'Vastgoedinvesteerders en -makelaars denken vaak nog heel klassiek in aantallen vierkante meters, maar zij moeten de hoogte in denken. Want een magazijn als opslagfunctie is verleden tijd.’
Ploos van Amstel gaat tijdens het Congres Stadslogistiek, dat op 28 maart 2019 plaatsvindt bij City Hub Utrecht, in op de laatste ontwikkelingen op het gebied van stadslogistiek. Hij is meer dan 25 jaar werkzaam als organisatieadviseur op het gebied van stedelijke distributie, e-fulfilment, supply chain management en internationale distributie.
Snelle doorstroming, veel handjes
Volgens Ploos van Amstel is het huidige ‘gevecht’ om vierkante meters irreëel. ‘Die vierkante meters zijn er gewoonweg niet. Het draait steeds meer om value for time, dus snelle doorstroming van goederen en veel handjes. De rol van vastgoedbeheerders en -verhuurders verschuift daarmee van naar een soort facilitaire dienstverlener’, legt hij uit. Grote kansen spelen er volgens hem bij de stadslogistieke locaties voor thuisbezorging, horecabelevering en bouwlogistiek.
‘Zeker voor de bouwsector zijn veel nieuwe locaties nodig, het liefst aan het water, zoals het initiatief van funderingsbedrijf van ’t Hek dat een Amsterdamse bouwhub realiseerde in de Amsterdamse haven. Dit is nodig omdat de trend van bouwen buiten de stad is verschoven naar bouwen in de stad. Dus twintig jaar geleden speelde dit probleem van het leveren van bouwmaterialen in de stad nog niet op grote schaal. Maar veel ruimte is er niet, dus vastgoedbeleggers moeten creatief denken’, zegt Ploos van Amstel.
Opkomst thuisbezorgen van levensmiddelen
Een andere trend die hij signaleert die druk legt op de huidige opslagcapaciteit is de opkomst van thuisbezorgdiensten van levensmiddelen van bijvoorbeeld Albert Heijn en Picnic. ‘In de distributiecentra voor online bestellingen werken nu al veel meer mensen dan in de fysieke winkels. De verhouding is 80/20, dat is op termijn niet te handhaven, want waar komen al die logistiek medewerkers en bezorgchauffeurs die nodig zijn vandaan? En waar ligt voldoende stroom om al die elektrische voertuigen op te laden?’, vraagt hij zich af.
‘Wij zijn het enige land binnen Europa waar Foodcenters zoals in Oud-West in Amsterdam worden opgeheven. Dit zorgt alleen maar voor langere aanrijtijden. In bijvoorbeeld Parijs is er juist een distributiecentrum middenin de stad met uitzicht op de Sacre Coeur bijgekomen om de bevoorrading van het centrum zo makkelijk mogelijk te maken met de kortst mogelijke aanrijdroutes.’ De vraag voor overheid en bedrijfsleven is volgens Ploos van Amstel dan ook hoe zij met een kleinere footprint – dus minder ruimte en minder voertuigen – dezelfde vervoersstromen kunnen realiseren. Waar de vastgoedstrijd nu alleen om schaarse ruimte gaat, gaat die straks ook om stroom.’
Naast Walther Ploos van Amstel (HvA) verzorgen onder meer Tia van Beek (Principal), Wim Eringfeld (Stec Groep), Rinse van der Woude (City Hub) en Edwin van de Woestijne (ASR Real Estate) een sessie. Het Congres Stadslogistiek is bedoeld voor iedereen die geïnteresseerd is in de uitdagingen rondom stadslogistiek en hoe gemeenten, verladers en winkeliers hiermee omgaan. De kosten bedragen 299 euro, abonnees van Vastgoedmarkt betalen 249 euro. Schrijf je nu in.