Alles wat in een hotel gebeurt, draait maar om één ding: de tevreden en betrokken gast die een onvergetelijke ervaring beleeft. De hotelier zorgt ervoor dat zijn ‘gebruiker’ een unieke en persoonlijke service krijgt en speelt de perfecte gastheer. Pas wanneer deze gast tevreden is, is de hotelier dat ook want zijn succes hangt daarvan af. Het gaat dus allemaal om het denken vanuit de gebruiker.
Veel verschillende functies komen in een hotel samen: verblijven, werken, ontspannen en ontmoeten. Deze vermenging van functies is essentieel om de veranderende levensstijl van de gast bij te benen. Hoewel vroeger het privéleven strikt gescheiden was van het professionele leven, smelten deze werelden steeds meer samen en is er nu sprake van een ‘lifestyle’. Hotels bieden een ideale omgeving voor deze nieuwe lifestyle omdat ze in alle behoeftes van de gast kunnen voorzien: een rustige en toch gezellige werkplek aan de stamtafel, een levendige ontmoetingsplek in de bar of een comfortabele verblijfplaats in een hotelkamer. Het hotel dient dus eigenlijk als combinatie van andere vastgoedsectoren.
In de kantorensector zien we deze vermenging ook steeds meer terugkomen. Full-service en flexibele kantoren ontstonden tijdens de vastgoedcrisis en zijn inmiddels niet meer weg te denken. Concepten als Spaces, Tribes en WeWork zijn ontzettend populair en bieden meer dan alleen een werkplek. Er wordt veel aandacht besteed aan de uitstraling en werkstijl. Zo zien we steeds meer kantoren met sport en ontspanningsfaciliteiten en wordt sociale interactie gestimuleerd. Hiermee creëert de aanbieder een beleving voor de werker, de gast van het kantoor.
Ook in hotels blijft de veranderende consument bepalend voor de ontwikkeling van de sector. De opmars van extended stay concepten, waar hotelkamers een kitchenette en woongedeelte hebben, is een duidelijk voorbeeld. Nu al worden deze hotels vaak ontwikkeld in de buurt van een branded office, bij voorkeur in hetzelfde gebouw. Denk bijvoorbeeld aan Zoku en WeWork in Amsterdam die nauw samenwerken en gezamenlijk een beleving creëren voor de gast. Een ‘co-living’ concept wat we steeds vaker tegen komen.
Het onderscheid tussen verschillende sectoren zal steeds meer vervagen. Hoewel de kantorensector redelijk op weg lijkt te zijn, blijven andere sectoren achter. Ook de retail sector biedt veel mogelijkheden voor een vermenging met hospitality maar hier wordt nog te weinig mee gedaan. De gebruiker bepaalt uiteindelijk het succes van een concept en dit zou een veel grotere rol moeten spelen in de ontwikkeling ervan. De totale beleving van de gast moet, net als in hotels, de basis vormen van elke vastgoedontwikkeling. En waar nodig is het goed om een stoomcursus gastvrijheid te volgen: binnenkort wordt elke eigenaar namelijk gastheer.
Marieke Dessauvagie, consultant Hotel-team Colliers International. Zij is één van vijf genomineerden voor de funda in business/Vastgoedmarkt Young Talent Award 2018. Lezers en bezoekers van de website kunnen tot en met 5 juni hun stem uitbrengen op een van de genomineerden. Lees de profielen van alle genomineerden.