Onder leiding van Vastgoedmarkt spraken Oranje en Breugelmans afgelopen woensdag over de ingebruikname van een megabatterij bij Prologis’ nieuwe distributiecentrum in Tilburg. Daarin wordt de ongeveer vier megawatt aan energie opgeslagen die wordt opgewekt door de duizenden zonnepanelen op het dak. ‘Vanwege de congestie in het elektriciteitsnetwerk kunnen veel plaatsen waar zonne-energie wordt opgewekt, nu niet op dat netwerk worden aangesloten. Om verstopping te voorkomen, moet de koppeling van energieopwekking en –verbruik lokaal gebeuren’, legt Van Oranje uit. ‘En wíj kunnen in die megabatterij energie opslaan op momenten dat we minder nodig hebben dan geproduceerd wordt, en die er weer uithalen wanneer het nodig is’, aldus Breugelmans.
De zonnepanelen en de batterij zijn geleverd door Sunrock. Volgens het businessmodel van Sunrock huurt deze de daken van industrieel of logistiek vastgoed, om ze vol te leggen met zonnepanelen. Vervolgens is het aan de vastgoedeigenaren en de huurders wat ze daarmee willen doen. In Tilburg wordt de opgewekte energie geleverd aan Prologis en zijn lokale huurders. ‘Maar’, zegt Van Oranje, ‘als vastgoedeigenaren of huurders iets anders willen, kijken we hoe we daar invulling aan kunnen geven. Ons businessmodel is vooral een oplossingsmodel.’
Het is voor het eerst dat een dergelijke batterij in Europa bedrijfsmatig wordt ingezet. Belangrijk was volgens Van Oranje dat Prologis een grote partij is die verduurzaming hoog in het vaandel heeft staan. De zonnepanelen die nu al op de daken van Prologis Benelux liggen, en die ruim een miljoen vierkante meter beslaan, produceren zo’n 120.000 megawatt aan elektriciteit. Dat is ongeveer gelijk aan het energieverbruik van 32.000 huishoudens. In 2025 verwacht Prologis in de Benelux zelfs 400.000 megawatt aan energie op te wekken. ‘Wij voorzien in de toekomst problemen bij de energietransitie, bijvoorbeeld met het opladen van elektrische auto’s. Hiermee zijn we die problemen vóór’, aldus Breugelmans en Van Oranje.
De megabatterij in Tilburg vergt een investering van ongeveer een half miljoen euro. Het betrekt zijn stroom van een dak van 70.000 vierkante meter vol met zonnepanelen. Is zo’n batterij ook bruikbaar voor kleinere oppervlakken? ‘Op den duur wel, want naarmate er meer in gebruik worden genomen daalt de prijs’, antwoordt Van Oranje. Maar ook nu al zou hij volgens hem een oplossing kunnen bieden voor samenwerkende bedrijven op een industrieterrein.
De ontwikkelingen op het gebied van elektrificatie gaan snel. ‘Toen we hier drie jaar geleden mee begonnen, waren we een roepende in de woestijn. Iedereen in de vastgoedwereld keek ons verbaasd aan – behalve Prologis’, vertelt Van Oranje. ‘Inmiddels zijn we veel verder. Het zou me niet verbazen als deze aanpak over drie jaar gemeengoed is.’ Sunrock is op dit ogenblik betrokken bij zo’n vier miljoen vierkante meter aan zonnepanelen, en heeft volgens Van Oranje minstens zoveel in de pijplijn.
Veel bedrijven staan volgens Van Oranje overigens nog huiverig, en soms zelfs vijandig tegenover het installeren van zonnepanelen. ‘Soms krijg ik te horen dat ik nooit meer mag bellen’, vertelt Van Oranje. ‘Maar dat grote bedrijven zeggen dat duurzame energie geen prioriteit voor hen heeft, vind ik onbestaanbaar. Ze willen hier wel miljoenen verdienen, maar lopen bij deze vraag gewoon weg.’ Breugelmans sluit zich daar hartstochtelijk bij aan. ‘Wij leggen als sector een groot beslag op de ruimte. Dat is ook nodig, allicht, maar we voelen ons wel verplicht om die ruimte zorgvuldig te gebruiken. Daken zonder zonnepanelen vinden wij onverantwoord.’
Breugelmans en Van Oranje zien weinig in wettelijke verplichtingen, maar erkennen dat bij nieuwbouw eisen gesteld kunnen worden. ‘Daar gebeurt het al veel’, zegt hij Van Oranje. Maar naar schatting wordt 90% van de daken industriële en logistieke panden nog steeds niet gebruikt.
In vergelijking met Prologis, de beursgenoteerde marktleider op het gebied van logistiek vastgoed, is het Nederlandse Sunrock, dat in 2012 werd opgericht, een jong en klein bedrijf. ‘Toen we drie jaar geleden in zee wilden gaan met Sunrock, een startup eigenlijk nog, heeft dat binnen Prologis best wel discussie opgeleverd’, vertelt Breugelmans. ‘Maar we wilden een partij die out of the box dacht, en tegelijk mee wilde opschalen, een partij die creatief was in het omgaan met complicaties. Het gaat immers deels over bestaande gebouwen die misschien aangepast moeten worden, met verzekeraars en huurders – en die staan bij ons natuurlijk centraal – die overtuigd moesten worden.’
Volgens Breugelmans krijgen huurders, vaak zelf ook grote internationale bedrijven met eigen duurzaamheidsdoelstellingen, steeds meer belangstelling voor duurzame energie. Toch zijn ze vaak huiverig als Prologis voorstelt om de panden waarvan zij gebruik maken, vol te leggen met zonnepanelen. ‘Ze vragen zich af of het risico’s oplevert’, zegt hij. ‘Dan is het handig om een partner als Sunrock te hebben, want die denkt graag met ons mee.’
Van Oranje vult meteen aan dat de ontwikkelingen rond energieprijzen ook een belangrijke rol gaan spelen. ‘Wij proberen klanten te helpen met vaste tarieven, zekerheid van levering, en oplossingen voor de last mile in de logistieke keten.’ Breugelmans knikt instemmend. ‘Nu gemeenten zero-emissiezones instellen, moeten er laadpunten komen voor bestelbusjes. Daar willen we op voorbereid zijn.’
Dit artikel is gesponsord door Prologis.