De afgesloten klanten hadden geen toegang tot Kadastergegevens, meldt de klantenservice van het Kadaster in antwoord op vragen van gebruikers. 'Het nieuwe systeem haalt informatie op uit allerhande servers. Dus zodra iemand een objectlijst met duizend items opvraagt, staan alle andere gebruikers meteen in een wachtrij', legt een medewerker uit.
De vernieuwde Basisregistratie Kadaster (BRK), die op 15 oktober 2018 live ging, kampt sinds de introductie met traagheid en storingen. Direct na de start ging het mis. De diensten voor inzages (Kadaster-on-line en KIK-inzage) bleken ontoegankelijk voor een deel van de klanten. Ook de applicaties 'Splits' en 'Verenig' voor perceelvorming werden gesloten, net als de webwinkel. Aktes konden niet worden opgevraagd of ingediend. De problemen leken een paar dagen later verholpen, maar volgens gebruikers van de BRK is het systeem nog steeds traag.
Vernieuwing van het bestaande systeem was nodig om de continuïteit van de dienstverlening van de landelijke organisatie voor het registreren en verstrekken van vastgoedgegevens te waarborgen. De nieuwe Basisregistratie Kadaster, waar volgens Het Kadaster de afgelopen jaren met zorg aan is gebouwd, moet betere mogelijkheden bieden om klantwensen, product- en procesverbeteringen en wetswijzigingen door te voeren. Ook zou het aangepaste akteverwerkingsproces van de BRK de kwaliteit en de actualiteit van de registratie verhogen.