Onderzoek maakt duidelijk dat de adviezen uit het veiligheidsprotocol van INretail worden gevolgd, waaronder 1,5 meter afstand houden. De winkelondernemers constateren dat 88 procent van de consumenten zich in de winkel aan de richtlijnen houdt.
Zie ook het dossier
Digitale kansen
De brancheorganisatie wil retailers stimuleren digitale kansen volop in te zetten. Ondernemers doen inmiddels positieve ervaringen op met het reserveren van persoonlijke koopmomenten of tonen de klant thuis het aanbod in de winkel via live verbindingen. Ook apps die een artikel in de thuissituatie projecteren of online modeshows zijn inspirerend voor consumenten. Online platforms waar het aanbod van lokaal samenwerkende ondernemers is verzameld en gekoppeld aan een bezorgservice kunnen rekenen op de sympathie van consumenten.
Soepeler regels
Voor de winkels is dinsdag 21 april een belangrijke dag. Dan wordt duidelijk of de strenge corona regels die tot 28 april gelden, soepeler kunnen. De non-food retail is er volgens INretail klaar voor om klanten op een veilige manier een optimale koopervaring bieden.