De status die Delin Property heeft als vastgoedontwikkelaar, assetmanager en investeerder bleek een uitstekend uitgangspunt voor het ontwikkelen van een nieuw type opslagvoorziening. “We proberen altijd voorop te lopen op het gebied van design en technologie en die motivatie te gebruiken om een betere ervaring te creëren voor eigenaars, huurders en investeerders”, zegt Bart De Sitter, Development Director voor Delin Property in Nederland.
Oog voor mensen
Delin Property identificeerde arbeidskosten als de grootste kostenpost voor opslagfaciliteiten. Dat is waar het idee voor het eerst vorm kreeg. Topprioriteit is het verbeteren van de ervaring voor medewerkers in alle lagen van het bedrijf.
“Een grijs blok zonder ramen voldoet tegenwoordig gewoon niet meer. Je moet een fijne werkplek creëren om ervoor te zorgen dat je de 1000 tot 1500 medewerkers aantrekt en behoudt die nodig zijn om een opslagfaciliteit draaiende te houden. Veel van deze medewerkers zijn millennials die hogere verwachtingen hebben van de faciliteiten op een werkplek dan de oudere generaties,” zegt Jay Lelie, Asset and Leasing Manager Nederland.
Een design dat hierbij aansluit is bijvoorbeeld voorzien van ramen, groen en terrassen waar medewerkers kunnen zitten tijdens pauzes en maaltijden. “Ramen maken echt het verschil wanneer je ergens acht uur per dag doorbrengt. Niet alleen om daglicht binnen te laten, maar ook zodat de medewerkers naar buiten kunnen kijken. Onze klanten melden dat dit daadwerkelijk bijdraagt aan het terugdringen van verzuim, ziekte en verloop”, aldus Lelie.
Naast het creëren van een visueel aantrekkelijke ruimte, wilde Delin Property ook de traditionele scheiding tussen logistiek en kantoormedewerkers tot het verleden laten behoren. “In e-commerce wordt de interactie tussen managers en hun teams steeds complexer. Nauwe samenwerking op locatie wordt steeds belangrijker. We wilden een werkomgeving creëren die natuurlijke interactie stimuleert en een einde maakt aan aparte ingangen en kantines en andere onderscheidende fysieke of mentale grenzen”, zegt De Sitter. Dit scenario kan echter niet volledig worden gerealiseerd zolang we te maken hebben met de coronapandemie.
Delin Property heeft ook oog voor veiligheid en legt routes voor auto's en vrachtwagens aan uit de buurt van voetgangers. Het bedrijf overwon gedurende het proces nog meer uitdagingen, zoals het realiseren van zo veel mogelijk parkeergelegenheid in dichtbebouwde stedelijke gebieden.
Een sterkere band met klanten door techniek
Toen Delin Property nog alleen vastgoedinvesteerder was, besteedde het bedrijf het grootste gedeelte van het klantcontact uit. “Op dat moment was dat een logische keuze, maar uiteindelijk stonden we te ver van onze huurders af”, zegt De Sitter. “We wilden het communicatieproces zo stroomlijnen dat we ons konden richten op onze relatie met klanten in plaats van op administratieve taken en het opstellen van rapportages.”
Daarom heeft het bedrijf gekozen voor de softwareoplossingen voor vastgoedbeheer van Yardi. Met deze software kan het bedrijf meerdere aspecten van de bedrijfsvoering uitvoeren vanaf een enkel verbonden platform, waardoor medewerkers efficiënter werken en klanten een nog betere service ervaren.
De factuurverwerking van Delin Property verloopt voor huurders bijvoorbeeld volledig digitaal. Dit wordt ondersteund door een automatische workflow voor alle aspecten van het proces, tot betaling van de facturen van leveranciers aan toe. Geautomatiseerd projectmanagement draagt bij aan het tijdig en binnen budget opleveren van de bouwprojecten van het bedrijf, dankzij dataweergaven in real time voor meerdere kapitaalprojecten. Huurders kunnen online of via een mobiel apparaat betalingen doen, communiceren met Delin Property, documenten inzien en onderhoudsverzoeken doen. Andere oplossingen zullen preventief onderhoud en andere onderdelen van facility management automatiseren, terwijl records voor apparatuur en onderhoud worden vastgelegd in een enkele database.
Een visie op basis van eenvoudige veranderingen
Al deze onderdelen van design en technologie komen volgens De Sitter en Lelie samen in de toekomstvisie van “een high-end kantoor met een faciliteit erachter, waar alle betrokkenen trots op zijn en dat voldoet aan de wensen van de markt”. Iets totaal anders dan wat we nu kennen als een opslagfaciliteit.
“En alle positieve invloed op de motivatie, tevredenheid en veiligheid van medewerkers is te realiseren in enkele eenvoudige stappen die helemaal niet zo veel hoeven te kosten. Wij zijn ervan overtuigd dat we een manier hebben gevonden om de toekomst van onze portefeuille zeker te stellen en de branche vooruit te helpen.”
Dit artikel is gesponsord door Yardi.
Bezoek ook het partnerdossier op Vastgoedmarkt.nl