Basis van de discussie vormt het dit voorjaar verschenen rapport over de Nederlandse logistieke markt met de titel ‘Logistic rental growth: temporary trend or new reality?’ Savills signaleert daarin dat na een lange periode van stagnatie de nettohuren in de belangrijkste Nederlandse logistieke hotspots vorig jaar zijn gestegen. Uitzonderingen vormen Amsterdam en Schiphol, die worstelen met tijdelijk overaanbod, waardoor de huren daar stabiel bleven.
Met 11,4 procent op jaarbasis groeiden de nettohuren het hardst in Venlo. Huurders betalen op de bedrijventerreinen in de Noord-Limburgse grensstad zo’n 45 euro per m2 per jaar. Venlo blijft daarmee nog altijd betrekkelijk goedkoop n vergelijking tot andere logistieke hotspots.
In Utrecht spoten de huren (+9,8 procent) in 2018 ook omhoog. Daar lag de prijs eind 2018 op 62 euro per meter. Ook in Rotterdam (+7,7 procent) gingen de huren flink omhoog, en wel naar 65,50 euro per m2. In Roosendaal, Tilburg en Eindhoven groeiden de huren met 5,6 procent, hier werd eind vorig jaar respectievelijk 47,50 euro, 50 euro en 52,50 betaald.
Schiphol duurst
Schiphol blijft met een nettohuur van 89 euro ’s lands duurste locatie. Ook in Amsterdam bleven de huurprijzen vorig jaar stabiel. In de hoofdstedelijke logistieke markt ligt de prijs op 58,50 euro per m2.
Douglas van Oers, co-head logistics & Industrial bij Savills, verwacht dat huurgroei ‘de komende jaren ‘de nieuwe realiteit’ is in de logistiek. Belangrijkste drijvende krachten achter de huurgroei vormen volgens hem de oplopende gebruikersvraag vanwege e-commerce en de toenemende schaarste aan geschikte bedrijventerreinen in de belangrijkste logistieke markten. Hij vindt het lastig om een gemiddeld huurgroei percentage voor het hele land te geven. ‘De omstandigheden verschillen nogal per regio.
Nieuwe e-commercebedrijven
Volgens Savills kwamen er vorig jaar in Nederland welgeteld 3.410 e-commercebedrijven bij. Hoewel nergens de internetpenetratie zo hoog is binnen de EU als in Nederland – 84 procent van de Nederlanders koopt wel eens wat online – maakt het webwinkelen in ons land slechts 10,2 procent van de totale winkelomzet uit. In Duitsland en het Verenigd Koninkrijk is dat al 19 procent. ‘Er is dus nog een enorm groeipotentieel’, stelt Van Oers.
Hoewel afgelopen jaar een flink aantal nieuwe projecten naar de markt kwamen en de totale voorraad met 6,6 procent groeide tot 33,2 miljoen vierkante meter, daalde de leegstand volgens Savills tot 6,9 procent (-11 procent op jaarbasis). In de belangrijkste locaties, de zogenoemde logistieke hotspots, was de leegstand zelfs teruggelopen tot 5,5 procent, waarbij Venlo met een bezettingsgraad van 96,8 procent de kroon spant.