Om beter te begrijpen hoe deze veranderingen zowel de vastgoedsector als de samenleving als geheel hebben beïnvloed, heeft WiredScore onderzoek gedaan en deze opgeschreven in het rapport "Live. Work. Connect.". Hierin is de impact van de Covid-19-pandemie op het levensritme onderzocht en wordt er gekeken naar welke beslissingen prioriteit zouden moeten krijgen in dit nieuwe tijdperk van ontroerend goed.
Uit het rapport blijkt dat onze relatie met onroerend goed door de pandemie is veranderd. Het heeft ons gedwongen om te kijken hoe integraal technologie voor ons werk en ons leven is. De wereld is steeds meer digitaal verbonden. Dat terwijl de mens centraal staat bij al onze beslissingen.
Connectiviteit is het kloppende hart van het kantoor
Mensen willen een kantoorruimte die aanpasbaar en inspirerend is. Het kantoor moet zich aanpassen aan de behoeften van de gebruiker, met mogelijkheden om samen te werken én meetbare efficiëntie. Om dit voor elkaar te krijgen moet goede connectviteit het kloppende hart van het kantoor zijn, anders is het alleen maar een plek om te werken en geen plek waar mensen willen zijn.
Uit het onderzoek van WiredScore bleek dat 41% van de Europeanen hoogwaardige digitale connectiviteit het belangrijkste vindt voor zijn of haar werkplek, na de locatie van het kantoor en goede vervoersverbindingen. Dat gezegd hebbende: 72% van de Nederlandse respondenten beoordeelt de internetverbinding op zijn of haar kantoor of universiteitsruimte als "goed". En 49% vindt de internetverbinding thuis nog steeds beter. Het personeel van vandaag en morgen beeft superieur internet nodig in de werkruimte. Werknemers moeten erop kunnen vertrouwen dat de verbinding net zo goed is (of zelfs beter) dan thuis.
Goede slimme functies stellen de mens centraal
In een postpandemische wereld moeten kantoren nu ook garanderen dat de bewoners veilig en gezond zijn op hun werkplek. Dit heeft geleid tot een aanzienlijke stijging in de implementatie van slimme technologie op het kantoor (zoals bezettingsdetectie en bureauboekingssystemen) die de autonomie en het welzijn van de werknemer bevorderen.
Voor een succesvolle aanpak moeten verhuurders, bij het toepassen van de strategie voor slimme functies, de mens centraal stellen. en dus niet de slimme functies zelf. Hoewel uit het onderzoek blijkt dat bijna 80 procent van de kantoormedewerkers graag een technologisch geavanceerd kantoor wil, zal de optimalisatie van deze slimme ruimtes grotendeels afhangen van hoe goed mensen zijn opgeleid om ermee om te gaan. Minder dan de helft van de kantoormedewerkers krijgt genoeg training om alle technologie in het gebouw volledig te benutten. Dit geeft aan dat er een aanzienlijke kenniskloof ontstaat - de wens voor meer in-office technologie bestaat, maar de mogelijkheid om deze te gebruiken niet.
Als we vooruit kijken, dan moeten verhuurders en werkgevers proactief zijn bij het implementeren van technologie op de werkplek. En ze moeten daarbij ook de juiste training en ondersteuning kunnen bieden, zodat iedereen in de ruimte kan profiteren van de technologie die voor hen is ontworpen. De juiste technologie op kantoor zorgt ervoor dat mensen op kantoor willen komen. Maar ervoor zorgen dat mensen de technologie kunnen gebruiken zorgt ervoor dat ze er willen blijven.
Waarom is dit nu belangrijk?
De vastgoedsector is traditioneel gezien vrij traag in het toepassen van veranderingen, maar Covid-19 heeft aan het licht gebracht hoe belangrijk het is om technologie te omarmen in dit nieuwe tijdperk. Technologie, en hoe we deze gebruiken en er mee omgaan, zal een grote rol spelen bij de vooruitgang van de gehele sector.
Hoe succesvol vastgoed is bij deze vooruitgang is onmogelijk te meten zonder duidelijke en gemeenschappelijke benchmarks waaraan de vastgoedmarkt zich kan meten. Bovendien is de behoefte hiervoor nog nooit zo groot geweest. Te lang hebben gebruikers geleden onder beslissingen die voor hen zijn genomen omdat vroeger het gebouw centraal stond. Door transparant te zijn over technologie en slimme functies, weet de huurders vooraf wat ze kunnen verwachten van de ruimte en plekken waarin ze werken.
Dit artikel is gesponsord door Wiredscore.