Dat voorspelt ABN Amro in zijn Sectorprognose coronacrisis. De bank verwacht dat het omzetverlies van 2020 maar gedeeltelijk goed wordt gemaakt in 2021. Voor dat jaar gaat ABN Amro uit van 6 procent omzetgroei.
Noodzakelijke goederen
'Het koopgedrag van consumenten verandert in deze onzekere tijd, waarin banen op de tocht staan en het inkomen kan wegvallen. Consumenten kopen vooral noodzakelijke goederen, zoals voedsel en verzorgingsproducten, en minder luxe goederen', schrijft de bank.
'Net als in een normale recessie worden de aankopen van niet noodzakelijke en duurzame goederen uitgesteld. Dit zal met name de auto- en fietsenbranche en de kleding- en schoenenbranche hard raken', aldus ABN Amro. 'Dit laatste geldt in mindere mate voor de modebranche; de modebranche heeft op dit moment een flinke strop vanwege een deels onverkochte voorjaarscollectie.'
Volgens de bank hebben fysieke winkels meer last van de corona-uitbraak. Consumenten doen meer aankopen online uit angst voor besmettingen. 'Het is denkbaar dat een deel van deze verschuiving permanent zal zijn, omdat consumenten gewend raken aan dit kanaal.'