken. Al die mensen moeten via internet toegang hebben tot de juiste middelen en de juiste data. Daarom is het zo belangrijk dat bedrijven beschikken over goed geïntegreerde systemen met alle data, documenten en functionaliteiten. Als het niet uitmaakt of iemand op kantoor, thuis of in een vakantiehuisje werkt, dan is de dienstverlening gewaarborgd.'

Praktische oplossingen

De anderhalvemetermaatschappij kan volgens hem alleen met meer technologie beter functioneren. 'De afgelopen maanden zijn we nieuwe initiatieven gestart om die nieuwe werkelijkheid te ondersteunen. Soms gaat het om de introductie van nieuwe technologie, als de introductie van chatbots. Soms gaat het om praktische oplossingen. Veel van onze klanten hebben te maken met huurders in penibele financiële omstandigheden. Dat leidt tot een stroom aan maatwerkoplossingen. Dan gaat het erom al die verschillende afspraken goed vast te leggen. Daarnaast is het belangrijk inzichtelijk te hebben welke invloed die afspraken hebben op de kasstroom op het niveau van het pand, de portefeuille en de hele onderneming, zodat bedrijven het overzicht niet kwijtraken en aansluitend de juiste strategische keuzes kunnen maken.'

De anderhalvemeter- maatschappij kan alleen met meer technologie beter functioneren”

Ook benadrukt hij het belang om in deze moeilijke tijd niet alleen commercieel te denken. 'De focus moet liggen op hulp aan onze klanten; partijen waar we doorgaans een langetermijnrelatie mee onderhouden. Het gaat er niet om voor de hoofdprijs een product te verkopen, zo zitten we als bedrijf in privéhanden ook niet in elkaar. Dat wisten we binnen Yardi altijd al wel, maar de laatste maanden is dat nog duidelijker geworden. We hebben direct na de virusuitbraak aan klanten en medewerkers gecommuniceerd: zijn er problemen, laat ons dat weten. Dan zoeken we samen naar een oplossing. We hebben ook na het uitbreken van de coronacrisis ons e-learning platform gratis ter beschikking gesteld om in deze moeilijke tijd makkelijker een weg te vinden om te overleven.'

Dit artikel is gesponsord door Yardi.

Bezoek ook het partnerdossier op Vastgoedmarkt.nl

Achterste rij van links naar rechts: Peter Jansen, Johan Spijksma, Rink Drost, Daks-Jan Cornelisse, Daniël Slomp, Dirk Adriaanse, Stefan Suurmond, Jeroen Meester, Ruben Welleweerd, Jacco Groen. 
Voorste rij van links naar rechts: Praveen Kartaram, Sjoerd Hoogeveen, Marianne Langelaar, Kris Valstar, Steffi Beckers, Mick Hoeppertz, Lennart van Plateringen, Luca Sibels, Stijn Clerkx. 

Lichting van 21 MRE-studenten afgestudeerd

Een groep van 21 Master of Real Estate-studenten heeft op donderdag 21 november 2024 tijdens een feestelijke ceremonie in de Lutherse Kerk in Amsterdam zijn diploma ontvangen uit handen van MRE-programmamanager drs. Jantine Schrader MSc MSRE.

2020 | Coronavirus zorgt voor catastrofe in vastgoedsector

2020 | Coronavirus zorgt voor catastrofe in vastgoedsector

2020 begon met weinig noemenswaardige gebeurtenissen, maar algauw greep een dan nog onbekend virus om zich heen. Binnen enkele maanden was de dreiging van het coronavirus niet meer weg te denken uit het nieuws, en uit de vele woonkamers die Nederland telt.

Welke verzekeringen heb ik nodig als zakelijke vastgoedbelegger? 

Welke verzekeringen heb ik nodig als zakelijke vastgoedbelegger?

Zakelijke vastgoedbeleggers zijn steeds vaker op de markt te vinden. Niet zo gek, vindt Allianz Direct, want investeren in vastgoed kan vanuit meerdere kanten rendement opleveren. Denk aan de mogelijke waardestijging van je pand, maar ook aan het verhuren ervan voor een stabiel inkomen. Belangrijk is wel dat je als vastgoedbelegger goed verzekerd bent. Een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering kan bijvoorbeeld van grote waarde zijn om je tegen onverwachte risico's te beschermen.

Fotograaf: Anneriet van der Spek

Barentsz Ontdekkingshuizen streeft naar compromisloze duurzaamheid

De bouwsector staat voor grote uitdagingen als het gaat om duurzaamheid, van het verminderen van CO₂-uitstoot tot het bouwen met biobased materialen. Bij Barentsz Ontdekkingshuizen zit duurzaam wonen en bouwen in het dna. Zowel in het ontwerp als in de productie- en bouwfase streeft het innovatieve bouwbedrijf naar 'compromisloze duurzaamheid'. 'We moeten niet als boekhouders alleen maar gericht zijn op de getallen. Uiteindelijk wil je huizen maken die prettig zijn om in te leven.'