Dat zegt Matthijs Storm, ceo van de beursgenoteerde vastgoedonderneming, in de podcast Transformers van Vastgoedmarkt. 'Tien à vijftien jaar geleden werd er ook al veel gesproken over last mile delivery. Ik denk dat er toen nog weinig mee te halen viel voor winkelvastgoedeigenaren, zoals wij. Maar dat verandert', aldus Storm.
Ruimte bieden voor last mile delivery is een van de elementen van de transformatiestrategie van Wereldhave waarbij winkelcentra veranderen in full service centers. In City Plaza heeft Wereldhave de dienst The Point neergezet. Dat is een unit waar mensen pakketjes kunnen ophaken, een ov-chipkaart kunnen opladen en terecht kunnen voor allerlei andere diensten. Aan de achterkant is een last mile delivery docking station vanaf waar bezorgers met elektrische fietsen de last mile in Nieuwegein kunnen afleggen.
'Voor ons prettig, want het is een verdienmodel. Voor de gemeente en de inwoners is het prettig omdat die vieze dieselbusjes niet meer door het centrum van Nieuwegein rijden', aldus Storm.
Met flitsbezorgers haal je aantrekkelijke huurniveaus
Ook flitsbezorgers vormen een markt voor Wereldhave. 'Mensen die in grote steden wonen, kennen Getir en Gorillas wel. Dat zijn partijen die ook bij ons informeren naar plek. Het leuke is: de ruimten in winkelcentra die het eerst moeilijk worden - dat zijn de eerste verdiepingen, kelders, alles wat leegstaat - dat zijn net de ruimten die zij wel willen hebben. En tegen behoorlijk aantrekkelijke huurniveaus. Voor ons is dat zeker interessant.'
De heel grote logistieke ruimten zijn voor Wereldhave minder interessant. 'Dan praat je over lage huurniveaus en over oppervlakten die dusdanig groot zijn dat je een groot stuk van je winkelcentrum moet herbestemmen. En dat doet niet zoveel met de rest van je winkelcentrum.'