Dat schrijft ingenieursadviesbureau Sweco in het rapport Signed, Sealed, Delivered – Analysing the Impact of E-commerce on Urban Areas. De omzet van e-commerce groeit jaarlijks met 10-15 procent. Dat vraagt om structurele veranderingen in de aanvoerketen van winkels, aldus Sweco. Stedelijke planners, winkeliers en logistieke bedrijven staan voor nieuwe uitdagingen.
Zo laten consumenten aankopen bezorgen in plaats van dat ze een winkel bezoeken. Dit heeft enorme gevolgen voor transport en de functie van vastgoed of winkelgebied binnen een stad, en daarmee de infrastructuur, zegt Robert Sommar, transport- en logistiek expert van Sweco.
‘Door de toename van e-commerce maken minder mensen de reis naar fysieke winkels, maar daarvoor in de plaats neemt het goederentransport naar en binnen de stad (last-mile delivery) flink toe. Inefficiënte oplossingen voor de toepassing van e-commerce leiden onherroepelijk tot een toename in verkeer en vervuiling’, aldus Sommar. Aanvoerketens moeten strategisch heringericht worden en zorgvuldig worden geïntegreerd in de stedelijke structuur.