De recente 5G veiling in juni dit jaar van de 700, 1400 en 2100 Mhz frequenties is de eerste stap om te komen tot de uiteindelijke veiling van de 3500 Mhz frequentie veiling begin 2022. Dan zal pas een landelijk dekkend fijnmazig netwerk ontstaan. De crux zit in de efficiënte wijze van uitrol van de 5G netwerken. Daarin spelen 2 zaken een cruciale rol:
1. Mobiele operators werken slechts ‘beperkt’ samen in de uitrol van 5G
Mobiele operators zitten in hevige concurrentie met elkaar (T-Mobile, KPN en Vodafone) en hebben per definitie geen intentie om samenwerking op te zoeken. Jaren geleden zijn door hen de eerste voorzichtige samenwerkingsstappen gezet door ‘site sharing’ te aanvaarden, dat simpelweg inhield om hun eigen antennes in dezelfde grote macromast te monteren (zoals bekend langs de snelweg). Daarnaast gebruikt elke mobiele operator haar eigen merk technologie (Huawei, Ericsson, Nokia, etc.) waardoor ‘technologie sharing’ lastig wordt. Maar het belangrijkste: de concurrentie mag voornamelijk niet weten hoe veel klanten op haar eigen netwerk actief zijn, laat staan waar op het netwerk, dit zou gerichte marketing acties van de concurrentie op de klantbase van de ander kunnen uitlokken.
2. De 3500 Mhz frequentie vereist een veel fijnmaziger uitrol en lagere antenne opstelpunten
Daar waar de huidige geveilde frequentiebanden (700, 1400 en 2100 Mhz) implementeerbaar zijn in de reeds bestaande macromasten (langs de snelweg) en dak locaties, heeft de 3500 Mhz frequentie de noodzaak voor antenne plaatsing veel dichterbij de grond (tussen 4-8 meter) en de afstand tussen de antennes is veel korter (500-800 meter). Juist deze 3500 Mhz frequentieband is geschikt voor toepassingen die een hoge bandbreedte en lage ‘latency’ (vertraging op het netwerk) vereisen. Autonoom rijden is hiervan een goed voorbeeld.
Oplossing zit in regie op de wijze van 5G uitrol de openbare ruimte
In het gedecentraliseerde Nederland waarin we leven is de uitrol van 5G weliswaar aan regels van Agentschap Telecom onderhavig en de Telecomwet, de feitelijke uitrol vind plaats in de Nederlandse gemeenten. TNO en Primevest Capital Partners hebben in 2018 al een studie gedaan naar de haalbaarheid van deze 5G uitrol (en andere IoT toepassingen) in zogenoemde Smart Public Nodes, maar gewaarschuwd dat elke gemeente autonoom kan en moet bepalen op welke wijze dit dient te geschieden.
Hergebruik van bestaande objecten in de openbare ruimte is hierbij cruciaal om steden niet helemaal vol te bouwen met extra objecten en lelijk te maken met techniek aan historische gebouwen. Uit het TNO onderzoek komt naar voren dat bijvoorbeeld lantarenpalen bij uitstek geschikt zijn om als Smart Public Nodes te fungeren. De hoogte, het feit dat ze om de 50 meter in de stad staan en reeds zijn gekoppeld aan een elektriciteit network, maakt dat deze lantaarnpalen zeer geschikt zijn voor nieuwe toepassingen, zowel publiek (handhaving, camera’s, elektrisch laden van voertuigen, bewegwijzering, smart parking) als privaat (Wifi, reclame, 5G). “Niet elke lantarenpaal wordt een Smart Public Node”, aldus Heimen Visser, Fund Manager Smart Cities bij Primevest Capital Partners Nederland “omdat nieuwe toepassingen niet in elk gebied economisch haalbaar of maatschappelijk gewenst zijn. Elke stad of gemeente is zelf de regisseur”.
Maar deze regisseur rol is makkelijker in te vullen door een grote gemeente dan door een kleine gemeente met beperkte capaciteit. Samenwerking tussen de verschillende gemeenten en dit op uniforme wijze besturen is gewenst. Sinds twee jaar geleden is hiervoor Smart City Nederland opgericht, samen met de BNG Bank, om gemeenten te helpen grip te houden op de wijze van uitrol van 5G maar tegelijkertijd ook te profiteren van de opbrengsten die kunnen worden gegenereerd met de ontsluiting van slimme toepassingen in deze Smart Public Nodes.
Wij helpen u graag verder hierbij, neem daarvoor een kijkje op www.smartcitynederland.com.
Dit artikel is gesponsord door Primevest Capital Partners.