Uit een crisis kunnen de mooiste dingen bloeien, weten Ans de Wijn en zoon Flip van Overhagen als geen ander. De Wijn startte eind 1991 haar bedrijf als alleenstaande moeder met vier kinderen midden in de vastgoedcrisis. ‘Als gescheiden moeder wilde ik financieel op eigen benen staan. Alimentatie weigerde ik uit principe. Ik besloot mij te laten omscholen van verpleegster tot makelaar. Overdag werkte ik in de zorg, ’s avonds dook ik in de boeken en deed ik de makelaarsopleiding. Het waren pittige tijden waarin we het niet breed hadden. Het harde werken werd echter beloond met mooie banen bij Betsy de Keizer en Zadelhoff. Het was niet eenvoudig om zo’n financieel aantrekkelijke baan op te geven. Maar het zelfstandige ondernemerschap bleef lonken en ik besloot in het diepe te springen.’ De Wijn bouwde haar bedrijf vervolgens uit tot een van de grootste kantoren van Utrecht.
Crisislessen
Van Overhagen, sinds 2017 directeur/eigenaar, sloot zich in crisisjaar 2009 aan. ‘De afgelopen dertig jaar hebben we drie keer echte paniek meegemaakt en viel de markt kortstondig helemaal stil. Dat gebeurde na de aanslagen op de Twin Towers in New York op 11 september 2001, in september 2008 na de val van Lehman Brothers en in maart 2020 na de eerste corona-lockdown. In crisistijd leerde ik een nog grotere glimlach op te zetten, harder te werken en nog meer klaar te staan voor onze klanten. Ook in het begin van de coronapandemie vroegen we hoe het met iedereen ging. Wat we in crisistijd ook steevast doen, is blijven investeren. Stilstand is immers achteruitgang. Zo heb ik ons werkveld na 2009 verbreed naar de beleggingsmarkt.’
Verbindende factorDe waarden die Ans de Wijn in 1991 meebracht, vormen nog steeds de basis van het makelaarskantoor, verklaart Van Overhagen. ‘Ondernemerschap, passie, warmte, integriteit, persoonlijke aandacht en geloof in eigen kunnen met een gezonde twijfel. Iedereen werkzaam bij ons dragen de waarden uit van dit makelaarskantoor. Onze drijfveer is om klanten blij te maken en hun vastgoeddromen te verwezenlijken. Als verbindende factor helpt Ans de Wijn Bedrijfshuisvesting bedrijven verder te komen. Dat geeft de meeste voldoening. Ons kantoor zal dan ook alleen een transactie tot stand brengen die goed is voor alle betrokken partijen. Dat we daarin slagen, blijkt wel uit de vele bloemen, taarten en uitnodigingen die we ontvangen.’
Het succes van een makelaarskantoor valt of staat bij lokale kennis, vervolgt hij. ‘Ons kantoor is diepgeworteld in Midden-Nederland. Wij hebben een enorm netwerk en weten veelal wat er speelt in de markt. Bovenal weten we altijd een deal tot stand te brengen. Wat mensen zeer waarderen, is dat ze bij ons dezelfde gezichten zien. Niet alleen dat van Ans en mij, maar ook van Peggy Oltmans. Peggy is als officemanager en coördinator al 24 jaar de rechterhand van Ans. Vastgoedadviseur Marco Jansen is ook al acht jaar van de partij. Het effect is dat de oude klanten van Ans altijd zijn gebleven.’
Met egards
Commercieel vastgoed is allerminst een zakelijke en rationele sector, heeft De Wijn ervaren. ‘Onze klanten hebben vaak een hechte, emotionele band met hun huisvesting. Gisteren kreeg ik nog een omhelzing en dikke zoen van een dolgelukkige opdrachtgever tijdens een rondleiding in hun nieuwe kantoor. Vastgoed is een people business. Met veel klanten heb ik een warme, persoonlijke band. Statusgevoelig ben ik niet, iedereen ontvangen we met dezelfde egards. Met onze collega-makelaars gaan we eveneens vriendschappelijk om, ook al zijn het concurrenten. We zullen een andere makelaar nooit een hak zal zetten om een deal binnen te slepen.’
Ambassadeurs
We gaan nooit voor de quick win, benadrukt Van Overhagen. ‘Het gaat om de lange termijn. Wees dan ook altijd vriendelijk en help iedereen. Daar hoort gratis advieswerk bij. Vroeg of laat betaalt zich dat uit. Zo had ik met een belegger de hele dag door de stad getoerd. Daar volgde geen opdracht uit, totdat hij drie jaar later weer bij me aanklopte. Hetzelfde laken een pak met een grote Londense belegger. Dankzij een hele gezellige stadstoer werden we een jaar later hun vaste Nederlandse vastgoedadviseur. Haal niet je neus op voor kleine opdrachten. Daar verdienen we niets aan, dat kost ons geld, hoor je regelmatig. Negen jaar geleden hielpen we een starter aan één kantoorkamer. Nu is hij uitgegroeid tot een bedrijf met 200 werknemers. Hij is ons altijd trouw gebleven. Deze klanten zijn onze ambassadeurs.’
Uitdagen
De Wijn heeft het makelaarsvak de afgelopen dertig jaar sterk zien professionaliseren. ‘Van dealmaker zijn we strategisch adviseur geworden. Niet alleen over vastgoed maar over de hele omgeving. Als makelaar vertalen we de marktsituatie naar de ideale huisvesting. Ook dagen we onze klanten regelmatig uit tot nieuwe inzichten. Zo meenden wij voor een digitaal marketingbureau uit Amsterdam-Centrum het ideale kantoor in Utrecht-Rijnsweerd gevonden te hebben. Ze aarzelden, maar waren na de eerste bezichtiging gelijk verkocht. Dat gold ook voor een high-end treasurer uit Bussum. De partners twijfelden tussen uitbreiding van hun statige kantoorvilla of een nieuw kantoor op een OV-knooppunt. Omdat ze afgestudeerd talent zoeken, had een hippere, beter bereikbare locatie hun voorkeur. De keuze was snel gemaakt toen we hen de nieuwbouw op Utrecht CS toonden.’
Australië
Ze hangt haar vastgoedexpertise voorlopig niet aan de wilgen. ‘Daarvoor vind ik mijn werk nog veel te leuk. Zolang ik gezond en van waarde blijf voor dit kantoor, blijf ik werken. Wel wil ik zodra de coronasituatie het toelaat drie maanden reizen door Australië, een lang gekoesterde wens. De afgelopen dertig jaar ben ik nooit langer dan twee weken op vakantie geweest. Naast het werk houd ik genoeg tijd over voor mijn kleinkinderen en leuke weekendjes weg. Wie had dertig jaar geleden gedacht dat ik zo’n geweldig leven zou hebben? Ik niet hoor.’
Toekomst
Van Overhagen kijkt uit naar de komende dertig jaar. ‘Er is nog veel ruimte voor groei in deze markt. De komende tijd zoek ik drie nieuwe collega’s. Zo heb ik binnenkort een gesprek met een oud-bankier, want financiële expertise wordt steeds belangrijker. Ik denk ook aan een data-analist, want ook op data-gebied ontwikkelen we ons verder. Ons doel is de komende jaren een groter marktaandeel in Utrecht-stad te krijgen en de beste makelaar van Nederland worden. Bovenal moeten we een betrouwbare en stabiele speler blijven, met warme en integere adviseurs die een volwaardige sparringpartner zijn voor beleggers en bedrijven.’
Dit artikel is gesponsored door Ans de Wijn.