Standards & Poor's 500 telt inmiddels aardig wat platform businesses waaronder Amazon, Facebook en TripAdvisor. Een platform business is volledig gestoeld op samenwerking: samen een beter product maken, samen betere service bieden of samen meer beleving creëren. Het brengt partijen die (potentieel) samen meer kunnen dan alleen eenvoudig en laagdrempelig bij elkaar.
Een platform tilt alle afzonderlijke partijen die erop samenwerken naar een hoger niveau. Hoewel er verschillende vormen of concepten zijn is de gemene deler dat de combinatie veel nieuwe contacten én transacties tot stand brengt die solo nooit zouden hebben plaatsgevonden. De meest succesvolle platform businesses bieden vernieuwde waardeproposities voor klanten en hervormen de vraagkant van de markt: echt customer centric met een aanbod waar ook echt behoefte aan is. Meestal door het verrijken van producten of diensten met bepaalde informatie zoals sociale gegevens, door het maken van nieuwe verbindingen of door te zorgen voor eenvoudigere (toegang) tot diensten, producten of belevingen. En dat met weinig assets en weinig mensen die in dienst zijn van het betreffende platform.
Een goed platform houdt zichzelf in stand door de gebruikers– en dat zijn zowel de klanten als de aanbieders - aan zich te binden. Dat kan op verschillende manieren. Het Uber platform bijvoorbeeld functioneert door de goede service voor lagere prijzen dan reguliere taxi's en houdt zo vraag en aanbod in balans. Airbnb gebruikt ratingswaarmee huurders de verhuurders kunnen ranken zodat je als verhuurder een bepaalde status kunt krijgen die ervoor zorgt dat je makkelijker en meer huurders aantrekt. Een succesvol platform heeft de potentie een markt volledig 'te claimen', exponentiële groei te genereren en bestaande traditionele markten weg te vagen. Kijk bijvoorbeeld naar Booking.com en Tripadvisor die de reisbureaubranche volledig hebben ontwricht. Maar er kan vanuit een platform ook een totaal nieuwe branche ontstaan zoals de sociale netwerksite Facebook of eigenlijk in Nederland in eerste instantie Hyves.
Hoewel 'platformdenken' het buzzwoord van dit moment lijkt te worden, is het nog lang geen sinecure om een succesvol businessmodel voor een platform uit te denken, laat staan om dit te implementeren in een bestaande organisatie. Er is nog veel onzekerheid in het vervangen van het huidige, vaak traditionele, businessmodel voor een onzekere digitale toekomst. En er is angst om 'grip' op klanten te verliezen omdat die klant veel meer zelf 'in control' is op een platform. En dan heb ik het nog niet over de impact op de bestaande organisatie: een platform heeft beduidend minder assets en medewerkers. Ook de vastgoedmarkt buigt zich steeds vaker over de kans en de uitdaging om platform businessmodellen uit te werken. Een succesvol voorbeeld is Zoopla, de Funda van het Verenigd Koninkrijk, waar je als woningkoper ook je hypotheek en verhuisservice kunt regelen of je woning kunt laten taxeren. Er zijn zonder twijfel platformbusinesses in de maak en op komst binnen de commerciële vastgoedmarkt. Het is spannend te zien welke partijen succesvol in staat blijken te zijn een waar digitaal ecosysteem te creëren!
Over de auteur
Elsbeth Quispel is head of Strategy & Innovation bij Cushman & Wakefield
Deze column staat ook in Vastgoedmarkt van april 2019.