Simpel, want ook binnen de retailsector zijn er namelijk winnaars en verliezers. Dit is de afgelopen jaren met bijvoorbeeld het faillissement van V&D en de successen van Inditex duidelijk geworden. Wanneer wij dit verder uitzoomen naar een gebied of een stad, dan geldt hiervoor hetzelfde.
De afgelopen decennia zijn de Nederlandse winkelgebieden steeds monofunctioneler en minder onderscheidend geworden. Waar gehoopt en gerekend werd op een uniek winkelgebied met een divers aanbod aan winkels en aanverwante activiteiten, zijn deze winkelgebieden steeds meer op elkaar gaan lijken. De reden voor deze 'eenheidsworst' is dat gemeenten en ook projectontwikkelaars kiezen voor zekerheid en voorzichtigheid ten aanzien van het ontwerp en de economische haalbaarheid van dergelijke (her)ontwikkelingsopgaven.
De winnaars zijn echter de gebieden die - net als in de filmwereld - iets toevoegen aan het geheel en wel over onderscheidend vermogen beschikken. Winkelen is nog steeds een van de meest favoriete vrijetijdsbestedingen van mensen, waarbij beleving tegenwoordig het toverwoord is. Het moet voor de consument leuk zijn om geld uit te geven in een gebied, maar hoe creëer je dit? Eerst moet je goed kijken naar wat een gebied specifiek nodig heeft. Hiervoor is geen blauwdruk. Het is in ieder geval belangrijk dat het gebeurt met een eigen visie waaraan je durft vast te houden, dat je dingen anders durft te doen en dat er uiteraard een goede branchering is, die past binnen het desbetreffende concept.
Kijkend naar onze eigen portefeuille, dan zien wij bijvoorbeeld dat de vloer in de Kalverpassage in Amsterdam centrum een steenachtig karakter heeft, waardoor deze goed aansluit bij de straat buiten. Hierdoor is een logische doorloop gecreëerd in plaats van een harde entree. Als knipoog naar de stad hangen ook de bekende Amsterdamse straatnaambordjes in de Kalverpassage. Voornoemde is ingegeven doordat het gebied als een verbindingspassage tussen de Heiligeweg en de Kalverstraat moet worden gezien in plaats van het winkelcentrum dat de vorige eigenaren voor ogen hadden. Vandaar ook de naamswijziging van Kalvertoren naar Kalverpassage.
Ook kijken wij naar samenwerkingsverbanden die feitelijk buiten onze comfortzone liggen, maar waarmee we wel traffic naar onze winkelcentra kunnen genereren. Zo hebben we met Stadsdeel Zuid en het GVB de Gelderlandpleinlijn opgezet, omdat door het wegvallen van een busverbinding delen van het gebied rondom winkelcentrum Gelderlandplein niet meer met het OV bereikbaar waren. Deze succesvolle samenwerking heeft inmiddels geleid tot drie verschillende OV-routes door Buitenveldert, het Kenniskwartier en de Zuidas.
De toekomstige Oscarwinnaars van de winkelgebieden moeten zich dus durven te onderscheiden van de rest en vernieuwend zijn. Alles moet er in en rondom het desbetreffende winkelgebied aan worden gedaan om ervoor te zorgen dat mensen goed en prettig kunnen winkelen in een sfeer die daarbij past.
Jos Geurtjens, medewerker Commercieel Beheer Kroonenberg Groep. Hij is één van vijf genomineerden voor de funda in business/Vastgoedmarkt Young Talent Award 2018. Lezers en bezoekers van de website kunnen tot en met 5 juni hun stem uitbrengen op een van de genomineerden. Lees de profielen van alle genomineerden.