Woongebouw de Startmotor wordt momenteel gebouwd aan de Dynamostraat in stadsvernieuwingsgebied Hart van Zuid, in de omgeving van het Zuidplein. Het gebouw moet in de zomer van 2020 worden opgeleverd en een plek bieden aan jongeren die in de stad hun wooncarrière willen beginnen.
Ondersteuning waar nodig
Behalve een plek om te wonen, moet De Startmotor gaan functioneren als een gemeenschap waar jongeren samen leven met veel faciliteiten en hulp en ondersteuning daar waar nodig. Het gebouw is verdeeld in compartimenten waardoor een kleinere schaal ontstaat; de woongroep, een dorp in een stad. Er wordt een scale aan voorzieningen voor de bewoners gerealiseerd. Zo komen er sportvoorzieningen binnen en buiten (ook een sportkooi op het dak), studie- en hobbyruimtes, een loungedak, rooftop gardening en meerdere gemeenschappelijke ontspanningsruimtes. In de kelder komt een stallingsgarage met 132 parkeerplaatsen, ruim 700 fietsplekken en ongeveer 130 bergingen. In de plint is 364 m2 horeca en 595 m2 commerciële ruimte voorzien.
Oppervlakte appartement
De doelgroep van de Startmotor bestaat uit werkende jongeren en starters op de woningmarkt (ook op mbo-niveau). Deze nieuwe generatie bewoners is volgens Amvest minder gefocust op de oppervlakte van hun appartement en kijken naar het totaal aanbod: gemak, flexibiliteit, faciliteiten, veiligheid, sociaal netwerk en geborgenheid. De compacte, luxe afgewerkte appartementen variëren in grootte van 23 m2 tot 40 m2.
Onder liberalisatiegrens
Amvest geeft aan dat het inmiddels ook in Rotterdam door de druk op de woningmarkt voor jongeren bijna onmogelijk is geworden om een start te maken met met hun zelfstandige wooncarrière. De Startmotor speelt daar op in. De huren liggen onder de liberalisatiegrens. Toekomstige bewoners komen daarmee in aanmerking voor huursubsidie, de wooncoaches kunnen bij de aanvraag assisteren.
Rendementsdoelstellingen
Het investeren in sociale huurwoningen draagt ondanks de de harde liberalisatiegrens van 720 euro volgens CEO Heleen Aarts van Amvest aan de rendementsdoelstellingen van de beleggers. 'De woonbehoefte blijft toenemen zowel in kwantitatieve als in kwalitatieve zin. Denk aan woningen specifiek gericht op starters, maar ook voor senioren die hun laatste woonbehoefte moeten invullen. Sociale huurwoningen kunnen daarin voorzien, in de vorm van kleine appartementen met voorziening die bewoners met elkaar delen zodat een echte community ontstaat.'
'Ook deze woningen geven de mogelijkheid om rendement te halen', vervolgt Aarts. 'Je hebt het over langjarige overeenkomsten bij een hele hoge vraag.
Dat de overheid op termijn ook wel eens zou kunnen gaan rommelen met de huurtoeslag is verdisconteerd in het beleggingsproduct. Aarts: 'Ook voor ons geldt de verhuurdersheffing en in onze propositie is rekening gehouden met eventuele wijzigingen in de huurtoeslag in de toekomst.'
Stap op woonladder
De Amvest-CEO ziet de ontwikkeling van de Startmotor nadrukkelijk als een beginpunt voor starters op Zuid. 'Niet voor niets zijn wij betrokken bij het Nationaal Programma Rotterdam-Zuid (NPRZ). Het is belangrijk voor Zuid dat je ook vanuit een gebouw als de Startmotor een verdere stap op de woonladder kunt maken. Doorstroming is het uitgangspunt. Als dat is naar een vrije sector huurwoning moet je eerder denken aan woningen van 750 of 850 euro dan aan huren van 1.400 euro.'
De Mik Bedrijfshuisvesting uit Rotterdam en AKD Benelux Lawyers adviseerden de verkoper BPA bij deze transactie. BarentsKrans Advocaten en Notarissen (juridisch advies) en Loyens & Loeff (fiscaal advies) trad op namens de koper.