De binnenstad van Dordrecht maakt zich op voor het jaarlijks televisiespektakel The Passion van vanavond. De gemeente Dordrecht spaarde kosten (bijna 500.000 euro) noch moeite om het havengebied nabij de Grote Kerk om te toveren tot 'een festivalterrein' waar duizenden bezoekers worden verwacht. De stad hoopt daarmee meer bestedende bezoekers te trekken maar volgens Van der Zee is er geen enkel bewijs dat dit daadwerkelijk ook zo werkt en moet de gemeente het vooral voor de eigen inwoners doen. ‘Zodat Dordtenaren trots kunnen zijn dat zo´n mooi groot evenement in hun stad wordt georganiseerd, waar 1 op de 6 Nederlanders naar kijkt.´
Tourstart
Een zelfde conclusie trok Van der Zee vorig jaar in het Algemeen Dagblad naar aanleiding van de Tourstart in Utrecht in 2015. De Domstad trekt sindsdien een derde meer bezoekers maar ook hier zag de universitair docent geen correlatie met het grote evenement drie jaar eerder.
Culturele hoofdstadjaar
Eerder gaf Gertjan Slob, onderzoeksdirecteur bij Locatus, tegenover Vastgoedmarkt aan dat grote evenementen wel degelijk kunnen helpen om het bezoek aan binnensteden te stimuleren. Hij wees op Leeuwarden en Den Bosch, deze steden profiteerden qua winkelbezoek enorm van respectievelijk het culturele hoofdstadjaar (2018) en de Hieronymus Bosch tentoonstelling in het Noord-Brabants Museum (2016). 'Het is de uitdaging om dat vast te houden', aldus Slob. 'Maar dat dat kan bewijst Deventer. Met evenementen als de Boekenmarkt, Deventer op stelten en het Dickens Festival staat deze stad echt op de kaart.'