Tijdens de commissievergadering citeerde Naoum Néhmé uit een brief van ceo Gertjan van der Baan van Vesteda. Hierin spreekt hij zijn zorg uit dat Amsterdam als mooiste meisje van de klas aan de klant blijft staan of uiteindelijk iemand vindt die toehapt, maar a het huwelijk gewoon doet wat hij wil. Hij wijst er ook op dat Amsterdam vorig jaar 3.000 vergunningen voor nieuwbouwwoningen verstrekte. 'Jullie willen toch 7.500 nieuwe woningen?', citeert Naoum Néhmé uit de brief om te geven dat het gemeten naar het aantal vergunningen niet goed gaat.
25-jaars-termijn
Het raadslid vraagt zich af of de opeenstapeling van maatregelen om de huursector te reguleren niet haaks staat op de wensen om de betaalbaarheid te garanderen. Daarbij wijst ze ook op de zogeheten noodknop. Diverse raadsleden van de huidige coalitiepartijen (PvdA, SP, D66 en GroenLinks) herinnerden Naoum Néhmé eraan dat ook de VVD als toenmalig coalitiepartij in 2017 had getekend voor de Woonagenda 2025. Hierin is een verdeling 40-40-20 afgesproken voor te bouwen huurwoningen in het sociale segment, het middenhuursegment en het segment daarboven. Ook moeten nieuwe middenhuurwoningen minimaal 25 jaar in dat segment blijven en geldt een maximale huurstijging.
Aangekondigde bouwstop
'U staat direct in de houding', becommentarieert SP-raadslid Erik Flentge de vertolking door Naoum Néhmé van de door vastgoedbeleggers aangekondigde bouwstop. 'Die termijn van 25 jaar voor middenhuur. Daar was u voor. Dat is de essentie.' Naoum Néhmé counterde deze aanval door te stellen dat het beleggers ook aanhikken tegen de regels die gelden voor de grootte van de woningen die gebouwd moeten worden. Zij wil nader onderzoek naar de afgenomen appreciatie voor Amsterdams woningbouw om te voorkomen dat het een welles-nietes spelletje wordt.
Gestegen bouwkosten
Wethouder Ivens (SP) benadrukte te begrijpen dat vastgoedbeleggers klagen. 'Ik weet heel erg goed hoe je maximaal bouwt. Je stelt de grondprijs op nul en stelt geen voorwaarden.' Tegelijkertijd constateert Ivens ook dat er nog steeds partijen zijn die willen bouwen in de hoofdstad. De pijn zit hem volgens Ivens hoofdzakelijk op de transformatielocaties, zoals Hamerstraat en Shipdock. Hij erkent dat de voorwaarden die de gemeente stelt best ver gaan, maar wijst ook op de gestegen bouwkosten. 'Het gaat om het samenspel waardoor rendementen onder druk staan. '