De bewoners voelen zich in de kou staan, nu het lijkt of hun huurbaas de kant van de bouwer kiest. Pogingen van de huurdersbelangenvereniging LHBR de klachten van bewoners bij ASR en BAM Wonen over het voetlicht te brengen, hebben geleid tot een brief waarin de belegger stelt dat de klachten niet voortkomen uit het slecht functioneren van de systemen, maar aan de bediening van de systemen door de huurders.
ASR laat via een woordvoerder weten de woningen aan de Lamérislaan te hebben gerenoveerd met als doel het energieverbruik te verlagen en het bewonerscomfort te verhogen. Op 7 juni 2018 heeft de oplevering van deze renovatie plaatsgevonden.
Na de oplevering is volgens ASR overleg gevoerd met de bewonersvereniging. BAM heeft hierna onvolkomenheden hersteld. Binnenkort organiseert BAM een terugkomdag waar de bewoners de mogelijkheid hebben om nog aanwezige onvolkomenheden te melden. Deze zullen vervolgens zo mogelijk worden opgelost.
'Hoewel de werkzaamheden conform afspraak met de huurders zijn uitgevoerd neemt ASR de klachten van de huurders serieus. Wij zullen daarom een onafhankelijk adviesbureau vragen om hier een onderzoek naar te laten uitvoeren', vertelt de woordvoerder.
De verduurzaming van de woningen naar energielabel A startte in september 2017. Het gaat om drie woontorens aan de Lamérislaan in Utrecht-Tuindorp met elk twaalf woonlagen die dateren uit 1970. De gebouwen kregen HR++ beglazing en gevel- en dakisolatie. De collectieve cv- en ventilatiesystemen werden vervangen door individuele cv- en ventilatiesystemen. Op de daken van de torens kwamen zonnepanelen.
Vastgoedmarkt heeft ook BAM Wonen een reactie gevraagd.