De plannenmakers zouden het liefst zien dat de toren 120 meter gaat tellen, maar dat vindt de gemeente te gortig. De plannen beslaan de locatie van het huidige, gele Eurobuilding. Onderzocht wordt nu of dat gebouw deels kan worden afgebroken.
Tekeningen van het project doken vorige week op bij een presentatie aan nieuwe gemeenteraadsleden over de hele spoorzone. Daarop zijn de toren en diverse lagere blokken te zien. De Koning benadrukt dat het nog slechts om 'massastudies' gaat. Wat de hoogte precies wordt, hoe de blokken eruit gaan zien en welk type woningen erin komen is nog geen uitgemaakte zaak.
Woningbouw maakt meer kans
Naast het Eurobuilding, op de parkeergarage van Hartje Eindhoven, was een kantoorgebouw gepland. Al eerder werd duidelijk dat woningbouw daar echter meer kans maakt omdat daaraan meer behoefte is. De regels zijn inmiddels ook zodanig aangepast dat de veiligheidsrisico's en geluidsoverlast van het spoor opgevangen kunnen worden. Deze klus wordt gedaan onder leiding van Ferdinand Gremmen, directeur van SDK Vastgoed én Stadionkwartier.
Gremmen zegt in de krant dat er drie bouwblokken moeten komen van twaalf, tien en acht bouwlagen, aflopend naar de Lijsterbeslaan in Philipsdorp naar drie lagen. Meer wil hij nog niet kwijt vóór het overleg met diverse belangengroeperingen. Er is plaats voor zo'n 250 huur- en koopwoningen. Door onder meer dichte balkons te maken kan het geluid van de treinen geweerd worden, aldus de projectontwikkelaar.
Vergunning voor woningen
Verderop aan het spoor, bij de Philitelaan, is voor een volgende nieuwbouwblok (S1 en S2) met woningen al een vergunning afgegeven. De bouw daarvan kan beginnen in het laatste kwartaal van dit jaar, na de sanering van de grond onder het voormalige bouldercenter Monk. Voor de volgende toren (bouwveld T, richting Glaslaan) is De Koning alweer aan het ontwerpen. Binnenkort wordt daarvoor de vergunning aangevraagd.
De Koning vertelt ook dat het plan voor toren Nico van 110 meter op Strijp-S aan de Beukenlaan voorlopig in de ijskast is beland. Eerst moet onderzocht worden wat het effect van geluidsoverlast door het spoor en de Beukenlaan is en hoe dat valt op te lossen.