'Coronacrisis verandert voor altijd de werkvloer'

'Coronacrisis verandert voor altijd de werkvloer'

De coronacrisis heeft thuiswerken tot een gewoonte gemaakt. 'Iedereen beschikt over smartphones, iPads en laptops, ook hebben veel woningen snel internet. De virusuitbraak heeft het gebruik van die middelen voor het werk enorm versneld. Dat verandert voor altijd de werkvloer', zo zegt Richard Gerritsen, Regional Director Europe van Yardi.

Als die pandemie zich twintig jaar geleden had afgespeeld, zo vervolgt Gerritsen, dan waren bedrijven helemaal niet in staat geweest zoveel mensen thuis te laten werken. 'Dat geldt ook voor Yardi zelf. We hebben het voor elkaar gekregen om 7.300 werknemers binnen 72 uur voor het overgrote deel thuis te laten werken. En dat kan alleen maar met de hulp van technologie.'

Het gaat volgens hem om een structurele omslag. 'We praten in Nederland al heel lang over meer thuiswerken, flexibele arbeidsverhoudingen en de toekomst van kantoorgebouwen. De virusuitbraak heeft ons ertoe gedwongen onze werkpatronen te veranderen. En die verandering is blijvend.'

Richard Gerritsen blikt terug op 2020

De burger loopt voorop

De persoonlijke omgeving is nu verder dan de zakelijke wereld. 'De smartphone verandert ons leven en verandert onze samenleving. De manier waarop we diensten afnemen, producten kopen, ontspannen en met elkaar communiceren is de afgelopen jaren totaal veranderd. Die technologie is bovendien betaalbaar. In het verleden voerde juist de zakelijke wereld technische innovaties door, doorsneeburgers konden dat niet betalen. Nu is het andersom en loopt de burger voorop.'

Als voorbeeld verwijst hij naar de digitalisering van de afhandeling van transacties. 'Hoe vaak zet ik als privépersoon nog een handtekening op een stuk papier? Dat gebeurt haast niet meer; überhaupt krijgt een consument nauwelijks nog papieren bewijs meer mee. Bij een vastgoedtransactie daarentegen is sprake van een berg papier. De technologie is al jaren voorhanden om ook dat proces te digitaliseren. Dat het ook anders kan, begint pas sinds de coronacrisis tot die wereld door te dringen.'

Anders durven denken

Welke rol kan Yardi spelen bij die verandering? 'Wij zijn wereldwijd actief. Yardi is een Amerikaans bedrijf. Juist daar worden veel innovaties geboren of verder uitgewerkt. Kijk naar het verhuurproces van woningen: de verhuur wordt steeds vaker geautomatiseerd en is volledig digitaal. Daar komen nauwelijks nog mensenhanden aan te pas. In ons eigen land doen huisvesters van (internationale) studenten dat ook wel, maar corporaties zijn nog lang niet zo ver. Woningbouwcorporaties moeten anders durven denken.'

De verhuur wordt in Amerika steeds vaker geautomatiseerd en is volledig digitaal. Daar komen nauwelijks nog mensenhanden aan te pas.”

De gebruikers, zekere jongere generaties die gewend zijn aan smartphones of andere devices, hebben volgens hem wel die verwachting. 'Vaak wordt verwezen naar mensen die geen smartphone hebben; het oude vrouwtje driehoog achter die niet zo handig is. Maar in 2020 is die jonge slimme student niet meer de uitzondering. Het is andersom: die oude huurder uit de analoge wereld is de uitzondering en de rest van het klantenbestand heeft een sterke behoefte digitaal te handelen.'

Virtuele bezichtiging

Waar in de vastgoedwereld kan nog een grote sprong worden gemaakt? 'Vaak wordt bij dit soort processen verwezen naar het belang van de menselijke factor. Naar mijn mening is de definitie daarvan aan verandering onderhevig. Wanneer hulp nodig is, dan moet snel en efficiënt een goed contact mogelijk zijn. Maar moet dat door een mens gebeuren? Niet per se.'

'Neem een bezichtiging van een huis of een kantoorunit of wat voor vastgoed dan ook: de makelaar doet de deur open en is er een vraag, dan heeft hij niet direct het antwoord. Met de technologie van smartlocks en communicatiesystemen als Alexa is het in de VS heel gebruikelijk een bezichtiging zonder iemand van het verhuurkantoor te doen.'

'Klanten hebben de keuze tussen een virtuele bezichtiging, een bezichtiging zonder menselijke interactie of een kijkmoment met een makelaar. In die volgorde. Onderzoek in de VS heeft aangetoond: zeventig tot tachtig procent verkiest de eerste of de tweede mogelijkheid. En de wens van een Nederlandse huurder is niet anders dan van een huurder in Amerika.'

Dit artikel is gesponsord door Yardi

Bezoek ook het partnerdossier op Vastgoedmarkt.nl