Inzichten uit data
Wat doen wij om ons steentje hieraan bij te dragen? Cyclomedia is een internationaal bedrijf met Nederlandse roots. Opgericht als een studentenproject aan de TU Delft begin jaren ’80. En inmiddels uitgegroeid tot een toonaangevend bedrijf op het gebied van visuele data van de buitenruimte (360-graden panoramafoto’s en LiDAR puntenwolken) en de inzichten die hieruit kunnen worden gehaald. Deze inzichten stellen vele steden in binnen en buitenland in staat om slimmer te worden. Niet alleen onze grotere klanten zoals Amsterdam, New York en Parijs maar ook kleinere steden en gemeenten willen steeds efficiënter werken en een betere leefomgeving voor hun burgers realiseren.
We zien dat terug in de gesprekken die we voeren met steden en in de vragen die aan ons worden gesteld. Deze zijn niet meer alleen gericht op het visualiseren van de buitenruimte, maar vooral op het oplossen van maatschappelijke problemen. Denk hierbij aan verkeersveiligheid, inclusiviteit en duurzaamheid. Cyclomedia werkt continu aan innovatieve oplossingen binnen deze domeinen die de klant van A tot Z ontzorgen. In sommige gevallen werken we hiervoor samen met andere partijen met een specifieke expertise op een bepaald gebied.
Geautomatiseerde wegdekanalyse
Een concreet voorbeeld hiervan is onze internationale samenwerking met Arcadis, een partij met uitgebreide kennis over types wegdek, de schades die hierop voorkomen en hoe deze het beste kunnen worden verholpen. Samen met Arcadis is een product ontwikkeld dat geautomatiseerd op basis van ons beeldmateriaal wegdekschades in kaart brengt. Het algoritme classificeert wegsegmenten van honderd en duizend meter conform de richtlijnen van de CROW of Rijkswaterstaat, en maakt direct inzichtelijk welke wegsegmenten toe zijn aan onderhoud.
Door dit soort samenwerkingen en combinaties van slimme technieken uit verschillende sectoren ontstaan nieuwe schaalbare oplossingen voor uitdagingen die voorheen veel middelen vergden. Een algoritme kan dag en nacht werken, wordt niet moe en heeft geen last van een slecht humeur na een ochtend aanschuiven in de file. En nog veel belangrijker, een algoritme zal zichzelf altijd objectief instellen en iedere situatie met een gelijke blik beoordelen.
Impact voor burgers
De wegdekschade analyse is inzetbaar op zo’n manier dat niet de persoon die het meeste lawaai maakt op de gemeentelijke vergaderingen als eerste een reparatie in zijn of haar straat zal krijgen. Maar, juist door objectief naar alle schades te kijken, zal er een keuze gemaakt worden op basis van het type schade en de ernst hiervan. Uiteraard kan hier nog invulling aan gegeven worden door prioriteit te geven aan bijvoorbeeld gebieden met scholen, ouderencentra of een ziekenhuis.
Dit is maar één van de voorbeelden waarin er actief gekeken is naar samenwerkingen met andere partijen om tot een completere breed gedragen oplossing te komen.
Van BGT naar slimme oplossingen
De Basisregistratie Grootschalige Topografie (BGT) is een digitale kaart van Nederland waarop gebouwen, wegen, waterlopen, terreinen en spoorlijnen eenduidig zijn vastgelegd. In Nederland is dit sinds jaar en dag goed geregeld. In veel andere landen is dit iets waar veel steden nu pas mee beginnen door het gebrek aan mogelijkheden in het verleden om dit op een efficiënte manier aan te pakken.
Het inventariseren van objecten in de buitenruimte is zeker geen nieuwe opgave voor Nederlandse gemeenten. Maar een bronbestand moet regelmatig bij worden gehouden omdat het anders in korte tijd onbruikbaar wordt. Hiervoor kunnen beeldmateriaal en LiDAR goed worden ingezet om op enkele centimeters nauwkeurig objecten te inventariseren. Uiteraard is een revisie van de BGT een mogelijkheid om data in te zetten, maar dat klinkt toch wat minder sexy op bijvoorbeeld een smart city beurs. Dus wat doe je dan?
Slimme verkeersanalyses
Objecten, zoals uit de Nederlandse BGT, maar ook nieuwe intelligente databronnen kunnen bijvoorbeeld ook worden gebruikt om grootschalig knelpunten in het verkeer in kaart te brengen. Waar auto’s plaats maken voor fietsers en voetgangers en de eerste stappen naar deelmobiliteit op een grote schaal kunnen worden gezet. Verkeersanalyses kunnen worden gemaakt op basis van data, allemaal vanachter het (thuiswerk)bureau en zo goed als volledig objectief. Dat is waar een slimme gemeente in kan uitblinken. Door al deze data te verzamelen, kan er op beleidsniveau dagdagelijks antwoord worden gegeven op de vraag ‘Wat als’. Wat als ineens een groot gedeelte van Nederland thuis werkt en de auto niet meer pakt? Wat als het openbaar vervoer ineens uit de gratie valt door externe factoren? Wat als mensen ineens niet meer binnen 1,5 meter van elkaar kunnen lopen op de voetpaden?
De bundeling van krachten, data en kennis heeft een stroomversnelling veroorzaakt binnen steden en gemeenten om in korte tijd een slimmere stad te worden. Ideeën van afgelopen jaren zijn in korte tijd van de pilot-fase naar de product-fase gestuwd.
Hieruit blijkt maar weer, al die presentaties, al die ‘buzzword-bingo’s’. Er blijft toch iets van hangen, en wij zijn trots dat wij kunnen helpen om dit samen met onze klanten in praktijk te brengen.
Dit artikel is gesponsord door Cyclomedia.