Tegenover am:, eveneens een uitgave van Vakmedianet, vertelt Funda-strateeg Tjerk de Boer dat er door digitalisering op een aantal vlakken kansen liggen om processen als bezichtigen, onderhandelen en financieren te versimpelen. 'Het kopen van een huis is voor veel mensen de grootste financiële verplichting die ze aangaan en die alleen daarom al spannend is. Bovendien doe je het zelden, je wordt dus nooit echt ervaren. Het kiezen en afsluiten van een hypotheek en het passeren van de akte bij de notaris is voor veel mensen best complex. Daarbij zijn deze processen vaak niet erg transparant en wordt er weinig gebruikgemaakt van de mogelijkheden die digitalisering biedt', aldus De Boer.
Verstrekken van hypotheekadvies
De Funda-strateeg ontkent noch bevestigt dat het zelf verstrekken van hypotheekadvies daarbij een optie is. 'We zijn aan het onderzoeken met welke nieuwe diensten wij onze klanten het beste kunnen helpen. Of dat in de vorm van hypotheekadvies is of in een andere vorm zal de komende tijd blijken. Wij zien op verschillende plekken in het proces pijnpunten. Denk aan het voorbehoud van financiering, de complexiteit van het aanleveren van documenten en het feit dat klanten het proces als niet transparant ervaren. Internationaal zijn er al interessante voorbeelden van partijen die delen van deze pijn op innovatieve manieren oplossen. Wij denken dat dat ook in Nederland mogelijk is en dat Funda daarin een belangrijke rol kan spelen. Al of niet met partners. Wij verwachten in de loop van dit jaar een duidelijker beeld te hebben over hoe dit er concreet gaat uitzien.'
Verplichte verzekeringen
De Boer noemt de gang naar de notaris en de verplichte verzekeringen bij het kopen van een huis als andere voorbeelden van drempels die de consument over moet. 'Je moet naar de notaris, en voor een huis moeten verzekeringen worden afgesloten. In het proces van oriëntatie tot verhuizen zitten allemaal stapjes waar je stress zou kunnen weghalen. De ene stap is daarbij interessanter en relevanter voor ons dan de ander.'