Forse huurstijging in logistiek vastgoed

Forse huurstijging in logistiek vastgoed
Huurders moeten dieper in beurs tasten voor logistiek vastgoed.

De markthuren in de logistiek vastgoedmarkt stegen in 2021 in Europa met een recordpercentage van 7,2 procent. In Nederland gingen de huren gemiddeld met 5,1 procent omhoog.

Dat blijkt uit de Prologis Logistics Rent Index, het wereldwijde onderzoeksrapport van logistiek vastgoedonderneming Prologis, dat sinds 2015 de trends in netto effectieve huurprijzen in de belangrijkste logistiekvastgoedmarkten van Noord-Amerika, Europa, Azië en Latijns Amerika monitort.

De grootste huurstijging in Europa werd genoteerd in het Verenigd Koninkrijk met 13,1 procent, gevolgd door Duitsland (8,7 procent), Tsjechië (7,0 procent), Nederland (5,1 procent) en Zweden (3,9 procent). Op stad/regio niveau in Europa noteerde Prologis de hoogste stijgingen Londen, de Midlands (VK). Praag, Frankfurt en München. In Nederland waren Amsterdam, Utrecht, Rotterdam en Tilburg de hardste stijgers.

Explosieve groei vervangingskosten

Markten met de hoogste prijsgroei kennen lage leegstand en hoge drempels voor nieuwbouwprojecten. Op het Europese vasteland stegen de huurprijzen in 2021 gemiddeld met 'slechts' 4,8 procent, terwijl de vervangingskosten met dubbele cijfers toenamen. Prologis verwacht wel dat sneller stijgende huurprijzen deze kloof zullen versmallen.

Ondanks de brede versnelling van de algehele Europese vraag, noteerden markten met lagere wettelijke en geografische belemmeringen voor nieuw aanbod lagere huurprijzen, waaronder Polen, Bratislava en Boedapest. Toenemende vervangingskosten kunnen deze trend in 2022 keren volgens Prologis, aangezien de ontwikkelingsmarges steeds meer onder druk komen te staan.

Flinke daling leegstand

E-commerce en vlot spenderende consument creëren recordvraag naar logistiek vastgoed. Tegelijkertijd vertraagt het opleveringstempo van nieuwe panden door toenemende schaarste aan bouwmaterialen, arbeid en land. Nu deze enorme vraaggolf op een achterblijvend aanbod botst, is de leegstand van logistieke panden tot recordniveaus gedaald. In zowel Europa als Noord-Amerika daalde de leegstand met 140 basispunten tot respectievelijk 2,7 en 3,4 procent. Dat betekent dat de meeste markten een snellere huurstijging doormaken. Logistieke doorvoermarkten (gateways) noteerden de sterkste huurprijsstijgingen, vooral in de VS (25,8 procent op jaarbasis), waarbij verstoringen in de aanvoerketen het belang van controle over eigen voorraden versterkten.

Erik Wiegerinck werkte van 1995 tot zijn pensionering in 2022 voor de uitgeverij. Bij Vastgoedmarkt hield hij zich als senior redacteur in het bijzonder bezig met de financieel-economische berichtgeving, logistiek, financiering en vastgoedfondsen. Op dit moment is hij werkzaam als freelancer.

Beeld: Make more Aerials/Shutterstock

Logistiek onmisbaar: 'mooi om de underdog te zijn'

Logistiek vastgoed presteert als segment al jaren als een van de beste uit de klas. Toch beginnen de leegstandscijfers weer langzaam op te lopen. Betekent dit een einde aan de jarenlange bloei? Niet volgens David Hart (DHG), Bram Verhoeven (URBZ Capital) en Ronald van der Waals (Logicor), reageerde zij tijdens een paneldiscussie op het Nationaal Vastgoeddiner.  

Foto: Eyesmile Photography

'Logistiek vastgoed is saai, lelijk en bovendien niet meer interessant'

Is logistiek vastgoed lelijk? Saai? Zijn de hoogtijdagen voorbij? Tijdens het Nationaal Vastgoeddiner kregen David Hart (DHG), Bram Verhoeven (URBZ Capital) en Ronald van der Waals (Logicor) de gelegenheid om mythes en misvattingen over hun sector door te prikken.

Ontwikkeling van Montea voor Intergamma in Tiel.

Waarom logistiek uit de gratie is bij aandelenbeleggers

Tijdens de coronacrisis en na de Russische inval in Oekraïne gold logistiek als veilige haven, maar de laatste tijd verliest het segment wat van zijn glans.

Jim Orsel, Head of Industrial & Logistics CBRE Netherlands. Beeld Elisabeth Lanz Fotografie

Jim Orsel (CBRE): Nederland blijft logistieke hotspot ondanks uitdagingen

Het zijn roerige tijden in de logistieke sector. De Europese economie blijft achter bij de verwachtingen. Internationale geopolitieke ontwikkelingen zorgen voor onzekerheid. En tegelijkertijd krijgen logistieke bedrijven grote uitdagingen voor hun kiezen. Er is sprake van een pas op de plaats, maar op de middellange termijn zal de markt voor logistiek vastgoed zeker weer aantrekken, voorspelt Jim Orsel van vastgoedadviseur CBRE.